۸ مهر ۱۳۹۷، ۹:۱۶
کد خبر: 83048861
T T
۰ نفر
شایعه روادید یك دلاری اربعین حسینی صحت ندارد

اهواز - ایرنا – مسئول كمیته هماهنگی سیاسی و كنسولی ستاد ویژه اربعین خوزستان، با اشاره به تعیین هزینه ویزای اربعین امسال، گفت: نرخ مورد توافق میان كشورهای ایران و عراق ٤١ دلار تعیین شده و شایعات در خصوص تعدیل نرخ روادید تا مبلغ یك یا دو دلار تا بدین لحظه صحت ندارد.

سید محمدهادی جزینی زاده یكشنبه در گفت وگو با ایرنا انعقاد تفاهم نامه فیمابین وزارت كشور جمهوری اسلامی ایران و وزارت داخله جمهوری عراق در خصوص اربعین را یادآور شد و اظهار داشت: در این تفاهم نامه مبلغ روادید كشور عراق ٤١ دلار مورد توافق قرار گرفت كه دولت، ارز ثانویه (80 هزار ریال) برای شركت در كنگره عظیم اربعین حسینی اختصاص داد، و مبالغی نیز برای بیمه، حق الزحمه كارگزاران حج و زیارت، هلال احمر و دیگر موارد به آن اضافه شد كه جمعا مبلغ سه میلیون و 777 هزار ریال كل پرداختی زائران برای دریافت خدمات است.
رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در خوزستان همچنین به زائران اربعین توصیه كرد: برای جلوگیری از جعل روادید، وحدت رویه و...از در اختیار قرار دادن گذرنامه خود به افراد یا شركت های غیر مجاز جدا خودداری كنند و فقط از طریق دفاتر مجاز حج و زیارت (سامانه سماح) اقدام به ثبت نام كنند تا در دام افراد یا شركت های غیر مجاز سودجو قرار نگیرند.
جزینی زاده افزود: پرداختی متقاضیان بابت خدمات ذكر شده به ریال و معادل مبلغ سه میلیون و 777 هزار ریال خواهد بود بنابراین از پرداخت ارز به هر كس و هر عنوانی جدا پرهیز كنند.
وی اضافه كرد: متقاضیان ویزای اربعین با در دست داشتن گذرنامه دارای حداقل 6 ماه اعتبار، تحصیل روادید عراق از طریق دفاتر مجاز و در اختیار داشتن بیمه می توانند به مرزهای معین شده كه برای هر استان مشخص شده مراجعه و به كشور عراق عزیمت كنند، در غیر این صورت از خروج آنها از كشور جلوگیری به عمل می آید.
جزینی زاده در ادامه از شهروندان درخواست كرد كه برای تسریع و تسهیل در امور، صدور روادید را به روزهای آخر موكول نكنند و از ابتدای شروع كار نسبت به اخذ روادید از طریق مبادی ذیربط اقدام كنند.
به گفته وی، روادید تحصیل شده، یك بار ورود و دارای سه ماه اعتبار با یك ماه اقامت در كشور عراق است، بنابراین زائرین اربعین حسینی قبل از انقضای مدت روادیدشان خاك عراق را برای مراجعت به ج.ا.ایران ترك كنند.
وی تاكید كرد: زائران اربعین از حمل هرگونه اشیای ممنوعه (مواد مخدر ، قرص های غیرمجاز و روان گردان و...) به مرزهای مشترك و كشور عراق خودداری كنند.
جزینی زاده گفت: پس از خروج زائرین از كشور ج.ا.ایران و ورود به خاك عراق همه اتباع كشورها موظف به رعایت قوانین و مقررات كشور عراق هستند و با فرد قانون گریز از سوی دولت عراق برخورد قانونی صورت خواهند گرفت.
وی با بیان اینكه خروج اتباع كشورهای ثالث فقط از طریق مرز زمینی شلمچه امكان پذیر است، افزود: زائران برای اخذ روادید به اماكن دیپلماتیك مراجعه نكنند.
جزینی زاده تاكید كرد: حتی المقدور افراد سالخورده، ناتوان یا كم توان با توجه به شلوغی و ازدحام جمعیت و مشكلات دیگر در این ایام به عراق سفر نكنند در غیر اینصورت حتما فرد یا افرادی آنها را در این سفر همراهی كنند.
ویزای اربعین امسال در 19 استان كشور صادر می شود.
هر سال بیش از 2 میلیون زائر حسینی در ایام اربعین به عتبات مشرف می شوند كه با توجه به سودجویی برخی افراد، مسئولان به تمامی زائران توصیه می كنند كه تنها از طریق دفاتر مجاز حج و زیارت ثبت نام خود را انجام دهند.

9754/6002