۲۳ مهر ۱۳۹۷، ۲۰:۱۷
کد خبر: 83067129
T T
۰ نفر

روشندلان آبادان حامي ندارند

۲۳ مهر ۱۳۹۷، ۲۰:۱۷
کد خبر: 83067129
روشندلان آبادان حامي ندارند

آبادان - ايرنا - جامعه روشندل با عصايي سفيد در حالي در آبادان زندگي مي كنند كه از بسياري حقوق شهروندي از جمله داشتن شغل مناسب و مسيري استاندارد و ايمن براي تردد در سطح اين شهر محروم مي باشند.

به گزارش ايرنا جامعه روشندلان آبادان روزگار را در شرايطي سپري مي كنند كه بعضا با وجود داشتن تحصيلات عاليه دانشگاهي و دارا بودن هوش و استعداد وافر در بسياري زمينه ها حتي براي تردد در خيابان هاي اين شهر نيز نياز به كمك و ياري ديگران دارند.
عدم مناسب سازي و امنيت در تردد افراد داراي معلوليت يكي از بزرگترين موانع در سر راه نابينايان آباداني است.
از سويي بيكاري به عنوان مهمترين مطالبه آنان هيچگاه از سوي مسئولان ذيربط ديده نشده است.
به گزارش ايرنا آمار بيكاري ميان نابينايان آباداني بسيار زياد است، كم بينايان و نابينايان آباداني با معضل جدي بنام اشتغال مواجه هستند، زماني كه بحث اشتغال مطرح مي شود بايد توجه داشت انتظار اين افراد از اشتغال متناسب با توان علمي آن ها است، افرادي كه حتي داراي مدارك عالي دانشگاهي هستند توقع دارند فرصت شغلي كه به آنان داده مي شود متناسب با توانمندي آنها باشد.
يكي از افراد روشندل در گفت و گو با خبرنگار ايرنا گفت: درصد بالايي از نابينايان آباداني اكنون بيكار هستند چون حمايت نمي شوند. اشتغال مشكل اساسي نابينايان در آبادان است و اكثر ادارات به قانون سه درصد استخدام افراد معلول ‌توجه نمي كنند.
سعيد آزادي اظهار داشت: به دليل ناآشنايي مسئولان نسبت به توانايي افراد روشندل در آبادان كمتر سهمي براي آنها در اشتغال در نظر گرفته مي شود و اين موضوع بروز معضلات روحي، رواني، اقتصادي و در نهايت عدم تشكيل خانواده براي اين قشر منجر مي شود.
يكي ديگر از نابينايان آباداني نيز مشكل اشتغال را بزرگترين مشكل نابينايان عنوان كرد و گفت: مشكل اساسي معلولان مشكل اشتغال آنهاست زيرا نابينايان نمي ‌توانند در همه زمينه ‌ها فعاليت داشته باشند و تنها در برخي شغل ها مي ‌توانند فعاليت كنند.
مريم قاسمي افزود: مشكل اشتغال نابينان تنها درصورتي حل مي‌ شود كه كارخانجات و شركت‌ هاي مختلف افراد نابينا را نيز بپذيرند و از سويي دولت نيز بايد براي كار فرماياني كه افراد روشندل را بكار مي گيرند امتيازي قايل شود.
قهرمان بين المللي شطرنج نابيناي آباداني با تاكيد بر اينكه عدم مناسب سازي معابر شهري براي نابينايان مشكلات فراواني فراهم كرده است گفت: بايد اين حقيقت را پذيرفت كه فراهم نبودن فضاي شهري براي نابينايان به نوعي محروميت از حقوق شهروندي را براي اين قشر بوجود آورده است.
فاطمه برقول اظهار داشت: در زمينه تردد و مناسب سازي محيطي مشكلات متعدي براي نابينايان در آبادان وجود دارد كه يكي از آنها ساختار اداري و عمومي شهر است ضمن اينكه اكثر ادارات آبادان فضاي مناسب براي تردد نابينايان ندارند.پياده روها و معابر شهري آبادان براي تردد اين قشر مناسب سازي نشده و افراد روشندل براي تردد با مشكل جدي مواجه هستند.
برقول تصريح كرد: يكي ديگر از مشكلات اساسي نابينايان آباداني نبود سالن اختصاصي براي ورزش است، نابينايان آباداني در حالي در رشته هاي مختلف و در رقابت هاي كشوري و بين المللي موفق به افتخار آفريني مي شوند كه از داشتن سالن مناسب براي تمرين محروم هستند.
مدير انجمن نابينايان و كم بينايان آبادان در گفت و گو با خبرنگار ايرنا گفت: در آبادان 500 فرد كم بينا و نابينا زندگي مي كنند كه هيچگونه توجه اي از سوي نهادها و سازمان ها به آنها نمي شود.
كوثر قنده پور به اشتغال به عنوان رفع بسياري از مشكلات نابينايان اشاره كرد و افزود: حل مشكل اشتغال زمينه ساز حل مشكل مسكن، ازدواج و بسياري مشكلات اين قشر است اما در آبادان به اين مشكل توجه نمي شود.
وي اظهار داشت: در سال ‌هاي گذشته 16 ماده در مجلس براي كمك به افراد معلول تصويب شد كه يكي از آن مربوط به اشتغال آنان است اما اجراي اين قانون در ادارات جدي گرفته نمي شود.
مدير انجمن نابينايان و كم بينايان آبادان گفت: در آبادان دستگاه خودپرداز مخصوص نابينايان و كم بينايان وجود ندارد لذا آنان براي دريافت خدمات بانكي بايد از فردي كمك بگيرند.
رئيس اداره بهزيستي آبادان نيز ضمن گله مندي از كمبود فرصت هاي شغلي براي نابينايان در اين شهرستان گفت:
اين مشكل در تمامي شهرها و استان هاي كشور وجود دارد ولي در آبادان اين معضل بيشتر از ساير نقاط كشور احساس مي شود.
سعيد ايثاري گفت: در ارگان ها و نهادهاي دولتي و حتي شركت هاي خصوصي اين اعتماد هنوز به وجود نيامده تا از توان افراد روشندل و معلول در فعاليت هاي اقتصادي و اداري استفاده شود.
رئيس اداره بهزيستي آبادان با اشاره به خريد 15 دستگاه اتوبوس ويژه معلولان و نابينايان گفت: ابتداي سال جاري اين 15 دستگاه براي استفاده نابينايان و معلولان بكار گرفته شد ضمن آنكه برخي معابر شهري از جمله بلوار معلم و برخي نقاط خيابان اميركبير مجهز به تجهيزات مورد نياز افراد معلول و روشندل شده است.
به منظور توجه افراد جامعه به مسايل و مشكلات جامعه نابينايان 23 مهر روز عصاي سفيد نامگذاري شده است.
7104/6068