به گزارش ايرنا پروژه متروي اهواز پس از بدعهدي شركت پيمانكار و مشكلات مالي كه تبديل به جزء جدايي ناپذير اين پروژه شده، مدتيست با مساله معوقات كارگري روبرو شده است.
پروژه متروي اهواز درگير مشكلات ريز و درشت بسياري است كه پيش از اين به بخشي از آنها از جمله ايجاد گره هاي ترافيكي در شهر توسط سازه هاي نيمه كاره، استهلاك تاسيسات و تجهيزات بكار رفته شده و بد عهدي هاي شركت پيمانكار پرداخته شده است اما درحال حاضر مساله مهم زير پا گذاشتن حقوق كارگراني است كه بيش از يكسال و 6 ماه از آخرين حقوق پرداختي به آنها مي گذرد. بي شك تسريع در تكميل فازهاي اين پروژه در كنار تزريق منابع مالي، بكارگيري نقشه راه مشخص و تعهد پيمانكار، نيازمند وجود كارگراني است كه انگيزه لازم براي ادامه كار را داشته باشند.
13 سال پيش كه كلنگ پروژه قطار شهري اهواز بر زمين زده شد، مجريان نويد روزهايي در آينده نزديك براي كاهش بار ترافيكي در شهر اهواز را دادند اما تنها ثمره آن تاكنون حفاري هايي در نقاط مختلف شهر، هدر رفت مبالغ هنگفت و البته بدهي 18 ماهه كارگران فعال در اين پروژه بوده است.
**18 ماه بدون حقوق
يكي از كارگران متروي اهواز گفت: 18 ماه است كه كارگران شركت كيسون (مجري قطارشهري اهواز) حقوق نگرفته اند و هيچ كس پاسخگو نيست.
اين كارگر مترو ادامه داد: درحال حاضر حدود 100 نيروي حراست و 50 نيروي اداري منتظر پرداخت مطالبات خود هستند.
وي با اشاره به اينكه برخي از اين كارگران داراي فرزند و همسر بيمار هستند خاطر نشان كرد: شرايط خانوادگي و سلامت بسياري از كارگران به مخاطره افتاده است.
**عدم پذيرش اسناد خزانه توسط شركت كيسون
مديرعامل سازمان قطار شهري اهواز در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با مقصر دانستن شركت كيسون به عنوان پيمانكار اين پروژه اظهار داشت: سازمان قطار شهري هيچ بدهي به شركت كيسون ندارد كه مبلغي به آن پرداخت كند.
شهرام شاهين زاده ادامه داد: با اين وجود به دليل كاهش بخشي از مشكلات كارگران اعلام امادگي كرديم كه اسناد خزانه در اختيار اين شركت قرار دهيم تا بدهي خود را به كارگران پرداخت كند.
وي تصريح كرد: شركت كيسون حاضر به پذيرش اين اسناد نيست و خواستار پرداخت وجه نقد از سوي سازمان قطار شهري است درحالي كه در تمام كشور به دستگاه هاي اجرايي اسناد خزانه پرداخت مي شود.
شاهين زاده در پاسخ به اين مطلب كه آيا برداشتن بخشي از تجهيزات پروژه توسط يكي از كارگران قطار شهري صحت دارد يا خير گفت: در اين خصوص اطلاعي ندارم و نمي توانم اظهارنظر كنم اما اگر كارگران از راه قانوني وارد عمل شده و شكايت كنند ممكن است بتوانند از طريق اجراييات بخشي از طلب خود را به وسيله ضبط تجهيزات شركت كيسون دريافت كنند.
**تعيين تكليف كارگران موكول به تشكيل كميته فني
رييس كميسيون حمل و نقل و ترافيك شوراي شهر اهواز نيز از ارجاع پرونده اختلاف قطار شهري اهواز و شركت كيسون به كميته فني خبر داد و گفت: اين پرونده در مركز با حضور شورايي متشكل از وزير كشور، كارشناسان و مسئولان استاني بررسي مي شود و هرتصميمي كه گرفته شود طرفين مكلف به پذيرش آن هستند.
رحيم كعب عمير حل مشكل كارگران قطار شهري اهواز را منوط به اعلام نظر نهايي كميته فني دانست و خاطر نشان كرد: شهرداري اعلام آمادگي كرد كه سه هزار ميليارد اوراق خزانه و چهار هزار ميليارد ريال ملك براي تكميل فاز اول اين پروژه اختصاص دهد اما شركت كيسون تا اين لحظه پاسخي نداده است.
اين عضو شوراي شهر در پاسخ به اين سوال كه آيا تا پايان سال جاري كميته فني كارگران قطار شهري اهواز را تعيين تكليف مي كند يا خير گفت: وظيفه ما ارسال اسناد و همچنين پيگيري اين مساله است اما نمي توانيم زمان مشخصي براي تشكيل كميته ارائه دهيم از همين رو نمي توان با قطعيت درباره زمان حل مشكل كارگران اين پروژه نظر داد.
وي با بيان اينكه تنها پروژه هاي مترو اهواز و كرج به صورت فاينانس اجرا شده اند ادامه داد: ساير پروژه هاي قطار شهري با كمك دولت ساخته شده اند، همين فاينانسور بودن پروژه قطار شهري اهواز سبب عدم تامين منابع مالي شده است.
كعب عمير با بيان اينكه پروژه قطار شهري اهواز نخستين تجربه شركت كيسون در امر ساخت قطار شهري بوده است گفت: از همان ابتدا نبايد اجازه زخمي كردن صفر تا صد پروژه را به شركت كيسون مي دادند بلكه پروژه بايد براساس فازبندي پيش مي رفت.
**پولي براي پرداخت نداريم
محمدرضا انصاري مديرعامل شركت كيسون از پاسخگويي شفاف درخصوص عملكرد شركت در اين پروژه سرباز مي زند و تلاش هاي خبرنگار ايرنا براي مصاحبه با وي درخصوص سرانجام كارگران اخراج شده و بدهكار، بي نتيجه ماند.
وي چندي پيش باحضور در يك برنامه تلويزيوني درخصوص حقوق معوق كارگران اين شركت بدون ارايه پاسخ دقيقي دراين زمينه گفت: اين كارگران اگرچه براي ما عزيز هستند اما ما پولي براي پرداخت به آنها نداريم و درحال حاضر 780 ميليارد ريال چك برگشتي در بين طلبكاران از شركت كيسون وجود دارد.
طرح توسعه حمل و نقل ريلي درونشهري (جابجايي مسافر با قطار شهري) اول آبانماه سال جاري در تهران و هشت كلانشهر ازجمله اهواز با اهداف بهبود و ارتقاي سفرهاي درون شهري با مترو، دستيابي به اهداف قانون توسعه حمل و نقل عمومي و مديريت مصرف سوخت و كاهش مصرف سوخت (بنزين، نفت گاز و سي.ان.جي) و كاهش انتشار آلايندههاي زيست محيطي امضا شد.
اين طرح درحالي امضا شد كه پروژه قطار شهري اهواز در همان ايستگاه اول از فاز نخست طرح درجا مي زند و كارگران آن براي دريافت حقوق يكسال و نيم خود بايد به دستگاه هاي مختلف متوسل شوند.
پروژه متروي اهواز از نيروگاه زرگان در شمال شرقي اهواز شروع ميشود و پس از عبور از ميدان هاي اصلي شهر، در منطقه بقايي در جنوب غربي اهواز به انتهاي مسير خود ميرسد. طول اين مسير بر اساس مصوبه شوراي عالي ترافيك كشور 23 كيلومتر و شامل 24 ايستگاه است. اين پروژه به دو فاز دسته بندي و فاز نخست آن از فرودگاه تا مصلي همراه با 6 ايستگاه تعيين شده است.
گزارش: ندا رضاپور
9887/6002
اهواز – ايرنا- كلنگ پروژه قطار شهري اهواز كه 13 سال پيش با هدف تسهيل رفت و آمد شهري به زمين زده شد اين روزها نه تنها خود به يك معضل ترافيكي تبديل شده بلكه كارگران اين پروژه را هم با چالش مواجه كرده است.