۶ فروردین ۱۳۹۸، ۱۶:۴۹
کد خبر: 83255764
T T
۰ نفر
1.5 میلیارد مترمكعب سیلاب وارد مخازن سدهای خوزستان شد

اهواز - ایرنا - مدیر دفتر برنامه ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان سیلاب فروردین ماه را از سیل زمستان پارسال شدیدتر دانست و گفت: طی 2 موج سیلابی در 48 ساعت گذشته، 1.5 میلیارد مترمكعب آب وارد مخازن سدهای خوزستان شده است.

داریوش بهارلویی سه شنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: بر اثر وقوع بارش های سنگین و فرا گیر در تمام حوضه های آبریز خوزستان، جریانات آبی سیلابی به سمت استان و مخازن سدهای آن طی حدود 48 ساعت گذشته جاری شده كه تاكنون 2 موج سیلابی در تمام سدهای استان مهار و تعدیل شده است.
وی افزود: طی 24 ساعته گذشته و موج اول سیل، حجم ورودی آب به سدها و رودخانه ها حدود یك میلیارد متر مكعب و در موج دوم كه از ساعات اولیه بامداد امروز 6 فروردین آغاز شده، در مجموع ورودی آب را به 1.5 میلیارد مترمكعب رسانده كه حدود 89 درصد این جریان های سیلابی در مخازن سدها تسكین یافته است.
بهارلویی اضافه كرد: برآوردها نشان می دهد همچنان روند افزایش ورودی آب وجود داشته، اما انتظار می رود با قطع بارش ها، نرخ افزایش آب تعدیل یافته و شرایط برای مهار موثر سیلاب ها فراهم شود.
وی همچنین گفت: سیلاب رخ داده در بهار 98 از سیل زمستان 97 شدیدتر بوده و در همه حوضه های آبریز همزمان جاری شده كه مدیریت این امر را بسیار مشكل و پیچیده می سازد.
به گفته وی بر مبنای پیش نگری های هواشناسی انتظار بارش در هفته آتی وجود دارد كه در شرایط فعلی اظهار نظر درباره كیفیت و شدت بارش ها قطعی نبوده و می بایست شرایط رصد شود.
بهارلویی خاطرنشان كرد: خروجی آب در سیلاب جاری در تمامی رودخانه های خوزستان بیش از ظرفیت ایمن عبوری نبوده و تمامی تلاش برای كنترل جریان آب و عدم وقوع خسارت و آبگرفتگی در حال انجام است و خوشبختانه به رغم شدت جریان آب ورودی تا كنون گزارشی از وقوع سیلاب و آبگرفتگی وسیع حاصل از خروجی رودخانه وجود ندارد.

*سیل اهواز شایعه است
مدیر دفتر برنامه ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان در ادامه با بیان اینكه سیلاب در حوضه كارون بزرگ از سایر حوضه های آبریز شدیدتر ارزیابی و محاسبه شده است، تاكید كرد: شایعات در مورد آبگرفتگی وسیع شهر اهواز به هیچوجه صحیح نبوده و تكذیب می شود. اگر چه آب عبوری به صورت كنترل شده در مقطع شهر اهواز افزایش می یابد اما این افزایش به هیچوجه خطری برای مردم شهر اهواز ندارد.
وی گفت: تمام اقدامات احتیاطی و هشدارهای لازم به مسافران نوروزی و شهروندان برای خودداری از نزدیك شدن به رودخانه نه تنها در شهر اهواز بلكه سایر رودخانه های استان صادر و اطلاع رسانی لازم صورت گرفته است.
بر اساس این گزارش، سازمان آب و برق خوزستان نسبت به افزایش دبی كارون در مقطع اهواز تا 2 هزار و 500 مترمكعب برثانیه هشدار داده و اعلام كرده با افزایش جریان رودخانه برخی نقاط جاده های ساحلی مسدود و پارك های ساحلی دچار آبگرفتگی می شود.
پلیس راهنمایی و رانندگی خوزستان از امروز جاده ساحلی غربی و شرقی كارون در اهواز را مسدود كرده و ممنوعیت تردد خودروها را اعلام كرده است.
همچنین معاون حفاظت و بهره برداری سازمان آب و برق خوزستان گفته است: با توجه به ورود جریانات سیلابی به سدهای خوزستان، شرایط در حوضه كرخه نگران كننده است اما در حوضه كارون و دز امكان كنترل سیلاب ها وجود دارد.
ستاد بحران خوزستان از سوم فروردین نسبت به احتمال وقوع سیلاب در همه رودخانه های استان هشدار داده و سازمان آب و برق خوزستان نیز گفته است كه تعدادی از روستاهای شهرستان های اهواز، دزفول، شوشتر، شوش، دشت آزادگان و هویزه شرایط حساس تری را تجربه می كنند.
طغیان رودخانه مرزی اروند در پی وقوع «مَد اكبر» از 2 روز پیش بالا آمدن آب انهار و آبگرفتگی روستاهای اروندكنار، را به دنبال داشته كه باعث جان باختن 2 برادر 3 و 5 ساله در یكی از روستاها شده است. همچنین تعدادی از خانه های حاشیه اروندكنار دیشب تخلیه شده و 45 خانوار توسط هلال احمر اسكان اضطراری یافتند. آبگرفتگی اروندكنار امروز كمی فروكش كرده است. همچنین دیروز دستور تخلیه 2 روستای بهبهان، سه روستای اندیمشك و تعدادی از محله های ایذه نیز در پی بارش باران و آبگرفتگی صادر شد.
در پی پیش بینی بارش شدید از یكشنبه گذشته تا فردا چهارشنبه، آماده باش سیل در 10 استان اعلام شده است. همچنین بارندگی شدید برای هفته آینده پیش بینی شده است. موج اول سیلاب از دیروز وارد سدهای خوزستان شده و شرایط آنها را سیلابی كرده است.

9754/6002