۷ فروردین ۱۳۹۸، ۱۶:۰۰
کد خبر: 83257048
T T
۰ نفر

ذخیره آبی سد كرخه از پنج میلیارد مترمكعب گذشت

۷ فروردین ۱۳۹۸، ۱۶:۰۰
کد خبر: 83257048
ذخیره آبی سد كرخه از پنج میلیارد مترمكعب گذشت

اهواز - ایرنا - معاون حفاظت و بهره برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به افزایش خروجی سدهای خوزستان در پی سیلاب روزهای گذشته، گفت: حجم ذخیره سد كرخه از پنج میلیارد مترمكعب گذر كرده و نگرانی از شرایط حوزه رودخانه كرخه همچنان وجود دارد.

حمیدرضا لشكری چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: حجم سد كرخه امروز به 5.1 میلیارد مترمكعب رسیده، این در حالیست كه تنها 100 میلیون مترمكعب تا ظرفیت حداكثری آن فاصله دارد.
وی افزود: ورودی سد كرخه امروز یك هزار و 798 و خروجی آن 624 مترمكعب برثانیه بوده كه حدود 80 مترمكعب برثانیه از طریق تونل دشت عباس و كانال پای پل كرخه تخلیه شده و از آن كاسته می شود.
لشكری اضافه كرد: سد دز در حال حاضر 2.4 میلیارد مترمكعب ذخیره دارد كه حداكثر ظرفیت آن 2.6 میلیارد مترمكعب است، ورودی به این سد امروز 2 هزار و 581 و خروجی آن به یك هزار مترمكعب برثانیه افزایش یافته است.
وی ادامه داد: حجم فعلی سد مارون حدود یك میلیارد مترمكعب و ظرفیت حداكثری آن 1.1 میلیارد مترمكعب است، ورودی به این سد 526 مترمكعب برثانیه و خروجی آن 450 مترمكعب برثانیه است.
لشكری همچنین ذخیره فعلی سد گتوند علیا را 4.1 میلیارد مترمكعب عنوان كرد و گفت: حداكثر گنجایش این سد 4.6 میلیارد مترمكعب بوده، ورودی به این سد 876 و خروجی آن 841 مترمكعب برثانیه است.
وی افزود: سد كارون 3 در حوزه رودخانه كارون بیشترین خروجی را داشته كه به یك هزار و 627 مترمكعب برثانیه رسیده است، بر همین اساس به ساكنان روستاهای اطراف این سد توصیه می شود كه به رودخانه نزدیك نشوند.
به گفته وی ذخیره سد كارون 3 اكنون 2.4 میلیارد مترمكعب و ورودی به آن 2 هزار و 322 مترمكعب برثانیه است.

*یك گام تا سیل
معاون سازمان آب و برق خوزستان در ادامه با تاكید بر لزوم اجرای تمهیداتی برای نجات روستاها و شهرهای پایین دست رودخانه كرخه گفت: مكانی برای پخش سیلاب (فیوزپلاك) در بالادست بستان تعیین شده تا جریان عبوری رودخانه را كاهش دهد، كه تلاش برای ایجاد این مسیر ادامه دارد، اگرچه این مساله نیازمند همكاری مردم منطقه و مسئولان است.
وی همچنین با اشاره به بازگشایی سیلاب بر قدیم «بحره» در جنوب اهواز افزود: این سیلاب بر بخشی از سیلاب كارون در اهواز را به تالاب شادگان منتقل می كند و مانع خسارت به روستاهای اطراف می شود.
لشكری دبی رودخانه كارون در مقطع اهواز را امروز یك هزار و 584 مترمكعب برثانیه عنوان كرد و اظهار داشت: دبی كارون فردا در همین مقطع به 2 هزار مترمكعب برثانیه می رسد و پیش بینی می شود كه حداكثر دبی در اهواز تا 2 هزار و 500 مترمكعب برثانیه افزایش یابد.
وی با بیان اینكه نگرانی از بابت وقوع سیلاب در اهواز وجود ندارد، گفت: بر اساس مدل ها، سیلاب تا فضای سبز ساحلی را فرا می گیرد و چند نقطه از جاده های ساحلی (در زیرگذرها) نیز مسدود می شود كه بر همین اساس برای جلوگیری از بروز حوادث برای شهروندان، از شهرداری خواسته شده است كه مانع تردد و ورود افراد در پارك های ساحلی شود.
در پی پیش بینی بارش شدید از یكشنبه گذشته تا امروز، آماده باش سیل در 10 استان اعلام شده است.
ستاد بحران خوزستان از سوم فروردین نسبت به احتمال وقوع سیلاب در همه رودخانه های استان هشدار داده و سازمان آب و برق خوزستان نیز گفته است كه تعدادی از روستاهای شهرستان های اهواز، دزفول، شوشتر، شوش، دشت آزادگان و هویزه شرایط حساس تری را تجربه می كنند. سیل بند روستای «سادات جعاوله» در منطقه بامدژ اهواز امروز شكسته كه مسئولان آن را نگران كننده ندانسته و در حال ساخت سیل بند جدید هستند.
دیروز ذخیره آب در سد كرخه 4.9 میلیارد مترمكعب، سد دز 2.1 میلیارد مترمكعب سد گتوند علیا 3.9 میلیارد مترمكعب، سد مارون یك میلیارد مترمكعب و سد جره نیز 154 میلیون مترمكعب بوده است.
بامداد امروز شورای مدیریت بحران خوزستان با حضور دریادار شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی تشكیل شد.
تقی زاده خامسی معاون وزیر نیرو دیروز در سفر به خوزستان گفت كه بخش عمده سیلاب به خوزستان مدیریت شده است.
ایزدجو مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان نیز گفته است كه سیلاب تا سه روز دیگر در اهواز فروكش می كند.
هواشناسی خوزستان میزان بارندگی در استان از ابتدای سال زراعی جاری (01مهر 97) تا (26 اسفند97) را 422 میلیمتر اعلام كرده كه این میزان بارش در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته 321 درصد و در مقایسه با آمار بلند مدت استان حدود 60 درصد افزایش را نشان می دهد. بارش ها و افزایش خروجی سدها، سیلابی شدن رودخانه های دز و كرخه را در زمستان به دنبال داشته و بهمن ماه امسال با شكسته شدن سیل بندها، تعدادی از روستاهای پایین دست كرخه در دشت آزادگان و هویزه دچار سیلاب شدند.
بیش از یك هفته است كه استان های گلستان و مازندران درگیر سیل شدید هستند. 2 روز پیش نیز وقوع سیلاب در شیراز و لرستان نگرانی ها را بیشتر كرد.

9754/6002