۷ فروردین ۱۳۹۸، ۲۲:۲۷
کد خبر: 83257388
T T
۰ نفر
دستگاه های اجرایی آماده تخلیه مناطق پرخطر حاشیه دز و كرخه باشند

اهواز - ایرنا - سازمان آب و برق خوزستان شامگاه چهارشنبه با صدور 2 اطلاعیه نسبت به خطر سیلاب قابل توجه در حوضه رودخانه های دز و كرخه هشدار داد و اعلام كرد: دستگاه های اجرایی برای تخلیه ساكنان شهرها و روستاهای حاشیه رودخانه های دز و كرخه در مناطق پرخطر آمادگی داشته باشند.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی سازمان آب و برق خوزستان، در اطلاعیه شماره 3 و 4 سیلاب این سازمان آمده است: با توجه به حجم آب ورودی به مخزن سد كرخه در اثر بارندگی های بالادست، سد كرخه از شنبه 10 فروردین، به حداكثر امكان افزایش ارتفاع می رسد كه باتوجه به دستورالعمل ها و قوانین ایمنی این سد و سیلاب محتمل پیش رو، نیاز مبرم و قطعی است كه خروجی های آب از این سد افزایش یافته و به صورت پلكانی تا یك هزار متر مكعب بر ثانیه برسد.
همچنین با پایش حجم آب های ورودی به مخزن سد دز از 48 ساعت آینده به صورت پلكانی و تدریجی دبی خروجی از سد دز به 2 هزار متر مكعب برثانیه و احتمال افزایش آن نیز محتمل خواهد بود.
در ادامه آمده است: افزایش خروجی این سدها احتمال وقوع خسارات قابل توجه در پایین دست این سد را به شدت افزایش می دهد، لذا با هشدار مجدد اقدامات لازم متناسب با شرایط  سیلابی مورد تأكید است، بر همین اساس دستگاه های اجرایی مرتبط باید ضمن آمادگی كامل، برنامه ریزی لازم برای روبرو شدن با شرایط سیلابی پیش رو را داشته باشند.
در این اطلاعیه ها نسبت به آمادگی برای افزایش دبی از سدهای دز و كرخه و اطلاع رسانی به مردم مستقر در مناطق حاشیه رودخانه ها توصیه جدی شده است.
همچنین برای تخلیه بازه های پر خطر و سیلابی مناطق مسكونی شهری و روستایی مسیر رودخانه های دز و كرخه و تعیین نقاط مطمئن و امن و تمهیدات لازم، آمادگی و برنامه ریزی اضطراری و از پیش طراحی شده ضروری است.
در این اطلاعیه ها بر تحكیم سیل بندها و رفع موانع احتمالی در مناطق پرخطر توسط دستگاه های مسئول نیز تاكید شده است.

 
9754/6002