۸ فروردین ۱۳۹۸، ۲۱:۳۴
کد خبر: 83258293
T T
۰ نفر

سه میلیارد مترمكعب سیلاب وارد سدهای خوزستان شد

۸ فروردین ۱۳۹۸، ۲۱:۳۴
کد خبر: 83258293
سه میلیارد مترمكعب سیلاب وارد سدهای خوزستان شد

اهواز - ایرنا - مدیر دفتر برنامه ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: تا كنون سه میلیارد مترمكعب سیلاب وارد سدهای خوزستان شده كه 2.2 میلیارد مترمكعب آن در سدها تسكین یافته است.

داریوش بهارلویی پنجشنبه در گفت وگو با ایرنا با اشاره به پیش بینی سازمان هواشناسی مبنی بر بارش از 11 فروردین افزود: طبق پیش بینی ها به مدت 48 ساعت در همه حوضه های آبریز خوزستان بارندگی شدید خواهیم داشت كه به تبع آن خروجی سدها افزایش می یابد.
وی اضافه كرد: در حال حاضر خروجی همه سدهای خوزستان برای كنترل ارتفاع و آماده شدن برای سیلاب بعدی افزایش یافته است.
بهارلویی گفت: در این بین حوضه رودخانه های دز و كرخه، بحرانی ترین حوضه های استان هستند، و حوضه رودخانه كارون و سپس حوضه مارون در رده های بعدی قرار دارند.
سازمان آب و برق عصر امروز با صدور سه اطلاعیه، نسبت به وقوع سیلاب در 18 روستای حاشیه دز، 33 روستا و سه شهر در حاشیه كرخه و 18 روستا در حاشیه كارون هشدار داده و ضمن انتشار فهرست این روستاها از دستگاه های اجرایی خواسته كه برای حفاظت از ساكنان و تخلیه روستاها آمادگی داشته باشند.
حجم فعلی آب در مخزن سد كرخه 5.1 میلیارد مترمكعب، سد دز 2.4 میلیارد مترمكعب، سد گتوند علیا (كارون) 4.1 میلیارد مترمكعب و سد مارون 1.8 میلیارد مترمكعب است. هواشناسی بارش باران در هفته آینده را پیش بینی كرده است.
سازمان آب و برق خوزستان هشدار داده است كه خروجی سد كرخه از حدود 600 مترمكعب برثانیه فعلی ممكن است به یك هزار مترمكعب برثانیه و خروجی سد دز از یك هزار و 300 مترمكعب برثانیه فعلی به بیش از 2 هزار مترمكعب برثانیه برسد.
احتمال افزایش دبی كارون در مقطع اهواز نیز تا 2 هزار و 500 مترمكعب برثانیه پیش بینی شده است.

/6002/9754