۹ فروردین ۱۳۹۸، ۱۶:۳۷
کد خبر: 83258833
T T
۰ نفر

بحران در سدهاي دز و كرخه همچنان ادامه دارد

۹ فروردین ۱۳۹۸، ۱۶:۳۷
کد خبر: 83258833
بحران در سدهاي دز و كرخه همچنان ادامه دارد

اهواز - ايرنا - معاون حفاظت و بهره برداري از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان، نسبت به ادامه شرايط بحراني سدهاي دز و كرخه به دليل پر شدن ظرفيت اين سدها هشدار داد.

حميدرضا لشكري جمعه در گفت وگو با ايرنا با بيان اينكه ورودي سدهاي خوزستان همچنان بالاست، اظهار داشت: امروز ورودي سد دز، يك هزار و 650 و خروجي آن يك هزار و 730 مترمكعب برثانيه است و فقط 189 ميليون مترمكعب از ظرفيت آن خالي است.
وي اضافه كرد: ورودي سد كرخه نيز يك هزار و 130 و خروجي آن 700 مترمكعب برثانيه (80 مترمكعب از طريق كانال پاي پل كرخه و تونل دشت عباس) است و تنها 86 ميليون مترمكعب از ظرفيت سد خالي است و تراز فعلي حدود چهار تا پنج متر با تراز نرمال فاصله دارد.
لشكري با تاكيد بر انجام تمهيداتي در مديريت سدها گفت: با توجه به اينكه از يكشنبه آينده بارندگي در پيش داريم، براي كنترل سيلاب هاي آينده بايد بخشي از مخزن سد تخليه شده، تا حدود 500 ميليون مترمكعب ظرفيت خالي ايجاد شود كه براي اين منظور ناچار به افزايش رهاسازي آب از سد دز تا 2 هزار مترمكعب برثانيه هستيم.
وي نسبت به بارندگي هفته آينده هشدار داد و افزود: در صورت عدم تخليه سد دز و ايجاد نشدن ظرفيت كافي براي كنترل سيلاب، قدرت مانور براي تعديل سيلاب را از دست مي دهيم و ممكن است با خطر بزرگتري مواجه شويم.
لشكري همچنين درباره سد كرخه گفت: با توجه به مشكلاتي كه افزايش خروجي سد كرخه در پايين دست بوجود مي آورد، قرار بر اين است كه خروجي روي 700 مترمكعب برثانيه ثابت بماند و به جاي آن، ريسك را با افزايش تراز آب (تا بيش از تراز نرمال 220 متر) بالا ببريم.
وي شهر بستان را حساس ترين منطقه پايين دست كرخه از نظر هشدار سيل عنوان كرد و افزود: با توجه به اينكه پيش بيني ها بارش كمتري را در حوضه كرخه نشان مي دهد و بيشترين بارندگي ها در حوضه كارون خواهد بود، اميدواريم بتوانيم سيلاب را در حوضه كرخه مديريت كنيم.

*دبي اهواز به 2500 مي رسد
معاون سازمان آب و برق خوزستان دبي كارون در مقطع اهواز را امروز 2 هزار و 100 مترمكعب برثانيه عنوان كرد و گفت: 2 تا سه روز آينده دبي كارون در همين مقطع به 2 هزار و 500 مترمكعب برثانيه افزايش مي يابد.
وي در ادامه با بيان اينكه سد گتوند عليا (كارون) 560 ميليون مترمكعب ظرفيت خالي دارد گفت: ورودي به اين سد 900 و خروجي آن يك هزار مترمكعب برثانيه است.
لشكري درباره سد مارون نيز اظهار داشت: اين سد در حال حاضر 65 ميليون مترمكعب ظرفيت خالي دارد، ورودي به سد مارون 282 و خروجي آن 183 مترمكعب برثانيه است.
وي افزود: كاهش خروجي سد مارون موقتي و تا زماني است كه مشكل سد تنظيمي آريوبرزن مرتفع شود.

*افزايش دوباره خروجي مارون
شوراي هماهنگي مديريت بحران شهرستان بهبهان، درباره افزايش رهاسازي آب از سد مارون و كوثر هشدار داد و اعلام كرد: در پي اعلام امور آب منطقه شرق با توجه به پيش بيني بارندگي هاي شديد و سيلاب‌هاي با دبي بالا در روزهاي آتي و در حوضه آبريز بالادست سد مخزني مارون و كوثر و لزوم آمادگي براي كنترل سيلاب و ظرفيت سازي و جلوگيري از هر گونه خسارات جاني و مالي، سرريزهاي سدهاي مارون و كوثر بازشده و رهاسازي انجام شد.
بر اساس اين اطلاعيه از شب گذشته به دليل عمليات اجرايي در سد آريوبرزن ميزان رهاسازي كاهش يافت، اما با پايان اقدامات فني در اين سد ظهر امروز مجددا و به تدريج افزايش رهاسازي آغاز و اين روند افزايشي در سد كوثر نيز صورت خواهد پذيرفت.
در اين اطلاعيه از دهياران و شوراهاي اسلامي خواسته شده است كه از شهروندان و مسافران نوروزي بخواهند با توجه به حجم زياد رهاسازي آب اين سدها و احتمال افزايش رهاسازي آب در ساعات آينده از نزديك شدن به رودخانه ها اكيدا خودداري كنند.
سازمان آب و برق ديروز، با صدور سه اطلاعيه، نسبت به وقوع سيلاب در 18 روستاي حاشيه دز، 33 روستا و سه شهر در حاشيه كرخه و 18 روستا در حاشيه كارون هشدار داده و ضمن انتشار فهرست اين روستاها از دستگاه هاي اجرايي خواسته كه براي حفاظت از ساكنان و تخليه روستاها آمادگي داشته باشند.
حداكثر ظرفيت سدهاي دز 2.6 ميليارد مترمكعب، سد مارون 1.1 ميليارد مترمكعب است، سد گتوند عليا 4.6 ميليارد مترمكعب بوده و سد كرخه 5.2 ميليارد مترمكعب است.
سازمان آب و برق خوزستان هشدار داده است كه خروجي سد كرخه از حدود 600 مترمكعب برثانيه فعلي ممكن است به يك هزار مترمكعب برثانيه و خروجي سد دز از يك هزار و 300 مترمكعب برثانيه فعلي به بيش از 2 هزار مترمكعب برثانيه برسد.
حجت الاسلام روحاني رئيس جمهوري امروز براي بررسي وضعيت سيلاب در خوزستان به اهواز سفر كرد و در نشست شوراي مديريت بحران استان حضور يافت.

/6002/9754