۲۴ آبان ۱۳۹۴، ۱۲:۰۷
کد خبر: 81839048
T T
۰ نفر
خط  اعتباري هفت ميليارد دلاري توسعه تجارت روسيه و ايران

خرم آباد - ايرنا - رييس مركز مطالعات ايران معاصر روسيه و ناشر فصلنامه تجارت با ايران گفت: خط اعتباري حدود هفت ميليارد دلار براي توسعه تجارت روسيه و ايران اختصاص يافته و از چند روز آينده اين خط ويژه گشايش اعتبار مي شود.

به گزارش خبرنگار ايرنا، رجب صفر اف روز يكشنبه در ديدار با رييس سازمان جهادكشاورزي لرستان افزود:اين اقدام يك حركت منحصر به فرد طي 24 سال گذشته است.
وي با تاكيد بر جهش در ارتباطات تجاري ايران و روسيه تصريح كرد: اراده دولت دكتر روحاني در توسعه همكاري با روسيه در تمامي حوزه هاي سياسي و اقتصادي احساس مي شود.
وي اظهار داشت: روسيه و ايران قابليت همكاري در زمينه هاي مختلف از جمله تكنولوژي و كشاورزي را دارند مي توانند شركاي مطلوبي براي يكديگر باشند.
***مبادلات تجاري ايران و روسيه كمتر از يك ميليارد دلار/گشايش خط اعتباري هفت ميليارد دلاري تجارت دو كشور
رييس كميسيون بازرگاني اتاق ايران در روسيه همچنين اضافه كرد: در حال حاضر حجم مبادلات تجاري روسيه با ايران كمتر از يك ميليارد دلار بوده كه اين ميزان در سالهاي اخير به كمترين حد كاهش يافته بود.
صفر اف افزود: حجم همكاري هاي اقتصادي ايران و روسيه در مقايسه با ديگر كشورهاي طرف روسيه كمتر از يك درصد بوده كه اين ميزان بايد افزايش يابد.
وي با بيان اينكه واردات روسيه حدود 100 ميليارد دلار است گفت: حجم عمده اي از اين واردات مواد غذايي، محصولات كشاورزي و شيريني جات است كه بسياري از آن با كيفيت بسيار عالي در ايران توليد مي شود.
وي دليل عمده سطح پايين مبادلات تجاري ايران و روسيه را ناآگاهي از توانمندي هاي يكديگر دانست و اظهار داشت: برخي ميدان در روسيه از جوانان تحصيلكرده غرب بوده اند كه همكاري هاي اقتصادي با ايران را تا اندازه اي كنار گذاشته بودند.
وي ادامه داد: از طرفي ايران نيز در روابط اقتصادي در حد ارتباطات دلخواه و مورد نظر فعال نبوده و اين در حالي است كه روسيه با تحريم هاي غرب بلافاصله براي يافتن بازارهاي جديد تلاش كرده اما ايراني ها در اين مدت تلاش چنداني براي يافتن بازارهاي جديد نداشته اند.
وي همچنين با اشاره به فعاليت 20 ساله فصلنامه تجارت با ايران در روسيه گفت: عدم پيگيري جلسات و مصوبات از مشكلات اصلي بوده كه اين مهم بايد با انتصاب نماينده اقتصادي استانهاي ايران در مسكو برطرف شود.
صفر اف با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران به مدت چهار سال در مسكو رايزان بازرگاني ندارد گفت: متاسفانه اين جلسات جنبه تشريفاتي و پروتكلي گرفته و به دليل نداشتن نماينده، پيگيري نمي شوند.
به گزارش ايرنا هيات روسي نشريه تجارت با ايران با هماهنگي سفارت جمهوري اسلامي ايران در كشور روسيه و استانداري لرستان جهت بازديد و انعكاس وضعيت اقتصادي ،صنعتي ،كشاورزي و پروژه هاي قابل سرمايه گذاري و چشم اندازهاي كسب و كار به اين استان سفر كرده است .
بنا براين گزارش هيات روسي نشريه تجارت با ايران در سفر پنج روزه به لرستان آمده است.
نشريه تجارت با ايران با هدف گشودن فصل جديدي از همكاري هاي تجاري و گسترش مناسبات بازرگاني ميان روسيه و جامعه همسو با ايران همزمان در روسيه و كشورهاي استقلال يافته شوروي سابق و در اختيار علاقه مندان تجارت و سرمايه گذاري با ايران قرار مي گيرد.
فصلنامه تجارت با ايران از دي ماه سال 89 به زبان روسي و با شمارگان 10 هزار نسخه منتشر مي شود .
سفر دست اندركاران اين نشريه فرصت خوبي براي معرفي توانمندي هاي لرستان و فرصت هاي سرمايه گذاري اين استان محسوب مي شود.
بنا براين گزارش طبق برنامه زمان بندي شده سفر اين هيات به لرستان از روز جمعه 22 آبان ماه جاري آغاز شده وتا سه شنبه 26 آبان ماه جاري در لرستان حضور دارند .
7269/6001