۱۳ فروردین ۱۳۹۸، ۶:۳۵
کد خبر: 83262625
T T
۰ نفر
ظرفيت انبارهاي هلال احمر در لرستان تكميل است

خرم آباد - ايرنا - معاون عمليات سازمان امداد و نجات گفت: مشكل موجودي اقلام زيستي، مواد غذايي و امدادي در لرستان نداريم، با اين وجود 3 محموله اقلام مورد نياز از سازمان امداد به اين استان ارسال شده است.

به گزارش دايرنا از جمعيت هلال احمر لرستان، جلسه EOC جمعيت هلال احمر اين استان با حضور مسئولين ذيربط برگزار شد.
معاون عمليات سازمان امداد و نجات گفت: 11 شهرستان لرستان دچار آسيب ديدگي شديد شده اند كه شهرستانهاي كوهدشت، پلدختر، رومشكان و معمولان راه ارتباطي آنها قطع است و در اولويت اول امداد رساني قرار دارند.
شاهين فتحي افزود: به دليل روان بودن سيلاب ها احتمال تخريب منازل بالاتر رفته، همچنين تعدادي از مردم شهرستان پلدختر از شدت سيلاب به پشت بام خانه هاي شان پناه برده اند كه در تلاشيم به جاي امن انتقالشان دهيم.
معاون عمليات سازمان امداد و نجات خاطر نشان كرد: به علت تاريك شدن هوا تنها مي‌توان از طريق بالگرد هاي ديد در شب ارتش جمهوري اسلامي ايران حادثه‌ ديدگاني كه از سيلاب به پشت بام ها پناه برده اند را نجات دهيم.
وي تصريح كرد: مردم شهرهاي پلدختر و معمولان نياز به كمك هاي اوليه از جمله آب معدني، نان، چادر، همچنين اسكان دارند. به علت شرايط جوي نامناسب امكان پرواز با بالگرد نيز وجود ندارد.
فتحي گفت: همه كمك هاي امدادي از جمله آب معدني، نان، چادر، پتو، موكت، پك مواد غذايي بارگيري شده و آماده حركت از طريق بالگرد به سمت شهرستان پلدختر در صورت تثبيت شرايط جوي است.
وقوع سه مرحله سيل در سال گذشته بيش از 500 ميليارد تومان خسارت در لرستان به جاي گذاشت و مردم بسياري از شهرهاي لرستان به نحوي با تبعات اين خسارت ها به استقبال سال 98 رفتند.
اما آغازين روزهاي امسال نيز شدت بارش ها و وقوع سيل، نوروز را تحت شعاع قرار داده و مردم و مسئولان اين استان درگير و دار اين حادثه هستند.
برآورد خسارت موج اول بارش هاي امسال تا 800 ميليارد تومان عنوان شد و در حالي كه تلاش براي احياي مجدد استان آغاز شده بود موج بارشي جديدي از ابتداي هفته جاري سراسر استان را در بر گرفته است.
اوج فعاليت اين سامانه از ديشب آغاز شد و به صورت متناوب ادامه دارد، بارش هاي سيل آسايي كه چندين رودخانه مرده استان را از خواب خشكسالي بيدار و روانه شهر و وروستاهاي استان كرده است.
امروز سه رودخانه خرم آباد، و رودخانه شهرستانهاي دلفان، كوهدشت، سلسله، پلدختر، معمولان، بروجرد و چگني طغيان كرده، سد مروك دورود سرريز كرده و برخي سدها همچون هاله و كزنار در آستانه سرريز هستند و به صدها هزار نفر از اهالي هشدار داده شده منزل خود را ترك كنند.
برق، آب و گاز بسياري از مناطق شهري و روستايي قطع شد، پل هاي بسياري در مسيرهاي اصلي و فرعي فروريخته و بسياري از روستاهاي سيل زده از جمله در شهرستان پلدختر راه دسترسي ندارند و تاكنون نيز شرايط جوي اجازه پرواز هاي امدادي به اين مناطق را نداده است.
راههاي منتهي به خرم آباد مركز استان بسته شده و امروز با كشته شدن 2 نفر در معمولان و ويسيان، شمار جان باختگان بارش هاي سيل آسا در لرستان به هفت نفر رسيد.
بارش هاي سيل آسا باند فرودگاه خرم آباد را احاطه كرد و معاون اول رييس جمهوري را مجبور كرد سفر خود به خوزستان را زميني ادامه دهد.
مناطق جنوبي و ساحلي خرم آباد را سيلاب عظيم در برگرفته و روستاهاي جنوب اين شهر دچار آبگرفتگي شديد شده اند، در پلدختر به دليل قطع راههاي زميني و ارتباط تلفني تا شامگاه امشب، عدم امكان پرواز امدادي، اطلاعي از روستاهاي سيل زده حاشيه كشكان در دسترس نبود.
چندين روستاي پلدختر همچون بابازيد، چم مهر و ودمرود زير آب رفته اند، بخش غربي شهر با جمعيت حدود 6 هزار نفر و شهر معمولان نيز غرقاب هستند.
فرماندار دوره چگني هم حجم خسارتها را بالا عنوان كرده و اظهار داشته 60 درصد منازل مسكوني دچار آبگرفتگي شدند.
ارتباط 290 اليگودرز و حدود 250 روستا در دلفان قطع شده است.
7269/6060