۱۹ شهریور ۱۳۹۷، ۱۲:۱۷
کد خبر: 83028641
T T
۰ نفر

پژوهشگران محلاتی به 10 رقم جدید گلایل دست یافتند

۱۹ شهریور ۱۳۹۷، ۱۲:۱۷
کد خبر: 83028641
پژوهشگران محلاتی به 10 رقم جدید گلایل دست یافتند

خمین - ایرنا - رئیس پژوهشكده ملی گل و گیاهان زینتی گفت: نخستین بار در كشور پژوهشگران محلاتی به دانش فنی 10 رقم جدید گل شاخه بریده گلایل دست یافتند.

«محمد رضا شفیعی » روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این پژوهشگران در دوره سه ساله تحقیقات با استفاده از ارقام خارجی و از طریق دو رگ گیری (هیبریداسیون ) توانستند ارقام جدید گل پیازی گلایول را تولید كنند.
وی اظهار داشت: زیبایی، تنوع رنگی بالا، شمار گلچه ها، ارتفاع بوته و ماندگاری زیاد از صفات بارز ارقام جدید گلایل است.
رئیس پژوهشكده ملی گل و گیاهان زینتی گفت: ماندگاری گل های گلایل به طور میانگین هشت روز است كه در ارقام جدید تولیدی این زمان تا 12 روز افزایش یافته و شمار گلچه های ارقام جدید به 20می رسد.
شفیعی افزود:برخی از ارقام جدید به دست آمده گل گلایل با برترین های این گل در دنیا رقابت نزدیك دارد.
وی ادامه داد: گلایل از 10 نوع گل پر مصرف و مهم دنیا است و این گل زمانی در زمره گل های پرمصرف ایران محسوب می شد اما در سال های اخیر ذائقه مصرف كنندگان بیشتر بر رز قرار گرفته و اكنون در رده چهارم مصرف قرار دارد.
رئیس پژوهشكده گل و گیاهان زینتی محلات گفت: پیاز گلایل برای كشت این گل از كشورهلند وارد می شود.
شفیعی بیان كرد: تولید و فروش گلایل به علت داشتن تنوع رنگی در سال های اخیر افزایش یافته است و معرفی ارقام جدید ضرورت توسعه بازار داخلی و خارجی و بازار تنوع طلب گل می باشد.
وی گفت: واردات ارقام جدید از كشورهای خارجی محدودیت های حقوقی و فنی زیادی از جمله لزوم پرداخت هزینه بالای حقوق مالكیت معنوی رقم، ناسازگاری بسیاری از ارقام با آب و هوا و اقلیم ایران را دارد.
رئیس پژوهشكده گل و گیاه زینتی محلات خاطرنشان كرد: اجرای این طرح های تحقیقاتی و دستیابی به دانش فنی تولید برای كاهش واردات گل ضروری بود و با تولید انبوه این ارقام جدید رونق اقتصادی تولید گل افزایش می یابد.
پژوهشكده ملی تحقیقات گل و گیاهان زینتی محلات شامل بخش های اصلاح، تكثیر و پرورش، گیاه پزشكی، تحقیقات خاك و آب، بیوتكنولوژی، عرضه، نگهداری و محیط های تولید، تحقیقات اقتصادی و بازاریابی در سال 1375 راه اندازی شده است.
7277/6013/