۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۷:۴۲
کد خبر: 82075671
T T
۰ نفر
شركت سامسونگ در مازندران بیمارستان هزار تختخوابی می سازد

ساری - ایرنا - رئیس دانشگاه علوم پزشكی مازندران گفت كه شركت كره ای سامسونگ با همكاری این دانشگاه در استان بیمارستان یكهزار تختخوابی می سازد.

دكتر قاسم جان بابایی روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود كه تفاهمنامه ساخت این بیمارستان با طرف كره ای در حاشیه همایش فرصت های سرمایه گذاری حوزه سلامت در ایران كه در تهران جریان داشت ، امضا شده است.
وی توضیح داد : در این همایش تعدادی از كشور از جمله كره ، اتیالیا ، تركیه ، ژاپن و چند كشور دیگر به صورت جدی برای ساخت بیمارستان در جمهوری اسلامی ایران اعلام آمادگی و تفاهم نامه امضا كردند كه طرف امضای تفاهم نامه با شركت كره ای سامسونگ دانشگاه علوم پزشكی مازندران بود.
جان بابایی گفت : بر اساس این تفاهمنامه چهارشنبه هفته جاری نماینده سامسونگ برای بازدید از زمینی كه برای این منظور معرفی و مورد قبولشان واقع شده به مازندران سفر می كند و پس از آن هم كارهای مقدماتی انجام خواهد شد.
وی با اظهار این كه كارهای مقدماتی احتمالا در كمتر از دو تا سه ماه به پایان می رسد ، افزود : پس از آن هم ساخت بیمارستان آغاز خواهد شد كه پیش بینی ما و طرف كره ای این است كه ظرف سه سال به بهره برداری برسد.
رئیس دانشگاه علوم پزشكی مازندران زمین معرفی شده برای ساخت بیمارستان یكهزار تختخوابی موسوم به مگاهاسپیتال را زمین 15 هكتاری متعلق به این دانشگاه در منطقه ماهفروجك معرفی كرد.
وی گفت : البته ما از قبل چند زمین برای ساخت این بیمارستان پیشنهاد دادیم از جمله زمین پردیس دانشگاه علوم پزشكی واقع در بزرگراه ساری - فرح آباد بود كه در نهایت طرف كره ای زمین ماهفروجك را به خاطر موقعیت مكانی مناسب و دسترسی شهروندان و مسافران از جهات مختلف به آن قبول كرد.
** بیمارستانی در استاندارد بین المللی
رئیس دانشگاه علوم پزشگی مازندران گفت كه بیمارستان هزار تختخوابی با رعایت تمامی استانداردهای جهانی ساخته خواهد شد و ارائه خدمات در آن به بیماران هم با تعرفه دولتی خواهد بود و یك بیمارستان دولتی محسوب می شود.
وی افزود : به عنوان مثال یكی از استانداردهایی كه در ساخت این بیمارستان رعایت می شود اختصاص یكصد متر مربع فضا برای هر تخت بیمارستانی و امكانات پشتیبانی مربوط به آن است و در تجهیز و دیگر موضوع ها هم استانداردها به همین گونه رعایت خواهد شد.
جان بابایی تاكید كرد : ساخت این بیمارستان در مازندران به معنای حذف هیچ بیمارستانی نیست و ساخت بقیه بیمارستان ها و برنامه های بیمارستانی ادامه می یابد ، برای این كه استان هم به لحاظ گردشگر پذیری نیاز به تخت های بیمارستانی بیتشر دارد و هم این كه در شرایط حاضر استان ما پذیرای بیمارانی از دیگر استان های كشور است .
بر اساس گزارش های رسمی هم اكنون 15 بیمارستان جدید در مازندرن در قالب طرح تحول نظام سلامت در دست ساخت
است كه با تكمیل آنها یك هزار و 979 تخت بیمارستانی به تخت های موجود افزوده می شود.
وی ساخت بیمارستان یكهزار تختخوابی را در عین حال كمك به راه اندازی توریسم درمانی در استان دانست و گفت كه برنامه هایی داریم تا همزمان با حضور نمایندگان شركت كره ای طرح هایی را برای ساخت مراكز گردشگری سلامت به آنان پیشنهاد بدهیم.
** هزینه ساخت
رئیس دانشگاه علوم پزشكی مازندران در باره هزینه ساخت این بیمارستان هم گفت : فعلا هزینه كلی برآورد نشده است ولی بر اساس استانداردهای بین المللی برای هر تخت در ساخت چنین بیمارستان هایی 9 میلیارد ریال هزینه می شود.
وی افزود : دانشگاه علوم پزشكی مازندران برای ساخت این بیمارستان باید 15 درصد آورده داشته باشد و بقیه مبلغ را شركت كره ای تامین می كند.
جان بابایی گفت : سرمایه گذاری طرف خارجی بر اساس قراردادی كه منعقد می شود و مرسوم بین المللی نیز است ظرف 10 سال بازگردانده می شود و هیچ نقشی در اداره بیمارستان نخواهد داشت.
وی افزود : بیمارستان به صورت كامل در اختیار وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشكی مازندران خواهد بود ، یك بیمارستان دولتی است و طرف خارجی اعتبارات مورد نیاز را در قالب وام تامین می كند و در یك دوره زمانی 10 ساله هم به صورت قسطی بازپرداخت می شود.
همایش دو روزه فرصت های سرمایه گذاری حوزه سلامت دیروز در هتل اسپیناس تهران آغاز به كار كرد و امروز با امضای تفاهم نامه هایی با شركت های متمایل به سرمایه گذاری در حوزه سلامت ایران پایان یافت.
دانشگاه علوم پزشكی مازندران یكی از شركت كنندگان در این همایش بود كه موفق شد پس از چند ماه رایزنی و تبادل اطلاعات با شركت كره ای سامسونگ ، این شركت را برای سرمایه گذاری در ساخت بیمارستان یكهزار تختخوابی در استان متقاعد و تفاهم نامه با آن امضا كند.
هم اكنون مازندران با بیش از سه میلیون نفر جمعیت و میزبانی از حدود 30 میلیون مسافر در سال 34 بیمارستان دولتی و خصوصی با بیش از چهارهزار تخت بیمارستانی دارد .
براساس آماروزارت بهداشت سرانه تخت بیمارستانی برای هر یك هزار نفر در كشور 1.7 است كه مازندران از این لحاظ دچار عقب ماندگی است.
6982/1654