۲۰ اسفند ۱۳۹۷، ۱۵:۲۲
کد خبر: 83239556
T T
۰ نفر

بازار داغ ماهي قرمز و توصيه هاي بهداشتي

۲۰ اسفند ۱۳۹۷، ۱۵:۲۲
کد خبر: 83239556
بازار داغ ماهي قرمز و توصيه هاي بهداشتي

ساري - ايرنا - ماهي هاي عيد نوروز به عنوان مهمانان هميشگي و جدا نشدني سفره هاي هفت سين وارد بازار شده است و اين روزها در گوشه و كنار خيابان ها و مراكز خريد خودنمايي مي كنند اما توجه به نكات مراقبتي و بهداشتي آن ضروري است.

به گزارش ايرنا،با توجه به استقبال شهروندان از خريد ماهيان قرمز عيد نوروز، كارشناسان بهداشتي مي گويند مردم قبل از خريد بايد به توصيه هاي بهداشتي براي جلوگيري از انتقال هر گونه بيماري پوستي توجه كنند.
ماهي هاي قرمز را مي توان همانند بسياري از حيوانات اهلي با رعايت مسائل بهداشتي در منزل نگهداري كرد ولي در صورت بي توجهي به نكات مراقبتي و بهداشتي احتمال بروز بيماري هاي پوستي و انگلي در انسان به ويژه براي كودكان وجود دارد.
شكسته شدن يا تا خوردن بال هاي ماهي، شناي نامتعادل، بيرون زدگي چشم ها، تشكيل گلوله هاي پنبه اي اطراف دهان، دم يا بال ها و سفيدك زدن جداره پوست از علائم بيماري ماهي هاي قرمز است كه از خريد آنان بايد اجتناب كرد.
مدير كل دامپزشكي مازندران روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا از شهروندان خواست تا ماهي قرمز و تزئيني را از اماكن مسقف داراي پروانه بهداشتي دامپزشكي خريداري كنند و به كودكان اجازه دست زدن به آنها را ندهند.
سيد حسين رضواني از جمله اقدامات پيشگيرانه براي جلوگيري از آلودگي افراد به برخي از بيماري هاي ناشي از تماس با اين ماهيان تزئيني را استفاده از دستكش براي افراد حساس و داراي سوابق آلرژي، شست و شوي كامل دست‌ها با آب و صابون بعد از هر بار دست زدن به آب ماهيان زينتي برشمرد.
رضواني بر لزوم جلوگيري از دست زدن كودكان به ماهيان و آموزش بهداشت فردي به آنها و عدم دستمالي چشم ، صورت و دهان بعد از كار با آكواريوم يا ظرف نگهداري تاكيد كرد و گفت: آب مورد استفاده براي نگهداري ماهيان بايد بهداشتي باشد.
وي افزود: آب شرب شبكه آبرساني شهري بايد كلرزدايي و يا جهت تبادل گازها و خروج كلر قبل از مصرف ،حداقل 24 تا 48 ساعت در ظروف دهانه گشاد نگهداري و ذخيره شود.
او توضيح داد : براي انتقال ماهي از مراكز فروش معتبر به منازل حداكثر به مدت 2 ساعت كيسه هاي پلاستيكي مناسب بوده و بايد 2 برابر ميزان آب در كيسه ، هوا وجود داشته باشد.
مديركل دامپزشكي مازندران از جمله ويژگي ماهي قرمز سالم را مواردي همچون ، تحرك مناسب ، شناي عادي ، پولك هاي سالم و بدون زخم ، پوست درخشان ، خوش رنگي، باله هاي برافراشته و دم كشيده بدون زخم و پوسيدگي نام برد .
وي گفت : در برخي از مراكز عرضه ماهي قرمز ،اقدام به فروش گونه اي از حلزون به نام حلزون سيبي و يا لاك پشت گوش قرمز مي كنند كه تاكيد مي شود به دليل بروز و انتقال بيماري مشترك بين انسان و حيوان از خريد و انتقال به منزل خودداري كنند.
**توليد حدود سه ميليون قطعه ماهي زينتي در مازندران
مدير كل شيلات مازندران با بيان اينكه 24مزرعه توليد انواع ماهيان زينتي در استان فعال است، گفت: امسال حدو سه ميليون قطعه ماهيان زينتي از جمله ماهي 'گل فيش ' دراستان توليد شده است.
محمد محمد زاده به خبرنگار ايرنا افزود: با توجه به اينكه خريد ماهي قرمز به عنوان يكي از نمادهاي طبيعت در سفره هفت سين در بين مردم ايران زمين به ويژه مازندران با استقبال مواجه است، توليد امسال نسبت به سال قبل بيشتر شد.
وي با اشاره به اينكه مردم بايد نسبت به نحوه نگهداري و مراقبت آن دقت لازم را داشته باشند، ادامه داد: دماي مناسب براي نگهداري ماهيان قرمز 22 تا 26درجه سانتي گراد است.
**ماهي قرمز را پس از تعطيلات عيد در رودخانه ها رها نكنيد
مدير كل شيلات مازندران از مردم خواست تا ماهي قرمز را پس از تعطيلات عيد وارد رودخانه ها و نهرهاي استان نكنند ، چراكه احتمال اينكه اين ماهيان به بيماري قارچي مبتلا شده باشند ،زياد است.
محمد زاده افزود: شهرداري هاي استان مازندران داراي حوضچه و استخر هايي است كه با هماهنگي آنان مي توان ماهي قرمز را در اين محيط رها كرد.
6990/1899