۴ فروردین ۱۳۹۸، ۱۴:۰۶
کد خبر: 83252834
T T
۰ نفر

معاون اول رئيس جمهوري:

مازندران از بحران سيل خارج شد

۴ فروردین ۱۳۹۸، ۱۴:۰۶
کد خبر: 83252834
مازندران از بحران سيل خارج شد

ساري-ايرنا- معاون اول رئيس جمهوري گفت: با هماهنگي و همراهي دستگاههاي اجرايي و مشاركت نهادهاي نظامي و انتظامي و تشكل هاي مردمي مازندران از بحران سيل خارج شده است.

به گزارش خبرنگار ايرنا، اسحاق جهانگيري روز يكشنبه در نشست شوراي هماهنگي مديريت بحران استان مازندران در ساري افزود: بايد عمليات ساخت و بازسازي واحدهاي مسكوني و خسارت هاي برجاي مانده از سيل بر تاسيسات زيرساختي در كمترين زمان در دستور كار جدي قرار گيرد.
وي اضافه كرد: بايد با همكاري بنياد مسكن انقلاب اسلامي به گونه اي كار شود تا بازسازي و نوسازي واحدهاي مسكوني ناشي از سيل تا اواخر تابستان سال جاري خاتمه يابد.
معاون اول رئيس جمهوري با اشاره به نياز به تخصيص اعتبار براي تسريع در ساخت و ساز و كاهش اثرات ناشي از سيل گفت: قطعا دولت كمك هاي خود را به مردم سيلزده انجام مي دهد .
*** تعيين سقف كمك ها در هيات دولت
معاون اول رئيس جمهوري تعيين سقف براي كمك بلاعوض و تسهيلات ارزان قيمت را منوط به تصميم گيري هيات دولت در نشست هفتم فروردين ( چهارشنبه هفته جاري ) دانست.
جهانگيري خاطرنشان كرد: در شرايط فعلي مطابق بلاياي گذشته 20 ميليون ريال كمك بلاعوض و 100 ميليون ريال تسهيلات ارزان قيمت تعميراتي بود و با درخواست استاني براي افزايش ما هم اين را تاييد خواهيم كرد.
وي يادآور كرد: قطعا اين افزايش اعتبار براي كمك به مردم بايد مطابق با توانايي مالي دولت باشد و ما تمام توان خود را با وجود محدوديت وارد ميدان خواهيم كرد.
معاون اول رئيس جمهوري در مورد كمك به كشاورزان خسارت ديده افزود : بايد ميزان خسارت ها از سوي وزارت جهاد كشاورزي احصاء شود و ما نيز بتوانيم با توجه به توان دولت كمك كنيم.
جهانگيري پرداخت كمك هاي بلاعوض براي حوزه كشاورزي را تا حد زيادي از توان مالي دولت با محدوديت مالي موجود خارج دانست و گفت: ما در بخش استمهال تسهيلات كشاورزان مي توانيم كمك داشته باشيم.
وي اضافه كرد: البته از محل بيمه محصولات كشاورزي نيز مي توانيم به مزارع كه تحت پوشش قرار داشت، كمك شود و براي همگاني كردن بيمه نيازمند پيشنهاد طرح از سوي وزارت جهادكشاورزي است و تا آن به عنوان يك رويه ملي براي ساير خسارت هاي كشاورزي نيز اجرايي شود.
*** كمك به زيرساخت ها
معاون اول رئيس جمهوري گفت : براثر سيل به زيرساخت هاي مازندران نيز خسارت هاي زيادي وارد شده است و براي جبران اين خسارت ها نيازمند به كمك دولتي است.
جهانگيري افزود : بايد ما طرح هاي پيشگيرانه را براي سيل در استان هاي شمالي كشور اجرايي كنيم تا به زيرساخت هاي ما خسارت كمتري وارد شود.
وي بخشي از خسارت ها ناشي از سيل به استان هاي شمالي كشور به خصوص مازندران را بي مهري به طبيعت اعلام كرد.
وي با اشاره به ساخت و سازهاي غيرمجاز در حريم رودخانه ها گفت: موضوع سيل در استان هاي شمالي كشور به معضل جدي تبديل شده است و هر گونه موانعي كه در جلوي رودخانه ها وجود دارد بايد برچيده شود.
وي خاطرنشان كرد: دولت نيز از برخورد با ساخت و سازهاي غيرمجاز در حاشيه رودخانه ها حمايت مي كند و نماينده عالي دولت مي تواند با كمك دستگاه قضايي و ساير دستگاههاي نظارتي طرح خود را عملياتي كند.
معاون اول رئيس جمهوري با اشاره به اجراي طرح جامع كنترل سيل در مازندران از موافقت دولت براي اجرايي شدن اين طرح اعلام كرد.
**** همدلي علت كاهش التهاب
معاون اول رئيس جمهوري در اين نشست كاهش التهاب ناشي از سيل در مازندران را همدلي و همراهي تمام دستگاههاي فعال اعم از دولتي و غير دولتي دانست و ضمن قدرداني از همكاري اين دستگاهها خواهان بسيج اين امكانات براي بازسازي خسارت هاي ناشي از سيل شد.
سيل هفته اخر اسفندماه يك هزار و 200 ميليارد تومان به مازندران خسارت وارد كرد.
6982/1899