۱۷ اسفند ۱۳۹۲، ۱۰:۲۳
کد خبر: 81076982
T T
۰ نفر
كركس مصري و بالابان پرندگان در معرض خطر انقراض خراسان شمالي

بجنورد - ايرنا - رييس اداره نظارت بر حيات وحش اداره كل حفاظت محيط زيست خراسان شمالي گفت: 'كركس مصري' و 'بالابان' از پرندگان شكاري اين استان هستند كه خطر انقراض آنها را تهديد مي كند.

'حسن فرخاني' روز شنبه در گفت و گوي اختصاصي با خبرگزاري جمهوري اسلامي گفت: تخريب زيستگاهها، استفاده از سموم شيميايي در كشتزارها و در نتيجه آلوده سازي جوندگان مورد تغذيه اين پرندگان از علل تهديد حيات آنهاست.

وي افزود: از سويي لانه سازي اين گونه ها بر روي دكل هاي برق موجب كاهش باروري آنها شده و خطر انقراض بالابان و كركس مصري را افزايش مي دهد.

به گفته وي، كركس مصري عمدتا در نواحي شهرستان مانه و سملقان و در نزديكي مناطق جنگلي پارك ملي گلستان و بالابان در بيشتر مناطق استان زيست مي كند.

وي ديگر پرندگان آسيب پذير اين استان را شامل 'عقاب شاهي'، 'ميش مرغ' و 'پليكان پاخاكستري' عنوان كرد.

وي ديگر پرندگان نادر و حمايت شده اين استان را شامل 'هوبره' در مناطق كويري جاجرم و 'كبك دري' در مناطق حفاظت شده 'گلول' شيروان و 'قرخود' مانه و سملقان عنوان كرد.

فرخاني با اشاره به اين كه خراسان شمالي به دليل تنوع طبيعي ميزبان بسياري از پرندگان بومي و مهاجر است، گفت: متاسفانه انسان ها براحتي به حريم گونه هاي جانوري در طبيعت تجاوز مي كنند و باعث ناامني و نابودي بسياري از اين گونه هاي با ارزش مي شوند.

فرخاني افزود: با توجه به تخريب محيط زيست، افزايش بي رويه جمعيت و كاهش و نابودي منابع طبيعي و به تبع آن بروز مستمر بحران هاي زيست محيطي، مشاركت آحاد جامعه در حفاظت از اين سرمايه هاي خدادادي در منطقه ضروري است.

به گفته وي در استان خراسان شمالي 142 گونه پرنده شامل بومي، مهاجر تابستانه و مهاجر زمستانه زيست مي كنند.

از وسعت 28 هزار و 300 كيلومتر مربعي خراسان شمالي، 194 هزار هكتار در قالب مناطق حفاظت شده شامل 'سالوك، ساريگل، قرخود و گلول و سراني'، پارك هاي ملي سالوك و ساريگل و پناهگاه حيات وحش 'مياندشت' زير مديريت حفاظت محيط زيست قرار دارد. ك/3

623/626