۱۷ اسفند ۱۳۹۲، ۱۰:۲۶
کد خبر: 81076989
T T
۰ نفر

پروازهای آخر بالابان و كركس مصری در خراسان شمالی

۱۷ اسفند ۱۳۹۲، ۱۰:۲۶
کد خبر: 81076989
پروازهای آخر  بالابان و كركس مصری در خراسان شمالی

بجنورد - ایرنا - رییس اداره نظارت بر حیات وحش اداره كل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: 'كركس مصری' و 'بالابان' از پرندگان شكاری این استان هستند كه خطر انقراض آنها را تهدید می كند.

حسن فرخانی روز شنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: تخریب زیستگاهها، استفاده از سموم شیمیایی در كشتزارها و در نتیجه آلوده سازی جوندگان مورد تغذیه این پرندگان از علل تهدید حیات آنهاست.

وی افزود: از سویی لانه سازی این گونه ها بر روی دكل های برق موجب كاهش باروری آنها شده و خطر انقراض بالابان و كركس مصری را افزایش می دهد.

به گفته وی، كركس مصری عمدتا در نواحی شهرستان مانه و سملقان و در نزدیكی مناطق جنگلی پارك ملی گلستان و بالابان در بیشتر مناطق استان زیست می كند.

وی دیگر پرندگان آسیب پذیر این استان را شامل 'عقاب شاهی'، 'میش مرغ' و 'پلیكان پاخاكستری' عنوان كرد.

وی دیگر پرندگان نادر و حمایت شده این استان را شامل 'هوبره' در مناطق كویری جاجرم و 'كبك دری' در مناطق حفاظت شده 'گلول' شیروان و 'قرخود' مانه و سملقان عنوان كرد.

فرخانی با اشاره به این كه خراسان شمالی به دلیل تنوع طبیعی میزبان بسیاری از پرندگان بومی و مهاجر است، گفت: متاسفانه انسان ها براحتی به حریم گونه های جانوری در طبیعت تجاوز می كنند و باعث ناامنی و نابودی بسیاری از این گونه های با ارزش می شوند.

فرخانی افزود: با توجه به تخریب محیط زیست، افزایش بی رویه جمعیت و كاهش و نابودی منابع طبیعی و به تبع آن بروز مستمر بحران های زیست محیطی، مشاركت آحاد جامعه در حفاظت از این سرمایه های خدادادی در منطقه ضروری است.

به گفته وی در استان خراسان شمالی 142 گونه پرنده شامل بومی، مهاجر تابستانه و مهاجر زمستانه زیست می كنند.

از وسعت 28 هزار و 300 كیلومتر مربعی خراسان شمالی، 194 هزار هكتار در قالب مناطق حفاظت شده شامل 'سالوك، ساریگل، قرخود و گلول و سرانی'، پارك های ملی سالوك و ساریگل و پناهگاه حیات وحش 'میاندشت' زیر مدیریت حفاظت محیط زیست قرار دارد. ك/3

623/626
۰ نفر