۷ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۳:۰۹
کد خبر: 81139815
T T
۰ نفر

زندگی نادرترین گربه وحشی جهان در فیلم محیط زیست

۷ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۳:۰۹
کد خبر: 81139815
زندگی نادرترین گربه وحشی جهان در فیلم محیط زیست

بجنورد - ایرنا - كارشناسان اداره كل محیط زیست استان خراسان شمالی در نادرترین اقدامات مطالعاتی و ردزنی حیات وحش در ایران و منطقه، توانستند از حیات یك قلاده گربه پالاس همراه 4 بچه گربه تصویربرداری و فیلم برداری كنند.

سیداصغر مطهری روز یكشنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار كرد: این گربه و توله هایش در ارتفاعات شهرستان مانه و سملقان در دامنه ای با شیب بسیار تند، در داخل تنه یك درخت ارس كهنسال لانه كرده بود.

وی جنسیت توله های این گربه را شامل 3 قلاده نر و یك قلاده ماده عنوان و بیان كرد: مشاهده گربه پالاس همراه 4 توله از اتفاقات نادری است كه تاكنون كمتر در سطح حیات وحش كشور اتفاق افتاده است.

گربه پالاس یكی از كمیاب ترین گربه های وحشی ایران و جهان است كه دارای سری پهن، با رنگ زرد نخودی یا نارنجی تیره با نقطه های سیاه رنگ بر پیشانی است كه گوش های كوچك و با فاصله از اصلی ترین مشخصه های این گونه جانوری است.

این گربه وحشی بسیار خجالتی و آدم گریز است و عمدتا از جوندگانی نظیر موش و خرگوش و بعضا پرندگانی مانند كبك تغذیه می كند.

زیست این جانور در خراسان شمالی بیشتر در شهرستان های اسفراین و راز و جرگلان گزارش شده و زیستگاه آن در دیگر نقاط كشور نیز مناطقی از شاهرود در استان سمنان، سرخس در خراسان رضوی و نیز حاشیه های رود ارس در خطه آذربایجان است.

گستره مناطق تحت مدیریت محیط زیست در استان خراسان شمالی 194 هزار هكتار است و از 194 گونه پستاندار و 521 نوع پرنده كشور، 51 گونه پستاندار و 150 گونه پرنده در این استان زیست می كنند. ك/2

623/626
۰ نفر