۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۱:۲۱
کد خبر: 81144679
T T
۰ نفر
ايرنا، گربه خجالتي خراسان شمالي را به مستندسازان شناساند

بجنورد - ايرنا - مسوول روابط عمومي اداره كل حفاظت محيط زيست خراسان شمالي گفت: اطلاع رساني ايرنا از زيست گربه پالاس در ارتفاعات اين استان، دو گروه از مستندسازان را به زيستگاه اين گونه جانوري كشاند.

'حسن پهلوان' روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرگزاري جمهوري اسلامي اظهار كرد: 'پرهام ديباج' مستندساز حيات وحش از تهران و 'مجيد حبيب نژاد' مستندساز استاني از روز گذشته با هماهنگي و همراهي كارشناسان اين اداره كل به محل زيست گربه پالاس عزيمت كرده اند تا از زندگي اين گونه جانوري فيلم مستند تهيه كنند.

قرار گرفتن يك عنوان خبر، گزارش تصويري و فيلمي كوتاه از زيست يك قلاده گربه پالاس و توله هايش بر روي خروجي خبرگزاري جمهوري اسلامي در دو روز گذشته، اين رسانه را به كانون توجه و اقبال دوستداران محيط زيست و طبيعت تبديل كرده بود.

كارشناسان اداره كل محيط زيست خراسان شمالي اخيرا هنگام سركشي از مناطق تحت مديريت اين اداره در شهرستان مانه و سملقان در اتفاقي نادر موفق به تهيه عكس و فيلم از يك قلاده گربه پالاس به همراه 4 توله اش شده بودند.

'بهروز جعفري'، كارشناس آبزيان و حيات وحش محيط زيست خراسان شمالي كه اين تصاوير و فيلم را تهيه كرده بود به ايرنا گفت: اين گربه و توله هايش در ارتفاعات مانه و سملقان در دامنه اي با شيب بسيار تند، در داخل تنه يك درخت 'ˈارس' كهنسال لانه كرده بودند.

وي جنسيت توله هاي اين گربه را شامل 3 قلاده نر و يك قلاده ماده عنوان و بيان كرد: مشاهده گربه پالاس به همراه 4 توله از اتفاقات نادري است كه تاكنون كمتر در سطح حيات وحش كشور اتفاق افتاده است.

گربه پالاس از كمياب ترين گربه هاي وحشي ايران و جهان است كه داراي سري پهن، با رنگ زرد نخودي يا نارنجي تيره با نقطه هاي سياه رنگ بر پيشاني است كه گوش هاي كوچك و با فاصله از اصلي ترين مشخصه هاي آن است.

اين گربه وحشي بسيار خجالتي و آدم گريز است و عمدتا از جوندگاني نظير موش و خرگوش و بعضا پرندگاني مانند كبك تغذيه مي كند.

زيست اين جانور در خراسان شمالي بيشتر در شهرستان هاي اسفراين و راز و جرگلان گزارش شده و زيستگاه آن در ديگر نقاط كشور نيز مناطقي از شاهرود در استان سمنان، سرخس در خراسان رضوي و نيز حاشيه هاي رود ارس در خطه آذربايجان است.

گستره مناطق تحت مديريت محيط زيست در استان خراسان شمالي 194 هزار هكتار است و از 194 گونه پستاندار و 521 نوع پرنده كشور، 51 گونه پستاندار و 150 گونه پرنده در اين استان زيست مي كنند. ك/3

623/626