۴ شهریور ۱۳۹۷، ۱۲:۵۷
کد خبر: 83012349
T T
۰ نفر
دومیلیون و800هزار مصرف كننده مواد مخدردركشورداریم

تهران- ایرنا- سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: دو میلیون و 800 هزار نفر به صورت تفننی یا دائمی مصرف كننده انواع مواد مخدر در كشور هستند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، پرویز افشار روز یكشنبه در نشست خبری كه به مناسبت هفته دولت برگزار شد، در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا درباره آمار معتادان كشور افزود: تخمین بنده به عنوان یك كارشناس آن است كه از مجموع دو میلیون و 800 هزار نفر مصرف كننده انواع مواد مخدر، نیمی از آنها معتاد قطعی به مصرف این مواد هستند.
وی اظهار داشت: حدود 30 درصد معتادان در دنیا زن هستتند، در حالی كه میزان استعمال این مواد در كشور ما در بین زنان پایین است و حدود هشت تا 10درصد از كل معتادان كشور زن هستند.
افشار ادامه داد: همچنین 2.1 درصد دانش آموزان مقطع دوم متوسطه تجربه یكبار مصرف مواد مخدر در زندگی داشتند.

*370 تن مواد مخدر كشف شد
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه از كشف 370 تن انواع مواد مخدر در پنج ماهه اول امسال خبر داد و گقت: این میزان كشفیات در مدت مشابه سال گذشته 1 درصد رشد دارد.
وی اظهار داشت: 278تن از مجموع این كشفیات در چهار ماهه اخیر بوده و استانهای سیستان و بلوچستان، كرمان، هرمزگان، تهران، یزد، خراسان رضوی، اصفهان، خراسان جنوبی بیشترین میزان كشفیات مواد را داشته اند. هروئین 17 درصد، مرفین 58درصد و تریاك سه درصد افزایش كشفیات داشته است.
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح كرد: نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات، سازمانهای بسیج و زندانها درباره كشفیات مواد مخدر با ستاد مبارزه با مواد مخدر همكاری دارند.
افشار با بیان اینكه 6 هزار و 776خودرو و 310 قبضه سلاح در چهار ماهه امسال كشف شد، گفت: میزان عملیات و درگیری با قاچاقچیان طی این مدت در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 26 درصد كاهش داشته و همچنین پنج شهید در این عملیات داشتیم.

* 40 درصد زندانیان مرتبط با مواد مخدر
وی افزود: جرایم مواد مخدر امسال در مقایسه با سال گذشته یك درصد رشد دارد و تعداد زندانیان مرتبط با این جرایم تا خرداد امسال 40.8 درصد بوده است.
افشار در این نشست به عملكرد یكسال اخیر ستاد مبارزه با مواد مخدر پرداخت و اظهار داشت: طی این مدت هفت هزار فرصت شغلی با همكاری افراد خیر برای معتادان بهبود یافته ایجاد شده و تا پایان امسال می خواهیم این رقم را دو برابر كنیم.
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر اضافه كرد: در یكسال اخیر ایران برنامه مفصلی برای مبارزه با مواد مخدر داشته است، عزم و اراده همگانی دستگاههای اجرایی و سایر قوای كشور بر مبنای مطالبه گری و برگزاری جلسات مختلف باعث شد همه پای كار بیایند.
افشار توسعه خدمات پیشگیرانه در محیط های خانه، مدرسه، دانشگاهها، فضای مجازی و محیط های كار را از مهمترین فعالیتهای ستاد مبارزه با مواد مخدر در یكسال اخیر عنوان كرد.
وی تصریح كرد: توانمندی دانش آموزان مقطع دو متوسطه، چاپ و تكثیر سه درسنامه به میزان 380 هزار جلد برای مربیان و معلمان دوره ابتدایی، راهنمایی و متوسطه، غربالگری شناسایی دانش آموزان در معرض خطر، خطرپذیر و آسیب دیده اعتیاد و معرفی آنها به مراكز درمانی از دیگر اقدامات مهم در یكسال اخیر بوده است.
به گفته افشار، شیوع اعتیاد در مدارس پایین است و اینكه 2.1 درصد دانش آموزان مقطع دوم متوسطه یك بار در زندگی تجربه مصرف مواد مخدر دارند را نباید به عنوان اعتیاد دانش آموزان تلقی شود.
وی افزود: در حال حاضر وابستگی به مصرف مواد مخدر در گروه سنی 21 تا 24 سال است و سن تجربه مصرف ماده مخدر گل در كشور پایین آمده است.
افشار با اشاره به اینكه خدمات پیشگیرانه اعتیاد در دانشگاهها به صورت وسیع انجام می شود، اظهار داشت: در 290 تا 300 دانشگاه كانون همیاری سلامت روانی دانشجویان راه اندازی شده و میزان مصرف گل در بین آنها كاهش یافته است.
وی اضافه كرد: طرح توانمندسازی كاركنان در مراكز صنعتی و كارگاههایی كه 50 تا 500 پرسنل دارند نیز در حال اجراست و با توجه به اینكه بالاترین میزان اعتیاد در محیط كارگری و صنعتی است در حال مهار شیوع اعتیاد هستیم.
افشار در مورد فعالیت سازمان های مردمی، تصریح كرد: در گذشته بیشتر هم و غم سازمانهای مردمی پرداختن به مسئله درمان بود اما در سال 96 و به ویژه 97 شاهد رشد قابل توجه این سازمانها پیشگیری هستیم كه با تغییر رویكرد اقدامات پیشگیرانه را سرلوحه كار خود قرار دادند و آموزش های مربوطه را هم در این زمینه دیدند.
وی خاطرنشان كرد: از سال گذشته تاكنون موفق شدیم 800 طرح مربوط به 600 سازمان مردم نهاد را حمایت كنیم كه عمده این طرح ها، پیشگیرانه بود.
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: در حال حاضر دو هزار و410 سازمان مردمی در حوزه پیشگیری ،درمان كاهش آسیب پذیر فعالیت می كنند.
افشار اضافه كرد: 300 كارگاه توانمند سازی برای سازمانهای مردمی برگزار كردیم و 40هزار نفر از معتادان بهبود یافته با مشاركت سازمانهای مردمی تحت پوشش آموزش قرار گرفتند.
وی، برگزاری جشنواره های مختلف، انعقاد 38 تفاهمنامه با سازمانهای مختلف، وجود 745 سفیر اجتماعی مبارزه با موادمخدر را از دیگر اقدامات عنوان كرد.
افشار گفت: 163 طرح جدید در مورد اشتغال بهبود یافتگان در حال بررسی است و تا پایان امسال هزار و 500 ظرفیت شغلی جدید اضافه می شود.
وی افزود: پنج كارگاه منطقه‌ای كارآفرینی و دانش‌بنیان برای این افراد برگزار شده است، ‌گفت: برگزاری این كارگاه‌ها می‌تواند افراد بهبود یافته با به سمت كارآفرینی و تولید محصولات نوین و دانش بنیان سوق دهد.
وی با تاكید بر اینكه مسئولان ستاد مبارزه با مواد مخدر معتقدند برخی كارها باید به مردم واگذار شود، گفت: واگذاری كارها به بخش خصوصی و سازمانهای مردمی می‌تواند سرعت بیشتری به انجام امور بدهد.
افشار گفت: تفاهمنامه بودجه‌ای سه جانبه از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با شورای اجتماعی و سایر دستگاه‌های اجرایی به امضا رسیده كه سایر دستگا‌ها موظف شده‌اند بودجه اضافی خود را برای اجرای طرح‌های پیشگیری و درمان به این ستاد تزریق كنند كه در صورت انجام این كار طرح‌ توانمندسازی مقطع دوم متوسطه 150 درصد رشد خواهد كرد.
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینكه پر كردن اوقات فراغت در مناطق روستایی و كمتر برخوردار از دیگر اقدامات این ستاد به شمار می‌رود گفت: تجهیز خانه‌های ورزش روستایی با كمك وزارت ورزش نسبت به سال‌های گذشته هزار درصد رشد داشته و اكنون روستایی در كشور وجود ندارد كه از خانه ورزش روستایی محروم باشد و اكنون حدود 2500 خانه روستایی تجهیز شده است.

* خدمات شبانه برای معتادان در حاشیه شهرها
وی، نهایی شدن همكاری‌های همه‌جانبه با سایر كشورها را از جمله اقدامات ستاد مبارزه با مواد مخدر دانست و عنوان كرد: همكاری همه‌جانبه‌ای با پلیس و دولت چین و ایتالیا د رخصوص ابعاد مختلف مبارزه با مواد مخدر صورت گرفته و همچنین انعقاد تفاهمنامه مشتركت با یونیسف در زمینه پیشگیری و درمان اعتیاد در نوجوانان از دیگر اقدامات این سازمان بشمار می‌رود.
افشار با بیان اینكه در حال حاضر 7400 مركز درمانی و كاهش آسیب در زمینه اعتیاد در كشور فعالیت می‌كنند، افزود: 254 مركز درمان در این زمینه فعالیت می‌كنند كه به ارائه خدمات سرپایی می‌پردازند.
افشار تصریح كرد: راه‌اندازی مراكز ارائه خدمات شبانه برای معتادان و مصرف‌كنندگان مواد مخدر یكی دیگر از كارهای ستاد مبارزه با مواد است كه این مراكز در حاشیه شهرها افتتاح شد و 17 هزار نفر در این مراكز خدمات دریافت كرده‌اند.
اجتمام * 9022 * 3063
۰ نفر