۵ اسفند ۱۳۹۷، ۱۶:۲۷
کد خبر: 83220932
T T
۰ نفر

جزئيات تخريب باغ هاي پايتخت به گواه آمار

۵ اسفند ۱۳۹۷، ۱۶:۲۷
کد خبر: 83220932
جزئيات تخريب باغ هاي پايتخت به گواه آمار

تهران- ايرنا- رئيس كميسيون سلامت، محيط ‌زيست و خدمات شهري شوراي شهر تهران اعلام كرد كه با اجراي مصوبه موسوم به برج باغ در طي 10 سال ۵۶ هكتار باغ فقط در منطقه ۱ پايتخت از بين رفته است.

به گزارش ايرنا، زهرا صدراعظم نوري روز يكشنبه در يكصد و بيست و پنجمين جلسه علني شوراي پنجم شهر تهران در جريان بررسي لايحه «اصلاحيه مصوبه دستورالعمل ماده 14 قانون زمين شهري تهران (پيوست سوم سند طرح جامع تهران) كه قرار است جايگزين مصوبه موسوم به برج باغ شود، افزود: طي 10 سال 261 پروانه ساختماني فقط در منطقه يك صادر شده كه اين يعني 56 هكتار از باغات اين منطقه نابود شده است.
وي ادامه داد: همچنين 50 پروانه در منطقه ۲ معادل 8.5 هكتار، 41 پروانه در منطقه سه معادل 6.6 هكتار، 46 پروانه در منطقه 4 معادل 7.8 هكتار، 29 پروانه در منطقه پنج معادل 9.8 هكتار، 10 پروانه در منطقه 21 معادل 15.4 هكتار باغ صادر شده است.
به گفته نوري، در منطقه 22 نيز كه قرار بود تمام آرزوها و آمال مديريت شهري در آنجا عملياتي شود، ۳۷ پروانه صادر شده و 17 هكتار باغ از بين رفته‌ است.
نوري با اشاره به اظهارات مقام معظم رهبري كه در چند سال متوالي به حفظ باغات و فضاي سبز تاكيد كرده بودند، گفت: طبق تصوير هوايي سال 1325 قريب به 5 هزار هكتار باغ در شهر تهران وجود داشته است و بر اساس نتايج مطالعات تهيه شناسنامه باغات، امروز وسعت باغات در اراضي مشجر به 2 هزار و 491 هكتار رسيده است.
عضو كميسيون ماده 7 قانون حفظ و گسترش باغات اضافه كرد: طي 10 سال و با اجراي مصوبه برج باغ اتفاقاتي در شهر تهران افتاده كه مديران گذشته شهرداري بايد راجع به آن پاسخگو باشند، اين مديران، شوراي شهر پنجم و مديريت شهري جديد را دروغگو خطاب كرده‌اند اما خودشان بايد پاسخگو باشند كه چگونه طي 10 سال 128 هكتار از باغات و فضاي سبز شهر تهران را نابود و تبديل به ساختمان هاي اداري، تجاري و مسكوني كرده اند.
عضو شوراي شهر تهران در انتقاد از مصوبه برج باغ اظهار كرد: در اين مصوبه قرار بود سطح اشغال 30 درصد و حداكثر طبقات 9 طبقه باشد و بنا بود طبقات زيرزمين نهايتا تا دو يا سه طبقه ساخته شود اما وضعيت سطح اشغال در 84 درصد پروانه هايي كه صادر شده از 35 تا ۱۰۰درصد است.
وي ادامه داد: ۶۳درصد پروانه‌هاي صادر شده اجازه ساخت 9 طبقه به بالا و 30 درصدشان اجازه ساخت 12 طبقه به بالا داشته‌اند؛ يعني از اين تعداد، 248 پروانه بالاي 9 طبقه ساخته و تخلف كرده‌اند.
رئيس كميسيون سلامت، محيط ‌زيست و خدمات شهري شوراي شهر تهران گفت: به هر اندازه كه تعداد طبقات اضافه مي شود نورگيري كم شده و درختان نمي توانند از نور لازم استفاده كنند، بنابراين نابود مي شوند؛ در زيرزمين هم به همين شكل است، وقتي مرتبا زمين را گود مي كنيم ريشه درختان نابود مي‌شود و ديگر فضايي باقي نمي ماند كه درخت به حيات خودش ادامه دهد.
او با بيان اينكه در طبقات زيرزمين كه قرار بوده ۳طبقه ساخته شود، بين پنج تا هفت طبقه و حتي از هفت طبقه بيشتر ساخته شده گفت: آنچه كه ما در مصوبه برج باغ شاهد هستيم اين است كه حتي مديران سابق به مصوبه هم مؤمن نبوده‌اند و بيش از اندازه تعيين شده اجازه ساخته داده‌اند؛ كه به نظر من اين ضعف دستگاه و عدول از حد تعيين شده در ستاد و در مناطق است.
نوري با اشاره به آخرين گزارشي كه معاونت شهرسازي و معماري درباره درآمد حاصل از تخريب باغات به شورا ارائه داده است، گفت: 128 هكتار باغ در ازاي تامين فقط يك درصد از درآمد شهرداري بوده است قطعا عقل سليم مي‌گويد نبايد بابت اين حجم از درآمد، سرمايه هاي كشور و شهر نابود شود و وضعيت شهر و شهروندان تهران را اين گونه به مخاطره بيندازيم.
نوري ادامه داد: بايد جايگزين مصوبه موسوم به برج باغ ها به گونه‌اي باشد كه ميزان تخريب باغات به حداقل برسد البته ما معتقديم كه هر تعداد طبقه كه ساخته شود باعث نابودي مي شود چه يك طبقه چه 10 طبقه، اما در اين مصوبه به حقوق مالكان نيز توجه شده است.
وي تاكيد كرد كه كليد اجرايي شدن اين مصوبه كميته فني باغات است كه اگر درست تشكيل شود و نظارت صورت بگيرد، مي‌توان تضمين كرد كه باغات حفظ خواهد شد.
ناهيد خداكرمي در مخالفت با اين طرح عنوان كرد: اينكه حفظ باغات و فضاي سبز بايد اولويت مديريت شهري باشد در عمل نشان داده شده است اما اين لايحه نشان مي دهد كه ما داريم اين مصوبه را بر اساس حقوق مالكانه و انتفاع شخصي مصوب مي كنيم و اين در حالي است كه همواره مصوبه پيشين را به خاطر داشتن چنين ديدگاهي سرزنش مي كنيم.
وي اظهار داشت: همه مردم شهر نسبت به باغات شهرشان حق دارند و اجراي چنين مصوبه اي ما را به سمت محو شدن باغات از شهر پيش مي برد و اين در حالي است كه ما مي توانيم يك استراتژي جديدي در اين خصوص بيانديشيم.
علي اعطا در موافقت با اين لايحه اظهار داشت: اين لايحه از موضوعات حساس و پركار شورا به حساب مي آيد و ما بايد منافع مالكان را هم راستا كنيم.
وي اظهار داشت: ما اگر هر نوع فعاليتي را در باغ ممنوع كنيم نمي توانيم موجب حفظ باغ شويم بلكه بايد مالك منتفع شود تا باغ را به اين وسيله حفظ كنيم از اين روي است كه ما داريم مقدار زيادي از زيربنا را مي گيريم و در ازاي آن تعدادي از فعاليت هاي سود آور را براي آن تعريف مي كنيم.
احمد مسجد جامعي نيز در همين خصوص بر ضرورت نگاه كل نگر براي حفظ باغات تاكيد كرد و گفت: با ارائه طرح هاي موضوعي نمي توانيم اين باغات را حفظ كنيم.
وي ادامه داد: يكي از مشكلات اساسي در اجراي مصوبه شورا است كه بايد نظارت را در اين خصوص افزايش دهيم.
مسجد جامعي با بيان اينكه ديگر مشكل موجود هزينه بالاي نگهداري باغ نسبت بلكه تخريب آن است بر حفظ حقوق مالك براي حفظ باغ تاكيد كرد.
وي همچنين اظهار داشت: مي توان به مانند باغات اصيل ايراني اجازه ساخت در حد كوشك در باغات شهر را داد.
به گزارش ايرنا، در نهايت كليات اين لايحه با 17 راي موافق به تصويب رسيد و پس از آن اعضاي شوراي شهر تهران به بررسي جزئيات لايحه پرداختند و پس از يك بار تمديد وقت جلسه، بررسي ادامه جزييات لايحه به جلسه بعدي موكول شد.
تهرام/9343//1348
۰ نفر