۴ آبان ۱۳۹۸، ۱۸:۲۴
کد خبرنگار: 2089
کد خبر: 83531874
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آسیب اقتصادی موادمخدر به اندازه ۱۱ درصد از تولید ناخالص ملی است

سمنان - ایرنا - مدیرکل دفتر حقوقی و امور مجلس ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: ضربه‌ای که قاچاق موادمخدر و اعتیاد به اقتصاد کشور وارد می‌کند سالانه ۱۱ درصد از تولید ناخالص ملی ایران است.

محمد ترحمی عصر شنبه در گفت‌وگو با ایرنا در سمنان افزود:  قاچاق مواد مخدر و اعتیاد در ایران سالانه ۱۶۷ هزار میلیارد ریال به اقتصاد کشور خسارت وارد می‌کند.

وی با بیان اینکه گردش اقتصادی موادمخدر در کشور بیش از این میزان است، تاکید کرد: اقتصاد مواد مخدر به مثابه یک اقتصاد در سایه اما پویا است.

ترحمی، به ضرورت اصلاح سیاست های مبارزه با موادمخدر تاکید و بیان کرد: برای موفقیت در امر مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر باید به بنیان های اقتصادی قاچاق ضربه وارد شود، چرا که بزرگترین عامل انگیزش قاچاقچیان به سوداگری مرگ در جامعه، انگیزه اقتصادی است.

مدیرکل دفتر حقوقی و امور مجلس ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور ادامه داد: ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار معتاد دائم در کشور وجود دارد و حدود ۵۸ هزار معتاد متجاهر و حدود یک میلیون و ۴۰۰هزار نفر معتاد تفننی هستند.

ترحمی اضافه کرد: سیاست اصلی مقابله و مبارزه با مواد مخدر در ستاد مقابله اجتماعی شدن مساله مقابله است.

وی با بیان اینکه مداخلات اجتماعی به منظور پیشگیری از اعتیاد باید نسبت به مبارزه و مقابله با مواد مخدر ارجحیت داشته باشد، تصریح کرد: اطلاع‌رسانی، آموزش و محله‌محور شدن اقدام‌های پیشگیرانه در این حوزه سبب جلوگیری از افزایش آمار معتادان در کشور می‌شود.

ترحمی اظهارداشت: رویکرد مهم در قوانین مقابله‌، مبارزه و پیشگیری از اعتیاد تغییر در سیاست‌های مقابله در عرضه و تقاضا موادمخدر است.

مدیرکل دفتر حقوقی و امور مجلس ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور یادآور شد: ضربه به بنیان های مالی و انگیزشی قاچاقچیان، در سیاست‌ها و  رویکردهای جدید مقابله با مواد مخدر مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی بیان کرد:  تغییر، اصلاح  و بازنگری در فهرست مواد مخدر و نحوه مبارزه با این مواد در دست انجام است.

مدیرکل دفتر حقوقی و امور مجلس ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: فهرست مواد مخدر در مجلس شورای اسلامی در حال به روزشدن است که با تحقق این مساله حدود ۲۷۰ ماده مخدر جدید به نوع موادمخدری که با آن ها مقابله تعلق می‌گیرد، اضافه می‌شود.

ترحمی، مدیرکل دفتر حقوقی و امور مجلس ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور به منظور حضور در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان سمنان و معارفه دبیر این ستاد در استان به سمنان سفر کرد.

اخبار مرتبط