۲۱ آبان ۱۳۹۸، ۱۳:۰۵
کد خبرنگار: 2204
کد خبر: 83551762
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۷۰۰ وقف جدید در کشور ثبت شد

۲۱ آبان ۱۳۹۸، ۱۳:۰۵
کد خبر: 83551762
۷۰۰ وقف جدید در کشور ثبت شد

بیرجند - ایرنا - معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: ۷۰۰ وقف جدید از ابتدای امسال تاکنون در کشور به ثبت رسیده که بزرگترین این موقوفات مجموعه آموزشی و درمانی در تبریز به ارزش ۱۰۰ میلیارد تومان است.  

حجت الاسلام غلامرضا عادل روز سه‌شنبه در نخستین همایش ملی «کارکرد وقف در توسعه انسانی با تاکید بر وقف علمی» که در دانشگاه بیرجند برگزار شد اظهار داشت: دانشگاه تهران ۴۵ موقوفه دارد و نیاز است که وقف‌های علمی گسترده‌تر شود.  

وی به وجود ۶ هزار رقبه علمی در حوزه آموزش و پرورش کشور اشاره کرد و افزود: البته این رقبات وقفی نیازمند مدیریت بهتری است تا بتوانیم بیشترین بهره را از نهاد وقف در حوزه علم و آموزش ببریم.  

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به شعار همه واقف باشیم گفت: هر کسی به اندازه توان و جایگاه خویش می‌توانند کارهای خیر از جمله وقف انجام دهد.
 
 وی با بیان اینکه ماهیت برگزاری چنین همایش‌هایی نیز کار خیر محسوب می‌شود اضافه کرد: آن شخصی که دیگران را به انجام کار خیر تشویق کند نیز در اجر آن شریک است.  

عادل افزود: با اقدامات فرهنگی و تبلیغی از جمله همایش‌های علمی جریانی در زمینه وقف ایجاد می‌شود که می‌تواند نتیجه آن کوتاه یا بلند مدت باشد.  

وی با اشاره به مصدایق مختلف وقف در قرآن و روایات بیان کرد: وقف یک نوع سود تضمین شده و سرمایه‌گذاری قابل انتقال از این دنیا به جهان آخرت است که تاریخ مصرف ندارد.  

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه، کرامت را مهمترین شاخصه کار خیر دانست و گفت: نباید این کارهای خیر با منت گذاشتن ضایع شود و لازمه کرامت کار خیر نیز آن است که انسان از با ارزش‌ترین دارایی خود انفاق کند.  

 وی تاکید کرد: هر چه دامنه اثر کار خیر گسترده‌تر باشد ثواب بیشتری نصیب واقف می‌شود لذا علم و منابع انسانی از جمله اموری هستند که منشا اثر آنها ثابت شده است.  

حجت الاسلام عادل با اشاره به تاثیرات وقف در امور اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی گفت: گاهی تصور می‌شود وقف یک مقوله دولتی است در صورتی که اینطور نیست بلکه هر جا باری بر روی زمین مانده وقف از سوی خود مردم برای کمک به جامعه بوده است.  

وی کاروانسراها، حمام، آب انبار، مساجد و غیره را از جمله نمونه‌های اماکن وقفی برشمرد که در زمان‌های قدیم بنا به اقتضائات زمانی و کمک به مردم ساخته شده‌اند.  

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با تاکید بر اینکه امروز باید نیازهای جدید مد نظر واقفان باشد گفت: وقف‌های آموزشی از جمله نیازهایی است که می‌تواند در رفع مشکلات فعلی جامعه اثرگذار باشد.  

وی ادامه داد: حوزه‌های علمیه به طور عمده وقفی هستند و هیچ باری به دولت‌ها نداشتند اما از چند سال پیش خود دولت‌ها خواستند کمکی به حوزه‌های علمیه داشته باشند که کاش این کار را نمی‌کردند.  

عادل با اشاره به وجود موقوفاتی بزرگ در کشور که امروز برای امور علمی به کار گرفته می‌شود اظهار داشت: موقوفه عباسقلی‌خان در مشهد مقدس و بنیاد حسنعلی البرز در تهران از جمله موقوفات بزرگ علمی در کشور است.  

وی بیان کرد: دز حوزه جوانان به خصوص مسکن، ازدواج و اشتغال نیز نیاز به وقف‌هایی است تا بتوان از درآمد آن مشکلات موجود را رفع کرد.  

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با تاکید بر اینکه رویکرد جدید سازمان اوقاف بهره‌وری از موقوفات در راستای کمک به علوم نوین است گفت: حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در همین راستا شروع شده که اکنون قرارداد همکاری با ۱۰ شرکت دانش بنیان منعقد شده است.  

وی ارزآوری و اشتغال را مهمترین نتیجه این همکاری دانست و گفت: برخی از این شرکت‌های دانش بنیان از جمله ساخت موتورهای برقی و ایمپلنت‌های دندانی تاکنون به مرحله تولید رسیده است.  

عادل با بیان اینکه تولید ایمپلنت دندان با یک دهم قیمت در صنعت پزشکی تحول ایجاد می‌کند افزود: پشتیبانی از علم و دانش با ترویج خیران به سمت وقف‌های دانش بنیان از دیگر رویکردهای سازمان اوقاف است.  

وی اضافه کرد: با کمک وقف می‌توان هنرستان‌هایی که ایده‌های جدید را پشتیبانی می‌کنند راه اندازی کرد.  

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه عدالت اجتماعی از موضوعات مهم حوزه وقف است که به آن پرداخته می‌شود اظهار داشت: محیط زیست، حقوق بشر و حمایت از حیوانات نیز از جمله مقوله‌هایی است که در وقف به آن پرداخته شده است.  

وی با اشاره به وجود وقف‌هایی برای حمایت از حیوانات در برخی از شهرهای کشور اظهار داشت: امید است وقف با نیت‌های روز ادامه‌دار باشد تا نفع آن برای جامعه و جوانان را در تولید، اشتغال و عدالت اجتماعی شاهد باشیم.  

نخستین همایش ملی «کارکرد وقف در توسعه انسانی با تاکید بر وقف علمی» با همکاری اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی و دانشگاه بیرجند در حال برگزاری است.  

۱۱۸ مقاله در مجموع به دبیرخانه این همایش در بیرجند ارسال شده است. برخی از این مقالات امروز در قالب پنل‌های تخصصی ارایه می‌شود. اختتامیه همایش عصر امروز با تجلیل از واقفان برتر و حامیان وقف برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط