۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۰:۵۶
کد خبر: 83777896
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

یک فعال مدنی:

تصمیم‌های آموزشی باید جامعه شمول باشد

۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۰:۵۶
کد خبر: 83777896
تصمیم‌های آموزشی باید جامعه شمول باشد

تهران - ایرنا - مسئول کمیته آموزش جمعیت امداد دانشجویی امام علی(ع) گفت: وقتی قرار است برنامه‌ای در سطح گسترده اجرا شود مانند تصمیمی که پس از شیوع کرونا برای تعطیلی مدارس و استفاده دانش آموزان از آموزش آنلاین گرفته شد، باید همه دانش‌آموزان در آن دیده شوند چنین تصمیم‌های جامعه شمول باشد.

پس از شیوع کرونا در کشور، مدارس و دانشگاه ها تعطیل شدند. در این میان اما آموزش و پرورش برای آنکه دانش آموزان از کاروان کسب دانش عقب نمانند اقدام به راه اندازی آموزش آنلاین از طریق اپلیکیشن شاد کرد. درحالیکه به اعتقاد عده ای تکنولوژی سر بزنگاه به کمک این سازمان و جامعه هدف آمده بود اما این برنامه باعث شادی خیلی از خانواده ها و دانش آموزان نشد.

زیرا به نظر عده ای دیگر، در راه اندازی این برنامه همه اقشار جامعه لحاظ نشده بود. مثل خانواده هایی که درگیر تامین نان شب بودند و فرزندان آنها به کمک «ان جی او» ها و خیریه ها راهی مدرسه شده بودند، حالا معضل جدیدی پیش رویشان قد علم کرده بود. یعنی داشتن گوشی هوشمند و راهنمایی کودک برای استفاده از برنامه ای که مادر و پدر دانش کافی در این باره را نداشتند. پس طبیعی بود که این اتفاق موجی از انتقادها را به همراه داشته باشد و برنامه شاد برای عده ای که نادیده گرفته شده بودند بسیار غم انگیز به نظر می رسید.

مسئول کمیته آموزش جمعیت امداد دانشجویی امام علی(ع) روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا درخصوص آموزش آنلاین مدارس در دوران قرنطینه افزود: خیلی از بچه هایی که ما در مناطق محروم و حاشیه با آنها کار می کنیم، دسترسی به گوشی هوشمند و فضای مجازی یا حتی تلویزیون برای تماشای شبکه آموزش را هم ندارند. عده ای از آنها نیز در مدت قرنطینه به روستاهایشان بازگشته و عملا دسترسی شان به فضای مجازی قطع و از سیستم آموزش حذف شده بودند.

عسل نعمت الله زاده تاکید کرد: جمعیت امام علی(ع) تا پیش از این به زحمت توانسته بود گروهی از این بچه ها را در مدارس ثبت نام کند در حالی که زیرساخت برای تحصیل همه هموار نبود.

وی گفت: از طرف دیگر آنها که به گوشی و این برنامه ها دسترسی داشتند، خانواده هایشان سطح سواد پایینی دارند و استفاده از این برنامه را بلد نبودند چه برسد به آن که برنامه را به فرزندشان آموزش بدهند. همان طور که در میان اطرافیانمان می بینیم و می شنویم در استفاده از این برنامه نه تنها دانش آموزان بلکه خانواده ها و به ویژه مادران نیز درگیر شده بودند. این درحالیست که در میان گروهی که از آن صحبت می کنیم نه مادر و نه پدر سواد کار با این برنامه را ندارند یا اصلا شرایط این کار وجود ندارد. به این علت که پدر درگیر اعتیاد است یا مادر سرپرست خانواده.

نعمت الله زاده با بیان اینکه عده ای از این کودکان از خانواده های ضعیف یا درگیر اعتیاد و ... هستند، خاطرنشان کرد: تصور کنید در چنین شرایطی که خانواده درگیر انبوهی از مشکلات است چطور می توان از پدر و مادرها توقع آموزش این برنامه به کودکانشان را داشته باشیم؟ چندی پیش گزارش از معلمی در استان سیستان و بلوچستان خواندم که در کپر به دانش آموزانی که دسترسی به اینترنت و گوشی هوشمند نداشتند، آموزش می داد. حال در چنین شرایطی که بچه ها هنوز در کپر پای تعالیم معلم شان می نشینند چطور می توانیم انتظار دسترسی به گوشی و اینترنت را داشته باشیم؟

این فعال مدنی تاکید کرد: وقتی قرار است برنامه ای در سطح گسترده و ملی طراحی شود باید همه افراد جامعه در آن دیده شوند و همه کمبودها در نظر گرفته شود. تصمیمی که برای تعطیلی مدارس و استفاده از برنامه های آنلاین گرفته شد، نشان داد همه دانش آموزان جامعه ایران  در آن دیده نشده اند. درحالی که این گونه تصمیمات باید جامعه شمول باشد و همه گروه هدف را در آن در نظر بگیرند.

مسئول کمیته آموزش جمعیت امام علی(ع) افزود: در جریان این اتفاق خیلی از بچه هایی که به زحمت در مدارس ثبت نام شده بودند از سیستم آموزش کنار گذاشته شدند و حالا معضل جدید عقب ماندن این دانش آموزان از مباحث آموزشی جدید است. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha