«بی اعتمادی مردم به نظام» مهمترین پیامد اهانت به مسوولان است

تهران- ایرنا- نتایج یک افکارسنجی آنلاین در ایرنا نشان داد: ۴۸ درصد از افراد شرکت‌کننده در این پژوهش مجازی معتقدند «بی اعتمادی مردم به کل نظام» مهمترین پیامد اهانت به مسوولان و شخصیتها است. «ترویج بی اخلاقی در جامعه»  با ۲۲.۶ درصد از دیگر تبعات در این زمینه از سوی مخاطبان اعلام شده است.

اختلافات و انتقادت گروه ها و جناح های سیاسی، در برخی مواقع تا پای هتک حرمت و توهین کردن پیش رفته است. چندی پیش اظهارات جنجالی یک کارشناس در شبکه چهار سیما در مورد رییس‌جمهوری خبرساز شد.  در این راستا  اداره کل پژوهش و بررسی‌های خبری ایرنا بر آن شد تا  در هفته ای که گذشت  نظرات کاربرانش را  نسبت به تبعات هتک حرمت به مسئولین  مورد سنجش قرار دهد. پرسش های این نظرسنجی در روزهای ۶  تا ۱۵ بهمن  ماه بر روی سایت ایرنا قرار گرفت و در مجموع قریب به  ۲ هزار نفر در این پژوهش آنلاین شرکت کردند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران "ایرنا" در این افکارسنجی آنلاین از مخاطبان خود خواست تا در مورد این که مهمترین پیامد اهانت به مسوولان و شخصیتها چیست، ‌اعلام نظر کنند.  ۴۸ درصد از مخاطبان به پیامد «بی اعتمادی مردم به کل نظام» اشاره داشتند. «ترویج بی اخلاقی در جامعه»  با ۲۲.۶ درصد، «خدشه به فضای گفت وگو و نقد سازنده» با ۱۱.۸ درصد، «کاهش مشارکت در انتخابات» با ۱۱.۱ درصد و «تخریب سرمایه های اجتماعی» با ۶.۵ درصد  از دیگر پیامدها از سوی مخاطبان اعلام شده است.

در این نظرسنجی چهار سوال؛ ۱- به نظر شما، علت اصلی توهین به شخصیتها و مسوولان دولتی چیست؟ ۲- به نظر شما، مهمترین هدف افراد توهین کننده به مسوولان و شخصیتها چیست؟ ۳- به نظر شما، مهمترین پیامد اهانت به مسوولان و شخصیتها چیست؟ و ۴- به نظر شما، بهترین راهکار مقابله با حرمت شکنان و اهانت کنندگان چیست؟   مطرح شد.

در پاسخ به سوال نخست «به نظر شما، علت اصلی توهین به شخصیتها و مسوولان دولتی چیست؟»  ۳۷.۹  درصد مخاطبان «نبود بلوغ سیاسی» را  مهمترین علت توهین به شخصیتها دانستند. «تفکرات جناحی» با ۲۳ درصد،
«اهداف انتخاباتی» با ۲۲.۱ درصد و «صرفا تخریب  دولت و رئیس جمهور»  با ۱۷ درصد  به عنوان دیگر دلایل اصلی توهین به شخصیتها از  سوی پاسخگویان انتخاب شده است.

۴۷.۸ درصد پاسخگویان این افکارسنجی معتقدند مهمترین هدف توهین کنندگان به مسئولین و شخصیتهای سیاسی «  عقده گشایی سیاسی» است. «نا امیدساختن و پشیمان کردن توده مردم نسبت به مشارکت سیاسی» با ۲۶.۷ درصد،   «ترور شخصیت مسئولان» با ۱۳.۳ درصد و «از بین بردن اعتماد به نفس مسئولان در تصمیم گیری های کلان» با ۱۲.۲ درصد، از دیگر اهداف توهین به مسئولین و شخصیتهای سیاسی از سوی مخاطبان مطرح شده است.

در این نظرسنجی از مخاطبان خواسته شد تا بهترین راهکار مقابله با حرمت شکنان و اهانت کنندگان را انتخاب کنند؛ «برخورد قاطع قضایی» با ۴۶.۳ درصد از سوی مخاطبان به عنوان بهترین راهکار اعلام شده است. «جلوگیری از تریبون دادن به هتاکان در رسانه ها و اماکن عمومی» با ۳۱.۹ درصد و «برائت جویی عامه مردم و خواص جامعه از هتاکان» با ۲۱.۸ درصد از دیگر راهکارهای انتخاب شده از سوی پاسخگویان است.

سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) به منظور اطلاع‌رسانی و کسب آرای عمومی در مورد موضوع‌ها و مسائل مختلف جامعه از روز ۲۹ مهرماه برنامه «افکارسنجی» آنلاین را برای نخستین‌بار در تارنمای اصلی خود راه‌اندازی کرد.

ایرنا ضمن قدردانی از مشارکت مخاطبان در این رویکرد پژوهشی تاکنون توانسته دیدگاه‌ها و مطالبات عمومی را در ۱۲ نظرسنجی برگزار شده در مورد موضوعات مختلف از جمله همه گیری کرونا، محدودیت های کرونا، خرید آنلاین و وضعیت بورس، خودرو، بازار مسکن، آلودگی هوا، افزایش نرخ ارز، ادامه محدودیت های کرونایی  و هتک حرمت مسئولان، مطرح کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha