۲۶ اسفند ۱۳۹۹، ۷:۰۳
کد خبرنگار: 1410
کد خبر: 84265072
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

اجتناب از سفر، گزینه نخست ایام نوروز در آذربایجان غربی

ارومیه- ایرنا- ایام تعطیلات نوروزی از اواخر هفته جاری در کشور آغاز می شود و با توجه به تعطیلات زیاد موجود در ۲ هفته آینده، تمهیدات لازم برای پذیرایی از مسافران در بسیاری نقاط کشور به ویژه آذربایجان غربی اندیشیده شده ولی همچنان بهترین گزینه، اجتناب از سفر است.

به گزارش ایرنا، ایام عید نوروز یکی از مهمترین زمان برای انجام سفرهای مردم ایران به نقاط مختلف کشور بوده که در طول سالیان گذشته، تمهیدات ویژه ای برای انجام سفر در این روزها با تعطیلات زیاد اندیشیده و ستادهای تسهیل سفرهای نوروزی نیز در همه استان ها راه اندازی می شد.

اما امسال به علت تداوم شیوع بیماری کووید ۱۹، شرایط بسیار با سال های پیش (البته نه سال گذشته) متفاوت است و بسیاری از مردم که سال گذشته را هم در خانه مانده بودند، امسال نیز با ترس از ابتلا به کرونا و شیوع بیشتر بیماری کووید ۱۹، در خانه ماندن را ترجیح داده اند.

البته تعداد زیادی از خانواده ها نیز وجود دارند که با توجه به درخانه ماندن طی یک سال گذشته، ترجیح داده اند امسال با وجود مشکلات زیاد، سفر به نقاط مختلف کشور به ویژه نقاطی که دارای فامیل یا دوست و آشنا هستند را امتحان کنند که البته در این باره نیم نگاهی نیز به رعایت پروتکل های بهداشتی دارند.

در آذربایجان غربی که سال گذشته، ستاد تسهیل سفرهای نوروزی با هدف کاهش ابتلا و شیوع کرونا، تعطیل شده بود، امسال اقداماتی برای میزبانی از مسافران، با رعایت همه پروتکل های ابلاغی ستاد مقابله با کرونا انجام شده که البته در این خصوص، همه دستگاه ها وظایفی را عهده دار شده اند.

هرچند همه مسوولان و مدیران به ویژه استاندار و معاونان  وی در آذربایجان غربی تاکید دارند که اجتناب از سفر، بهترین گزینه در ایام عید امسال به شمار می رود.

اجتناب از سفرهای نوروزی بهترین گزینه در عید پیش رو است

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی در این باره معتقد است: اجتناب از سفرهای نوروزی، بهترین گزینه در عید پیش روست ولی در مواقع ضروری و تنها برای شهرهای زرد و آبی امکان سفر وجود دارد.

آیدین رحمانی افزود: در شهرهای آبی و زرد، دستگاه‌های خدمات رسان به ویژه شهرداری ها نیز باید اقدامات لازم را در جهت تنظیف مکان های مختلف انجام دهند.

وی اضافه کرد: باید دستورالعمل های بهداشتی در مکان های عمومی به ویژه پمپ بنزین های بین راهی و نمازخانه ها و سرویس های بهداشتی رعایت شود تا شاهد افزایش آمار مبتلایان به کرونا در استان نباشیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی اظهار کرد: طبق اعلام ستاد کرونا در شهرهای قرمز و نارنجی هیچ گونه سفری انجام نخواهد شد و فقط در شهرهای زرد و آبی امکان تردد مسافر و سفر البته با رعایت شیوه نامه های بهداشتی وجود دارد.

مقدمات کامل سفرهای نوروزی با رعایت پروتکل های بهداشتی 

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی از برنامه ریزی مقدمات کامل سفرهای نوروزی با رعایت پروتکل های بهداشتی در استان خبر داد و گفت: استقرار اکیپ ویژه نوروزی جهت بازرسی و بازدید از محورها و مجتمع های خدماتی و راهدارخانه، برنامه ریزی گشت مشترک نوروزی با پلیس راه در تمام استان و ادارات تابعه، کشیک نوروزی ۲۴ ساعته مرکز مدیریت راهها از جمله این اقدامات است.

ارسلان شکری افزود: در ایام نوروز با پیمانکاران بخش خصوصی جهت تعطیلی کارگاه و داشتن آمادگی لازم جهت بهره برداری از امکانات مربوطه در صورت لزوم هماهنگی های لازم انجام شده است.

وی ادامه داد:  جهت جابجایی مسافران نوروزی ۶۶۸ دستگاه اتوبوس ، ۹۱۶ دستگاه مینی بوس ، ۱۱۸۷ دستگاه سواری و بالغ بر ۴۲۰۰ نفر راننده و کمک راننده و ۱۴۰ دستگاه اتوبوس  VIP برای خدمات رسانی آمادگی کامل دارند.

وی اظهار کرد: نظارت بر مراکز معاینه فنی و افزایش ساعات کنترل معاینه فنی و دقت در کنترل روند فعالیت این مراکز، نظارت بر کیفیت و کنترل فروش بلیط اینترنتی و حضوری و خدمات دهی ناوگان مسافری عمومی و چگونگی رعایت پروتکل های بهداشتی و استقرار گیت های ضدعفونی کننده بخشی دیگر از آمادگی های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی برای استقبال از بهار  است.

رعایت پروتکل های بهداشتی، پیش‌شرط پذیرش مسافر است

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی نیز در این باره گفت: واحدهای اقامتی استان در صورتی مجاز به پذیرش مسافر هستند که پروتکل‌های بهداشتی را به طور کامل رعایت کنند.

جلیل جباری که این روزها، بازدیدهایی را از محل های اقامتی انجام می دهد، افزود: در حال حاضر ضریب اشغال هتل‌های استان بین ۲۵ تا ۳۰ درصد است که پیش‌بینی می‌شود در ایام نوروز این میزان نیز افزایش یابد.

وی تاکید کرد: به صورت مستمر از واحدهای اقامتی استان بازدید و نظارت انجام خواهد شد و در صورت مشاهده موارد خلاف مصوبات ستاد استانی کرونا با آنها برخورد می‌شود.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه در نوروز امسال هیچگونه افزایش قیمتی برای اقامت در مراکز اقامتی استان در نظر گرفته نشده است بنابراین هرگونه افزایش قیمت تخلف محسوب می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی گفت: با توجه به شیوع کرونا در نوروز امسال، انجام سفرهای هوشمند و ایمن در دستور کار قرار دارد که براساس آن انجام سفر تنها در قالب تورهای مسافرتی و گردشگری امکان‌پذیر است چرا که در این تورها رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اولویت قرار دارد.

طرح نوروزی حمل و نقل مسافر در آذربایجان غربی از امروز تا ۱۵ فروردین سال آینده است

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: طرح نوروزی حمل و نقل مسافر در آذربایجان غربی از امروز تا ۱۵ فروردین سال آینده به مدت ۲۱ روز اجرا می شود.

فروغ فاریابی افزود: در جریان سفرهای نوروزی با استفاده از ناوگان عمومی باید تلاش شود تا با فراهم کردن زیرساخت ها و ساماندهی ناوگان، نسبت به استانداردسازی و رعایت انضباط درمحیط کار ناوگان حمل ونقل عمومی اقدام شود تا این حوزه به عنوان الگویی برای سایر سازمان های خدمات رسان مورد توجه برنامه ریزان قرارگیرد.

وی در خصوص شیوه نامه اجرایی طرح جابجایی مسافرین نوروزی سال ۱۴۰۰ اظهار داشت: فروش بلیط به صورت روز فروش، حضوری و غیر حضوری بوده و امکان خرید پیش فروش در این بازه زمانی محدود شده است.

وی با تاکید بر نظارت ویژه بر نرخ فروش بلیط، رعایت بیش از پیش پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی در ناوگان مسافری و خدمه سفر ضرورت بر ضدعفونی ناوگان مسافری قبل از انجام سفر را ضروری عنوان کرد و ادامه داد: سفری ایمن، سریع و راحت با رویکردی متفاوت در جهت جلوگیری از شیوع بیماری کرونا و انجام سفر با رعایت کامل پروتکل های های بهداشتی و رعایت فاصله گذاری اجتماعی در انجام سفرهای بین شهری پیش بینی شده است.

هرچند تمهیدات ویژه ای برای سفرهای نوروزی امسال اندیشیده شده ولی همچنان رعایت پروتکل ها و اجتناب از سفر، مهمترین وظیفه شهروندان در ایام نوروز امسال است که امید می رود با رعایت این امر، از شیوع بیشتر کرونا در کشور جلوگیری شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha