۲۶ اسفند ۱۳۹۹، ۱۲:۳۲
کد خبرنگار: 2748
کد خبر: 84265862
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

آتش چهارشنبه‌سوری، آبی به آسیاب کرونا

۲۶ اسفند ۱۳۹۹، ۱۲:۳۲
کد خبر: 84265862
آتش چهارشنبه‌سوری، آبی به آسیاب کرونا

خرم‌آباد - ایرنا - دوباره شب چهارشنبه آخرسال از راه رسید، شبی که یکی از آداب سنتی ایرانیان با پریدن از روی آتش برگزار می‌شود، اما امسال نیز مانند سال گذشته شرایط فرق کرده است و آتش‌افروزی در چهارشنبه‌سوری می‌تواند آبی به آسیاب کرونا تلقی شود.

به گزارش ایرنا چهارشنبه سوری از آیین های کهن ایران زمین است که برای عبور از ناپاکی های آخر سال  از دیرباز در ایران انجام شده است و آتش را که نزد ایرانیان قدیم نماد روشنی، پاکی، طراوت، سازندگی، زندگی، تندرستی و نشانه خداوند در روی زمین بوده است برای سوزاندن بدهی ها و بیماری ها به پا می کرده اند.

با توجه به ساخت ترقه و مواد محترقه دستی و خطرناک، این سالها دیگر چهارشنبه سوری با هدف ایرانیان باستان کمتر به چشم می آید و آنچه به جا مانده است سیاهی، خرابی و مصدومیت هایی بوده که یک عمر با حسرت برای لحظه ای شادمانی گذرا همراه شده است.

خانواده هایی  هم که جوانان خود را در انفجارهای وحشتناک مواد محترقه از دست داده اند دل خوشی از چهارشنبه سوری ندارند و انگار قرار نیست صدای غم و اندوه آنان به گوش شنوای جوانان برسد.

نکته دوم اینکه با توجه به شیوع کرونای انگلیسی وسرعت سرایت آن، بدون شک تجمع های چهارشنبه سوری در میان دود و هیجان های پرش از آتش ، کمتر با ماسک انجام می شود و همین چند لحظه غفلت، فرصتی برای کرونا است تا به راحتی به تعداد قربانیان خود بیفزاید.

 و مساله دیگر اینکه بدون شک همه از خستگی های جسمی و روحی کادر زحمتکش درمان خبر داریم  و می دانیم که آنها و خانواده شان چه سال پر تنش و مضطربی را پشت سر گذاشته اند پس نباید برای لحظه ای هیجان، چندین ماه زحمت این کادر را به باد داد و علاوه بر افزایش بیماران کرونایی، رنج دیگری در خصوص مجروحان حوادث چهارشنبه سوری و سوختگی به کوله بار سنگین این عزیزان اضافه کرد.

نیروی انتظامی هم به هنجار شکنان چهارشنبه سوری تذکر داده است و شهرداری ها که هر ساله مکانی را برای برگزاری منظم و استاندارد چهارشنبه سوری اعلام می کردند، امسال تجمع در این خصوص را ازدستور کار خارج کرده اند تا شهروندان با رعایت پروتکل های کرونا هم از افزایش بیماران مبتلا به این ویروس در امان باشند و هم اینکه با روانه شدن مجروحان آتش سوزی، زحمت مضاعفی بر کادر درمان تحمیل نکنند.

فرمانده انتظامی خرم‌آباد هم می گوید: هنجار شکنان چهارشنبه سوری و بر هم زنندگان نظم و آسایش عمومی مردم با برخورد قاطع این پلیس مواجه خواهند شد.

سرهنگ"عباس دولتشاهی " افزود: با توجه هشدارهای ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی برعدم تجمع و اعمال برخی محدودیت ها، از شهروندان درخواست ضمن رعایت دستورالعمل های بهداشتی از هرگونه تجمع در چهارشنبه سوری  پرهیز نمایند.‌

وی گفت: توصیه پلیس به جوانان و نوجوانان این است که اشتباهات گذشته دیگران را تکرارو عید نوروز را به  کام خود و اعضای خانواده تلخ نکنند.

وی اظهار داشت: خواهش و تقاضای پلیس از والدین این است که  فرزندان خود را از خطرات مواد منفجره و آتش زا آگاه نموده تا شاهد حوادث تلخ و ناگوار نباشیم.

سرهنگ دولتشاهی افزود: افرادی که با تحرکات ناهنجار، ایجاد رعب و وحشت و استفاده از مواد منفجره و آتش زا بر امنیت و سلامت شهروندان خدشه وارد کنند، با برخورد قاطع و قانونی پلیس و دستگاه قضایی مواجه خواهند شد.

۶ کشته و ۳۲۵ مجروح، دستاورد شوم چهارشنبه سوری ۹۹

سخنگوی سازمان اورژانس کشورنیز امروز سه شنبه به ایرنا گفته تا روز ۲۵ اسفندماه جاری  مصدومیت ۳۲۵ نفر و جان باختن ۶ نفر در حوادث مرتبط با مراسم چهارشنبه آخر سال ثبت شده است.

مجتبی خالدی  در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: بر اساس آخرین آمار حوادث اورژانس از اول تا ۲۵ اسفند ماه ۳۲۵ نفر بر اثر حوادث مرتبط با چهارشنبه آخر سال دچار مصدومیت شدند که از این تعداد ۹۰ نفر بستری شدند.

وی ادامه داد: همچنین در مدت یادشده ۲۲۳ نفر از مراکز درمانی ترخیص شده و ۶ نفر در محل درمان شدند.  

سخنگوی سازمان اورژانس کشور اضافه کرد: متاسفانه تا کنون ۶ نفر از جمله دو مرد ٣١ و ٣۵ ساله در شهر بانه استان کردستان، یک مرد ٢۴ ساله در شهر سقز استان کردستان، یک دختربچه ۶ ساله در شهر تبریز در استان آذربایجان شرقی، یک مرد ٣١ ساله در تهران و یک پسربچه ۱۵ ساله در شهر ارومیه استان آذربایجان غربی جان خود را از دست داده اند.

سخنگوی سازمان اورژانس کشور با بیان اینکه ۸۴ درصد آسیب دیدگان استفاده کننده مواد محترقه و ۱۶ درصد عابر بودند، گفت: ۳۸ درصد دچار سوختگی، ۲۹ درصد دچار آسیب به چشم، ۱۳ درصد دچار قطع عضو و ۲۰ درصد دچار سایر آسیب ها شدند.  

خالدی توضیح داد: ٩ درصد آسیب دیدگان خانم و ٩١ درصد مرد بودند که از تعداد کل مصدومان ۱۶ نفر میانگین سنی کمتر از ۶ سال، ۲۱۶ نفر ۶ تا ١٨ سال، ۵۱ نفر ١٨ تا ٢٩ سال، ۴۰ نفر ٢٩ تا ۶٠  و ۲ نفر ۶۰ سال و بیشتر سال داشتند.  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha