۱۵ فروردین ۱۴۰۰، ۱۳:۵۵
کد خبرنگار: 1261
کد خبر: 84283406
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مدیریت منابع آب و سدسازی  مهمترین برنامه اشرف غنی در افغانستان

کابل - ایرنا - دولت محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان که با شعار توسعه  و رونق اقتصادی وارد کارزار انتخاباتی شد در دو دوره حکومت خود ، مدیریت منابع آب و سد سازی را به علت نیاز این کشور به منابع آبی برای کشاورزی و تولید برق را در اولویت برنامه های خود قرار داد که تا حدی در اجرای ان موفق بوده است .

به گزارش ایرنا ،در حال حاضر از مجموع ۴۲ سد موجود در برنامه مدیریت منابع کشور افغانستان، ۱۲ سد در حال احداث، ۵ سد در مرحله طراحی و ۹ سد دیگر نیز در مرحله مطالعات اقتصادی و زیست محیطی قرار دارد.

اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان در مراسم افتتاح سال کاری جدید مجلس افغانستان گفته بود که در سال ۱۴۰۰ قصد دارد یکصد پروژه ملی را افتتاح کند که این طرحها از سد کمال خان در شرق  ایران آغاز می شود.

وی تاکید کرد که مدیریت منابع آب که  از سالها پیش یک رویا بود در حال تبدیل به واقعیت است .

 مدیریت منابع آب در افغانستان از ابتدای دهه ۹۰ شمسی به طور جدی در دستور کار دولت افغانستان قرار گرفت .

بر اساس اطلاعات اعلام شده توسط اداره ملی تنظیم امور آب افغانستان، این کشور سالانه پذیرای ۱۶۳ میلیارد متر مکعب آب حاصل از بارندگی است که زمینه دسترسی به ۵۷ میلیارد متر مکعب آب جاری قابل دسترسی را مهیا می‌کند. از سوی دیگر میزان ذخایر آب زیرزمینی قابل دسترسی در افغانستان به ۱۸ میلیارد متر مکعب می‌رسد.

احداث سدهای سلما ،شاه و عروس ،کجکی 

سد سلما نخستین سدی در افغانستان است که در دولت اشرف غنی در استان هرات و بر روی رودخانه هریرود با هزینه ای ۳۰۰ میلیون  دلاری هند در خرداد سال ۹۵ افتتاح شد.

پس از آن در چهارم فروردین ماه امسال رئیس جمهوری افغانستان با سفر به استان نیمروز در غرب افغانستان و هم  مرز با ایران، سد کمال خان را بر روی رودخانه هیرمند افتتاح کرد.

رئیس جمهوری افغانستان با اشاره به اهمیت  بهره برداری از  سد کمال خان گفت که با افتتاح این سد  با توجه به نزدیکی  به بندر چابهار ایران، شاهد شکوفایی افغانستان خواهیم بود.

اداره ملی تنظیم آب افغانستان نیز اعلام کرد که سد شاه و عروس در شهرستان «شکردره» کابل بزودی تکمیل و به  بهره برداری می رسد.

«نظام‌الدین خپلواک» سخنگوی اداره ملی تنظیم آب افغانستان روزگذشته به رسانه‌های گفت که این سد ظرفیت ذخیره ۹ میلیون مترمکعب آب و تولید ۱.۲ میگا وات برق را دارد.

به گفته وی، از آب سد شاه و عروس ۲۷۰۰ هکتار زمین کشاورزی آبیاری می ‌شود و از ۴ میلیون مترمکعب آب آن برای تامین آب آشامیدنی پایتخت افغانستان و پنج میلیون متر مکعب دیگر برای کشاورزی و آبیاری مزارع استفاده می شود.

سخنگوی اداره  ملی تنظیم آب افغانستان خاطرنشان کرد هزینه احداث این سد ۵۲ میلیون دلار  است که از بودجه عمومی تامین شده است.

گفته می شود پس از افتتاح سد شاه و عروس  کابل ،تلاش برای احداث فاز دوم سد کجکی در روی ردوخانه هیرمند که براساس اعلام اداره ملی تنظیم آب افغانستان با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی متمرکز می شود.

قرار داد ساخت فاز دوم سد کجکی در سال ۱۳۹۵ با یک شرکت ترک به نام ۷۷ در کاخ ریاست جمهوری افغانستان امضاء شد و به گفته وزارت انرژی و آب افغانستان این سد برای تولید برق احداث می شود که میزان تولید برق را از ۵۱ مگاوات به ۱۵۱ مگاوات افزایش می دهد.

براساس اعلام وزارت انرژی و آب افغانستان،با اجرای فاز دوم سد کجکی میزان ذخیره آب به دو میلیارد متر مکعب می رسد که از  آن می توان برای تولید برق و کشاورزی استفاده کرد .

هزینه ساخت این سد را نیز دولت افغانستان از بودجه ملی می پردازد.

احداث سد پاشدان 

عملیات احداث سد  «پاشدان» در شهرستان «کرخ» استان هرات در غرب افغانستان نیز ادامه دارد که با تکمیل ساخت آن دومین سد در کنار سد سلما که در شهرستان «چشت شریف» به بهره برداری می رسد.

کار ساخت این سد که در سال ۱۳۹۰ آغاز شده بود، با تأخیر مواجه شد اما در سال ۱۳۹۷ کار آن از سرگرفته شد .و اکنون به گفته استاندار هرات پیشرفت قابل ملاحظه دارد.

عبدالوحید قتالی استاندار هرات در بازدید از  مراحل اجرایی احداث این سد از تلاش دست اندکاران احداث این سد تقدیر کرد.

به گفته وی این سد نیز تا چند ماه دیگر آماده بهره‌برداری می شود و با افتتاح آن حدود ۱۸ هزار هکتار زمین کشاورزی آبیاری و دو مگاوات برق تولید می شود.

به گفته استاندار هرات، سد پاشدان یکی از منابع اصلی آبیاری مناطق سبز شهر هرات و کمربند سبز این استان می باشد و هزینه ساخت آنرا نیز دولت افغانستان می پردازد.

سد بخش آباد 

قرار داد ساخت سد بخش آباد بر روی رودخانه فرا رود در استان فرا افغانستان در سال ۱۳۹۵ با یک شرکت ایتالیایی امضا شد.

هزینه اولیه کانال انحرافی این سد ۱۱ میلیون دلار برآورد شده که با تکمیل آن، کار ساخت سد آغاز می شود. به گفته وزارت انرژی و آب افغانستان در این سد یکهزارو ۳۶۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره خواهد شد که از آن ۲۷ میگاوات برق تولید می شود.

همچنین کار احداث سد  «مچلغو» در استان پکتیا در جنوب افغانستان با هزینه ۲۲.۹ میلیون دلاری توسط روسیه و  سد شاه توت نیز با کمک مالی ۲۳۶ میلیون دلاری هند بر روی رودخانه که از استان لوگر  به رودخانه کابل نیز احداث می شود.

در کنار آن دولت افغانستان در تلاش است با احداث سدهای کوچک و بزرگ دیگری بر روی رودخانه کنر در شرق افغانستان که آب آن به پاکستان می رود در زمینه تولید محصولات کشاورزی و تولید برق به خودکفایی برسد.

براساس اعلام وزارت انرژی و آب افغانستان ،برنامه ریزی برای احداث ۲۱ سد در  افغانستان آغاز شده است .

دولت افغانستان قصد دارد تا با احداث دهها سد علاوه بر تامین آب آشامیدنی ،کشاورزی ، انرژی مورد نیاز این کشور را از منابع آبی تامین کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha