با شیوع ویروس کرونا از اواخر بهمن ۱۳۹۸، مدارس شهر تهران همچون مدارس سایر استانهای کشور برای پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا از چهارم اسفند ۱۳۹۸ تعطیل شد و آموزش دانشآموزان از طریق فضای مجازی و مدرسه تلویزیونی پیگیری شد. فروردین ۱۳۹۹ وزارت آموزش و پرورش برای انسجام آموزشها و ایجاد محیطی امن برای تعامل معلمان و دانشآموزان شبکه آموزش دانشآموزی «شاد» را راهاندازی کرد.
نبود امکانات، اینترنت مناسب، دسترسی نداشتن برخی از دانشآموزان به ابزارهای الکترونیکی همچون تلفن همراه هوشمند و تبلت، دسترسی به آموزش مجازی را با مشکلاتی مواجه کرد، گروههای آموزشی مدرسه، منطقه، استان برای این دانشآموزان جزوه، درسنامه، لوحهای فشرده، فایلهای تصویری و صوتی از تدریس معلمان تهیه کرده و به آنان ارائه کردند.
همچنین بعضی از مدارس از طریق تماس تلفنی محتوای آموزشی را به دانشآموزانی که دسترسی به آموزش مجازی نداشتند، ارایه کردند و حتی به آنان اجازه دادند که به صورت فرد به فرد به مدرسه آمده و از امکانات آموزشی استفاده کنند، برخی از مسئولان و خیرین نیز سعی کردند با خرید و اهدای تبلت و تلفن همراه هوشمند، امکان دسترسی این دانشآموزان را به آموزش مجازی فراهم کنند اما با این وجود این آموزشها جایگزین کلاسهای درس نبود.
مدارس سال گذشته با ضوابط و رعایت دستورالعملهای بهداشتی در زمانهایی مشخص از جمله ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ به مدت یک ماه برای دانشآموزانی که از آموزش مجازی استفاده نکردند یا در مباحث درسی اشکالاتی داشتند، بازگشایی شد، به دلیل شرایط کرونا سال تحصیلی زودتر از موعد مقرر در ۱۵ شهریور به صورت حضوری آغاز شد.
همچنین با توجه به شرایط زرد کرونایی در تهران مقرر شد کلاسهای دانشآموزان پایههای اول و دوم ابتدایی و درسهای عملی هنرجویان هنرستانهای فنی و حرفهای و کاردانش با رعایت پروتکلهای بهداشتی از اول بهمن به صورت حضوری و اختیاری برگزار شود اما به دلیل تغییر شرایط کرونایی و ترس والدین و دانشآموزان برای حضور در مدارس در این زمانها استقبالی صورت نگرفت.
حدود ۲ سال است که آموزش در مدارس تعطیل و به صورت غیرحضوری و مجازی پیگیری میشود اما مسئولان معتقدند تداوم آموزش مجازی ضمن ایجاد آسیبهایی، کاهش کیفیت و افت تحصیلی را به همراه داشته و ساحتهای ۶ گانه تربیت در آموزش مجازی محقق نمیشود، آنان خواهان واکسیناسیون معلمان و دانشآموزان خواهان بازگشایی مدارس در مهرماه و آموزش حضوری هستند.
وزیر آموزش و پرورش ۱۹ خرداد در حاشیه جلسه هیات دولت، سیاست اصلی برای مهر ۱۴۰۰ را بازگشایی مدارس با رعایت پروتکلهای بهداشتی عنوان کرد و گفت: همه تلاش این است که شروع سال تحصیلی به صورت حضوری باشد، چون مهمترین تجربه از دوران کرونا این بود که معلم و مدرسه جایگزین ندارد.
محسن حاجی میرزایی افزود: باید به سمتی پیش رفت که کلاسهای درس از مهر ماه دایر شود اما این ظرفیت مهم فضای مجازی که پیوندهای لازم را بین ارکان مختلف تعلیم و تربیت برقرار کرده است، مکمل آموزش حضوری میشود.
وی بیان کرد: وزارت بهداشت اعلام کرده است که معلمان در مردادماه امسال واکسینه خواهند شد و بیشک با این واکسینه شدن امکان بازگشایی مدارس به صورت حضوری از مهر ۱۴۰۰ فراهم میشود.
حاجی میرزایی با بیان اینکه در تمام دنیا برای افراد زیر ۱۸ سال واکسن توصیه نمیشود، افزود: دانشآموزان واکسینه نمیشوند، در حال حاضر بیشتر کشورها فعالیتهای مدارس را آغاز کردند و باید با رعایت پروتکلهای بهداشتی مدارس دایر شوند؛ چراکه خطرات و تبعات دوری دانشآموزان از مدارس به شدت نگرانکننده است و تاثیرات پایداری در زندگی و آینده آنان میگذارد.
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز ۲۴ خرداد در مراسم اختتامیه جشنواره پویش سپاس از مدافعان و سفیران سلامت، اصل بر بازگشایی مدارس از مهر ماه را با شرط یک برنامهریزی مناسب عنوان کرد و گفت: تعطیل بودن آموزش حضوری برای دانشآموزان به ویژه دوره ابتدایی آسیبزاست، آسیب ناشی از تعطیلی مدارس را میتوان بیشتر از لطمههای کرونا دانست.
علیرضا رئیسی با اشاره به اهمیت بازگشایی مدارس افزود: آموزش حضوری نمیتواند جایگزین آموزش مجازی شود، در آموزش مجازی فقط آموزش انجام میشود اما با حضور فیزیکی فرزندان در مدارس، پرورش که مقدم بر آموزش است هم مورد توجه قرار میگیرد.
رئیسی گفت: واکسنپذیر بودن کرونا در دانشجویان و استادان راحت است و در حال حاضر برای افراد زیر ۱۸ سال واکسن مورد تاییدی در دسترس نیست، البته آمریکا و چین در حال تهیه واکسن برای افراد زیر ۱۸ سال هستند اما هنوز چنین عرضهای صورت نگرفته است.
سخنگوی ستاد مقابله با کرونا با بیان اینکه در طرح بازگشایی مدارس باید کارشناسی پیش رفت، اظهارداشت: همچنین در این خصوص میتوان رانندگان مورد تایید سرویس مدارس در آموزش و پرورش را از آخر مردادماه واکسینه کرد، معلمان و کادر اداری مدارس و راننده سرویسها میتوانند برای مهر ماه واکسینه شوند.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش ۳۰ خرداد به خبرنگار ایرنا گفت که کارگروهی برای بازگشایی مدارس تشکیل شده است تا برنامه و پیشنویس اجرایی این برنامه را به صورت نهایی تهیه کند.
مهرزاد حمیدی بیان کرد: مواردی برای اجرایی شدن طرح بازگشایی مدارس پیشبینی شده است که جزئیات آن پس از نهایی شدن در این کارگروه اعلام میشود.
وزیر آموزش و پرورش دوم تیر در حاشیه جلسه هیأت دولت همچنان با تاکید بر بازگشایی مدارس در مهر۱۴۰۰ گفت: این امر مستلزم کسب آمادگیهایی است که برای این آمادگیها برنامهریزی کردیم، ستادی در وزارت آموزش و پرورش تحت عنوان ستاد مهر فعال شده است که همه تمهیدات را برای آغاز به کار مدارس در مهر ۱۴۰۰ برنامهریزی میکند.
تاکید بر اولویت واکسیناسیون فرهنگیان و دانشآموزان
رئیس اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش شهر تهران درباره وضعیت بازگشایی مدارس به ایرنا گفت: تعطیلی مدارس یعنی تعطیلی آینده بنابراین اولویت تزریق واکسن باید با فرهنگیان و دانشآموزان باشد تا بیش از این با تعطیلی مدارس، روبه رو نباشیم.
مسعود ثقفی با اشاره به آسیبهای آموزش مجازی و غیرحضوری افزود: اگر تعطیلی مدارس تداوم پیدا کند، از لحاظ توسعه بدنی، جسمی، محیطی و زیستی دانشآموزان با لطمات زیادی روبه رو خواهیم شد و به همین خاطر بسیار نگران هستیم، امیدوارم امسال روند واکسیناسیون به قدری توسعه پیدا کند که با خیالی آسوده از اول مهر دانشآموزان در مدارس حضور داشته باشند.
وی بیان کرد: با توجه به سخنان سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مبنی بر آغاز واکسیناسیون معلمان از مردادماه، بسیار امیدوار هستیم که این اتفاق بیفتد اما متاسفانه شواهد آن طور نشان نمیدهد که تا مهر این روند به پایان برسد و مدارس بازگشایی شوند.
ثقفی افزود: وزیر آموزش و پرورش همه مسئولان را بسیج کرده و تلاش خود را میکند که واکسیناسیون معلمان و دانشآموزان انجام و مدارس تا مهر بازگشایی شود.
رئیس اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش شهر تهران اظهارداشت: اگر واکسیناسیون معلمان و دانشآموزان انجام نشود، بازگشایی مدارس قطعا زیانهایی را به همراه خواهد داشت، واکسیناسیون این ۲ قشر باید توامان انجام شود، رعایت پروتکلهای بهداشتی و فاصلهگذاری اجتماعی به خصوص برای دانشآموزان دوره ابتدایی دشوار است، اگر دانشآموزی واکسینه نشده باشد و در مدرسه حضور پیدا کند ممکن است ویروس کرونا را از فرد دیگری بگیرد و به خانوادهاش منتقل کند و آنان در معرض آسیب قرار بگیرند، همه نگران دانشآموزان هستند تا آسیبی آنان را تهدید نکند.
وی گفت: با توجه به اهمیت ساحتهای ۶ گانه تربیتی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش؛ اعتقادی، عبادی و اخلاقی، اقتصادی و حرفهای، علمی و فناوری، اجتماعی و سیاسی، زیستی و بدنی، زیباییشناختی و هنری، با تعطیل شدن آموزش در مدارس و تداوم روند آموزش غیرحضوری، دانشآموزان در یکسری از این ساحتها تربیت نمیشوند.
ثقفی افزود: به عنوان مثال، تربیت اجتماعی دانشآموز در اجتماع و مدرسه و در جریان تعامل با همسالان محقق خواهد شد، در حوزه تربیت زیستی و بدنی، یکی از مشکلات چاقی دانشآموزان است، همچنین تربیت زیباییشناختی و هنری دانشآموزان محقق نمیشود، آنان در حال حاضر بیشتر به سمت فضای مجازی سوق پیدا کردند و آنچه که به عنوان هنر در این فضا به دانشآموزان القا میشود با آن چیزی که به عنوان هنر باید به آنان آموزش داده شود، متفاوت است.
رئیس اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش شهر تهران بیان کرد: همچنین متاسفانه تعامل مناسبی میان ارکان تربیت؛ حاکمیت- آموزش و پرورش، خانواده، رسانه و نهادها و سازمانهای مرتبط که سند تحول بنیادین برای ما ترسیم کرده است، وجود ندارد و در این زمینه بسیار آسیبپذیر هستیم.
وی اظهارداشت: سال ۱۳۹۸ از همان زمان شیوع کرونا، مسئولان آموزش و پرورش اقداماتی را برای مقابله با این بیماری در دستور کار قرار دادند، مدارس یک روز در میان و چند روز یک بار تعطیل شدند و در نهایت برای حفظ سلامت دانشآموزان و معلمان، آموزش از اسفند ۱۳۹۸ در مدارس تعطیل و به صورت مجازی پیگیری شد اما در این زمینه با آسیبهایی مواجه هستیم.
ثقفی گفت: مسئولان در شرایط حاضر باید تمام تمرکز خود را برای واکسیناسیون دانشآموزان و معلمان و بازگشایی مدارس قرار دهند، اگر واکسیناسیون این قشر انجام شود دیگر نگرانی از بعد تربیتی نخواهیم داشت، موضوع تربیت بالاتر از آموزش است که باید مورد توجه قرار بگیرد.
رئیس اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به سختی کار معلمان در آموزش مجازی اظهارداشت: جدای از امکانات اولیه مانند اینترنت مناسب که باید برای آموزش مجازی فراهم باشد، در بسیاری از استانها، چنین امکانی نبود، ما از بستر شبکه «شاد» برای آموزش مجازی و تعامل بهتر میان معلمان و دانشآموزان استفاده کردیم که خیلی کمک کرد اما باز هم از سختی کار معلمان کم نشد.
وی افزود: معلمان وقتی باید به صورت غیرحضوری آموزش بدهند، مجبور هستند که تمام وقت پای تلفن همراه باشند و آموزش را انجام بدهند، معلمان، از جمله خود من علاقهمند هستیم که مدارس بازگشایی شود و در کلاسهای درس، حضوری و رو در رو با دانشآموزان ارتباط داشته باشیم اما آموزش غیرحضوری قطعا آسیبهایی دارد که همه نگرانش هستیم.
ثقفی همچنین اعلام کرد: در صورتی که آموزش و پرورش مجوزی برای بازگشایی مدارس ابلاغ نکرد و بعضی از مدارس تخطی کرده و در شرایط کرونایی اجباری به حضور دانشآموزان داشته باشند، با آنها برخورد قانونی صورت خواهد گرفت و اولیا و دانشآموزان میتوانند چنین موارد و مسائل دیگر مرتبط با مدرسه از جمله تخلفات مربوط به ثبتنام را از طریق شماره تلفن ۸۸۹۶۴۰۰۶ به اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش شهر تهران اعلام کنند که مسئولان مربوطه موارد را پیگیری میکنند.
رئیس اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش شهر تهران گفت: همچنین دانشآموزان و اولیا میتوانند پیامهای نوشتاری، صوتی و تصویری خود را در مورد مسائل و مشکلات مربوط به مدارس از طریق سامانه Tehranedubox@ در بستر شبکه «شاد» اعلام کنند که این موارد نیز پیگیری خواهد شد.
این سخنان در حالی مطرح میشود که مدیرکل تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش ششم تیر در گفت و گو با یکی از رسانهها اعلام کرد: واکسیناسیون یک میلیون و ۱۰۰ هزار معلم و کارکنان مدارس از اول مرداد آغاز میشود و موضوع بازگشایی زودهنگام مدارس منتفی است و مدارس از یکم مهر بازگشایی خواهند شد. واکسیناسیون افراد زیر ۱۸ سال هنوز در برنامه وزارت بهداشت و آموزش و پرورش نیست.
محمد محسنبیگی گفت: تشکیل کلاسهای حضوری و یا مجازی در هر استان براساس رنگبندی کرونا در همان منطقه خواهد بود.
وی افزود: براساس کمیته مشترکی که بین آموزش و پرورش و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تعیین شده ممکن است یک کلاس یا یک مدرسه به طور موقت در طول سال تحصیلی غیرحضوری شود، بعضی از درسهای مدرسه نیز در سال تحصیلی جدید به صورت مطالعه آزاد ارائه خواهد شد. شیوه نامه بازگشایی مدارس تا ۱۵ مرداد به همه مدارس ابلاغ خواهد شد.
به گزارش ایرنا، بیش از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار دانشآموز در حدود ۸ هزار و ۳۱۵ مدرسه استان تهران تحصیل میکنند که از این تعداد حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانشآموز در حدود چهار هزار و ۲۰۰ مدرسه شهر تهران به تحصیل اشتغال دارند.
با توجه به پیک پنجم کرونا در کشور و وضعیت قرمز کرونایی بعضی از استانها از جمله تهران باید دید که مسئولان وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ستاد ملی مقابله با کرونا چه تصمیمی برای بازگشایی و فعالیت مدارس در سال تحصیلی جدید خواهند گرفت.
نظر شما