عضو شورای شهر همدان:عبور قطار شهری از تپه هگمتانه منجر به تخریب می‌شود

همدان- ایرنا- رییس کمیسیون فنی عمرانی شورای اسلامی شهر همدان گفت که طرح عبور قطار شهری از محدوده تپه باستانی هگمتانه، غیرکارشناسی است که در نهایت منجر به تحریب و بروز آسیب به این بنای ارزشمند و میراث تاریخی استان می شود.

به گزارش ایرنا، «مهدی حیدری» روز دوشنبه در جلسه بررسی وضعیت طرح قطار شهری که در شورای اسلامی شهر همدان برگزار شد، افزود: ریل گذاری قطار شهری در سال‌های اخیر در شرایطی مورد پیگیری مسوولان قرار گرفت که جانمایی مسیر این طرح نیاز به بازنگری اساسی دارد.

وی اظهار داشت: حفظ و حراست از میراث تاریخی و فرهنگی شهر از جمله وظایف اصلی شورای شهر است که برهمین اساس ضمن نظارت بر روند اجرای طرح های عمران شهری، باید مسایل و مشکلات آنها را مطرح و رفع و رجوع کنیم.

حیدری خاطرنشان کرد: طراحی مسیر قطار شهری همدان نباید آسیبی به جایگاه تاریخی و گردشگری این دیار باستانی وارد کند به ویژه اینکه هنوز برای مطالعات این طرح از مجموعه میراث فرهنگی نیز استعلام‌های مربوطه اخذ نشده است.

به گفته این عضو شورای اسلامی شهر همدان، براساس نظر کارشناسان نباید اجازه ورود خط آهن به محدوده تپه باستانی هگمتانه داده شود چرا که این محدوده در انتظار ثبت جهانی است و سرنوشت ثبت جهانی آن با اجرای این پروژه به صورت جدی به خطر می افتد.

وی افزود: جانمایی و مسیریابی این طرح دارای اهمیت بسیار زیادی است چراکه باید به گونه ای طراحی و اجرا شود که به میراث فرهنگی و زیرساخت‌های مهم فرهنگی و گردشگری شهر آسیبی وارد نشود ضمن اینکه شرایط زیست محیطی و اقتصادی موضوع نیز باید موردتوجه قرار گیرد.

حیدری با تاکید بر اینکه اعضای شورای اسلامی شهر همدان مخالف اجرای طرح‌های توسعه در سطح شهر نیستند، تاکید کرد: انجام طرح‌ها باید به صورت کارشناسی و بر اساس اسناد بالادستی منطبق با منافع بلند مدت مردم و شهر باشد.

پروژه قطار شهری همدان در مرحله مطالعاتی برای اجرا قرار دارد هرچند که در ردیف اعتبارات ملی دارای بودجه مشخصی است.

نحوه اجرای این پروژه با توجه به موقعیت تاریخی شهر همدان و وجود آثار تاریخی و باستانی ارزشمند، همواره مورد بحث کارشناسان قرار دارد. 

تپه باستانی هگمتانه در مرکز شهر همدان واقع شده است و از مکان‌های دیدنی و تاریخی شهر بشمار می‌رود. بسیاری از باستان شناسان تپه هگمتانه را وسیع‌ترین تپه باستانی ایران دانسته و آن را بقایای ابنیه کاسی، مادی، هخامنشی و بعد از آن می‌دانند. مساحت تپه هگمتانه حدود ۳۰ هکتار است.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha