پویش "برای هم بمانیم" تلاشی برای واکسن‌پذیری حداکثری در مشهد

مشهد - ایرنا - گسترش واکسیناسیون علیه بیماری کووید ۱۹ در ماههای اخیر تغییر معناداری در کاهش شمار فوتی‌ها، بیماران و مبتلایان جدید کشور ایجاد کرده است اما باز هم مسوولان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با هدف افزایش واکسن‌پذیری و کاهش واکسن‌گریزی، پویشی را با عنوان "همه برای هم بمانیم" به اجرا گذاشته‌اند.

شایعات منتشر شده در فضای مجازی در باره کرونا، انگاره های غلط و نادرستی را در خصوص پیامدهای واکسیناسیون کرونا در ذهن برخی از افراد کم‌اطلاع و کم‌سواد جامعه ایجاد کرده است که از تن دادن به واکسیناسیون علیه این بیماری به عناوین مختلف طفره می روند، در حالی که همه کارشناسان و دست اندرکاران بهداشت و درمانی بر این امر اتفاق نظر دارند که تا زمانی که همه افراد هدف جامعه علیه کرونا واکسینه نشوند، دستیابی به سلامت اجتماعی مشکل است و خودداری آنان از تزریق واکسن، علاوه بر خود این انفراد، خانواده آنان و اجتماع را تهدید می‌کند و احتمال بالقوه برگشت این بیماری به دلیل سهل انگاری این افراد وجود دارد.

از بهمن ۹۹ که واکسیناسیون کرونا برای کادر درمان آغاز شد بسیاری از افراد جامعه به دنبال راهی بودند که این واکسن زودتر به دستشان برسد و برخی که از رفاه بیشتری برخوردار بودند حتی تن به سفرهای مشقت بار و پرهزینه خارج از کشور دادند، اما اکنون با گسترش واکسیناسیون در دولت جدید و اثرات مثبت فراوانی که به دنبال داشته است، گروهی اندک در جامعه، متاثر از تبلیغات غیرعلمی در فضای مجازی، نه تنها خود واکسن نمی زنند که حتی دیگران را از این امر منع کرده و هیچ اعتقادی به خطرات کرونا و تاثیر واکسن در پیشگیری از ابتلای به آن ندارند.

در مقابل مسوولان بهداشتی و درمانی نیز تلاش دارند تا از راههای مختلف این گروه اندک را با ادله علمی و کارشناسی و تشریح نتایج مثبت واکسیناسیون مجاب به واکسن پذیری در راستای ارتقای سلامت اجتماعی کنند که طرح پویش "برای هم بمانیم" نیز در همین راستا در مشهد اجرایی شده است.

رییس کمیته رسانه و اطلاع‌رسانی ستاد اجرایی مدیریت کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد هدف از برگزاری پویش "برای هم بمانیم" در شهر مشهد را تشویق همه اقشار مردم به واکسیناسیون علیه کرونا اعلام کرد و افزود: تا زمانی که همه اقشار جامعه علیه بیماری کووید ۱۹ واکسینه نشوند، خطر بالقوه شیوع دوباره این بیماری در جامعه به ویژه در بین نزدیکان و اطرافیان افراد واکسن نزده وجود دارد.

دکتر محمد پهلوان کاشی گفت: این طرح با همکاری معاونت فرهنگی شهرداری مشهد به منظور گسترش اطلاع رسانی و اقناع سازی در زمینه واکسیناسیون در قالب اطلاع رسانی محیطی در سطح شهر اجرایی شده و در قالب این پویش، ۶۸ بیلبورد با ۲۴ هزار متر مربع در مناطق مختلف شهر مشهد با موضوع اهمیت واکسیناسیون و ترغیب شهروندان به مشارکت حداکثری در این برنامه اجتماعی نصب شده است.

وی مهمترین راه قطع زنجیره کرونا را مشارکت حداکثری گروه های هدف در برنامه واکسیناسیون و رعایت دستورالعمل های بهداشتی دانست و از تمامی افرادی که تاکنون موفق به دریافت واکسن نشده اند خواست در اولین فرصت با مراجعه به پایگاه های واکسیناسیون در این وظیفه اجتماعی مشارکت داشته باشند تا سطح سلامت جامعه به حد نساب مطمئنی برای مقابله و کنترل این بیماری برسد.

دکتر پهلوان شمار کل جمعیت مشمول واکسیناسیون کرونا در استان خراسان رضوی را چهار میلیون و ۶۹ هزارو ۷۵۰ نفر اعلام کرد و افزود: از این تعداد تاکنون سه میلیون و ۵۹۹ هزار و ۵۶۴ نفر برای نوبت اول و ۲ میلیون ۷۸۸ هزارو ۵۹ نفر برای نوبت دوم واکسینه شده اند.

وی افزود: در گروه بالای ۱۸ سال استان نیز تاکنون ۸۸.۸۷ درصد دُز اول واکسن و ۷۰.۱۷ درصد نیز دُز دوم واکسن را دریافت کرده اند، در گروه  سنی بالای ۱۲ نیز ۸۸.۴۵ درصد دُز اول و ۶۸.۵۱  درصد نیز دز دوم را دریافت کرده‌اند و جمعیت واجد شرایط برای دریافت دز سوم، یعنی سالمندانی که بیش از چهار ماه از نوبت تزریق دز دوم آنها گذشته باشد، ۷۵ هزار و ۹۶۲ نفر است که تاکنون ۴۸.۹۲ درصد آنها برای سومین بار واکسینه شده‌اند.

مدیر گروه آموزش و ارتقای سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز با تاکید بر لزوم واکسیناسیون حداکثری جامعه برای حفظ سلامت اجتماعی گفت: مصرف فست فودها و غذاهای چرب و شور سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند از همین رو توصیه می شود برای عملکرد بهتر واکسن قبل و بعد از واکسیناسیون برای مدتی از مصرف فست فودها خودداری شود.

دکتر محمدجعفر صادقی افزود: مصرف فست فود، غذاهای چرب و تنقلات شور و نوشیدنی های خیلی شیرین سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند بنابراین برای عملکرد بهتر بدن بهتر است قبل و بعد از واکسیناسیون تا مدتی از مصرف این مواد غذایی پرهیز شود، در صورت ضعف و بی‌حالی بعد از واکسیناسیون، می توان با صرف غذاهای حاوی ویتامین ب یک، ب ۶ و ب ۱۲ مانند گوشت، تخم مرغ، غلات کامل، شیر و لبنیات بدن را تقویت کرد.

وی با بیان اینکه افزودن دارچین، زنجبیل و سیاهدانه به غذا و استفاده از شربت عسل با کنترل قند خون در افراد دیابتیک مانع ضعف ناشی از واکسیناسیون می‌شود، گفت: مطالعات جدید در مقایسه بین ایمنی پس از ابتلا به کرونا در مقایسه با ایمنی تزریق واکسیناسیون نشان می‌دهدکه افراد با ایمنی طبیعی در مقایسه با افرادی که به طور کامل واکسینه شده اند بیش از پنج برابر احتمال ابتلای دوباره به این بیماری را دارند، از همین رو توصیه می شود برای حفظ سلامت خود، خانواده و جامعه حتما دزهای توصیه شده واکسن در سنین مختلف تزریق شود.

پویش "برای هم بمانیم" تلاشی برای واکسن‌پذیری حداکثری در مشهد

رییس بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی نیز گفت: از اوایل مردادماه امسال که بحث واکسیناسیون ساکنان مناطق حاشیه شهر مشهد به بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی سپرده شد تاکنون بیش از ۲۵۰  هزار دُز واکسن برکت و سینوفارم به ساکنان این مناطق تزریق شده است و این روند ادامه دارد.

دکتر محسن ذاکریان تصریح کرد: این واکسن‌ها به حدود ۱۶۰ هزار نفر تزریق شده و از مجموع افراد واکسینه شده بالای ۱۲ سال حدود ۶۵ درصد دُز اول و حدود ۴۵ درصد دُز دوم واکسن خود را دریافت کرده‌اند.

رییس بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی با بیان اینکه کار تزریق عمده واکسن‌ها در مناطق حاشیه شهر مشهد در مساجد و مدارس منتخب انجام شد، خاطرنشان کرد: خوشبختانه میزان مراجعات و استقبال مردم از این مراکز به نسبت جمعیت این مناطق خوب بود که در مساجد عموم مردم و در مدارس فرهنگیان و دانش‌آموزان پایه‌های هفتم تا دوازدهم واکسینه شده اند.

دکتر ذاکریان تأکید کرد: در حال حاضر با توجه به کاهش تعداد مراجعه کنندگان، مراکز منتخب واکسیناسیون کرونا در مساجد و مدارس مناطق حاشیه شهر مشهد فعال نیستند و به‌جای آنها ۱۰ مرکز واکسیناسیون سیار اتوبوسی در این مناطق فعال شده و اگرچه این اتوبوس‌ها طبق برنامه زمان‌بندی شده در روزهای مختلف در تمامی مناطق حضور دارند، اما به مناطقی که بیشترین درخواست را دارند اعزام می‌شوند تا بیشترین میزان از گروه هدف بالای ۱۲ سال واکسینه شوند.

وی بیان کرد: در مراکز واکسیناسیون سیار اتوبوسی، ۷۰ نیروی بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی حضور دارند و در هر اتوبوس هفت نفر شامل ۲ ثبّات، ۲ واکسیناتور مرد، ۲ واکسیناتور زن  و یک مسوول تیم مرکز واکسیناسیون مستقر هستند.

رییس بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی با اشاره به اینکه مراکز واکسیناسیون سیار اتوبوسی همه‌روزه و حتی در روزهای تعطیل از ساعت ۸ تا ۱۸ آماده پذیرش افراد بالای ۱۲ سال و واجد شرایط برای واکسیناسیون هستند، افزود: در هر مرکز واکسیناسیون سیار اتوبوسی روزانه بیش از  ۳۰۰ دُز واکسن کرونا تزریق می‌شود و مجموع واکسن‌های تزریقی در تمامی ۱۰ مرکز فعال واکسیناسیون سیار اتوبوسی بیش از سه  هزار دُز در روز است.
مدیر آموزش و ارتقای سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز گفت: به شرط افزایش پوشش واکسیناسیون تا سال آینده، ویروس کرونا تحت کنترل درمی‌آید و بیماری از حالت اورژانسی بهداشتی فعلی به یک بیماری بومی مانند سرماخوردگی تبدیل می‌شود.

دکتر محمدجعفر صادقی، با اشاره به اینکه در چنین حالتی خطر بیماری آنقدر کاهش می یابد که تاثیری بر زندگی و اقتصاد مردم ندارد، گفت: برای رسیدن به این نقطه همه باید واکسن کرونا و دزهای تقویتی را دریافت نمایند و در صورتی که افرادی از انجام این امر مهم اجتماعی سر باز بزنند به اهداف از پیش تعیین شده نخواهیم رسید.

وی ادامه داد: واکسن کرونا خطری برای دانش آموزان ندارد از همین رو دانش آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال با واکسن های سینوفارم و پاستوکوک با ۲ دز به فاصله چهار هفته واکسینه می‌شوند.

دکتر صادقی بیان کرد: ایمنی واکسن بعد از ۲ هفته از دز دوم به حداکثر خود می رسد؛ بنابراین دانش آموزان واکسن نزده باید در اسرع وقت برای دریافت واکسن مراجعه کنند تا به سطح ایمنی قابل توجه در جامعه دست پیدا کنیم.

استاندار خراسان رضوی نیز در جلسه ستاد پیشگیری و مقابله با ویروس کرونای استان گفت: در حال حاضر شرایط مقابله با ویروس کرونا در کشور و استان مناسب است اما میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی باید افزایش یابد و مردم نسبت به مراقبت‌های بهداشتی در پیشگیری از این بیماری حساسیت لازم را داشته باشند و با توجه به شرایط حال حاضر کرونا در استان، لازم است که کمیته‌های استانی ستاد مبارزه با کرونا فعال‌تر شوند.

یعقوبعلی نظری در خصوص سویه جدید کرونا نیز بیان کرد: راه حل اول در برابر این ویروس، افزایش ضریب رعایت پروتکل‌های بهداشتی محسوب می‌شود اما از این مهم‌تر کنترل و نظارت بر مبادی ورودی استان است.
وی بیان کرد: لکه‌گیری دُز دوم واکسن کرونا با توجه به شرایط بسیار مهم است، بنابراین با رعایت پروتکل‌ها و پوشش کامل واکسیناسیون، مردم به تدریج می‌توانند به زندگی عادی خود برگردند.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: در ۲۴ ساعت گذشته ۸۲ بیمار کووید ۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و مجموعه واکسن‌های تزریق شده در کشور از ۱۰۵ میلیون دُز گذشت.

به گزارش ایرنا و بر اساس اعلام وزارت بهداشت، تا ظهر دوشنبه ۸ آذر ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، چهار هزار و ۳۱۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۶۴۵ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۱۱۳ هزار و ۱۹۲ نفر رسیده است.

در شبانه روز گذشته، ۸۲ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۲۹ هزار و ۷۱۱ نفر رسید.

۹ استان بدون تلفات کرونا

همچنین در شبانه روز گذشته، ۹ استان کشور شامل خوزستان، گلستان، کردستان، هرمزگان، خراسان شمالی، کهگیلویه و بویراحمد، سمنان، زنجان و سیستان و بلوچستان، هیچ موردی از مرگ و میر بیماران کرونایی نداشته اند. 

تاکنون پنج میلیون و ۸۷۳ هزار و ۴۴۱ نفر از بیماران کرونایی، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

سه هزار و ۳۳۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

تا کنون ۳۸ میلیون و ۶۵۴ هزار و ۵۷۴ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

همچنین تا کنون ۵۷ میلیون و ۴۸۳ هزار و ۷۴ نفر دُز اول، ۴۶ میلیون و ۶۸۳ هزار و ۱۶۲ نفر دُز دوم و ۹۹۵ هزار و ۹۷۲ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۰۵ میلیون و ۱۶۲ هزار و ۲۰۸ دُز رسیده است.

در شبانه روز گذشته ۲۷۵ هزار و ۸۳۶ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

اکنون ۲۲ شهر کشور در وضعیت نارنجی، ۲۰۷ شهر در وضعیت زرد و ۲۱۹ شهر در وضعیت آبی قرار دارند و هیچ شهری در وضعیت قرمز نیست.

به گزارش ایرنا، طی روزهای اخیر به مدد رویکرد دولت سیزدهم در افزایش واردات و تسریع واکسیناسیون، تلفات کرونا دو رقمی شده و روز یکشنبه هفتم آذرماه تعداد فوتی ها ۸۰ نفر اعلام شد که پایین ترین تلفات پس از عبور خیز پنجم کرونا در کشور بوده است.

خیز پنجم و مرگبار کرونا از ابتدای تیرماه در کشور آغاز شد و وزارت بهداشت هشتم مهرماه از عبور این موج از کشور خبر داد.

رکورد تلفات روزانه کرونا در مدت ادامه موج پنجم کرونا چندین بار شکسته شد و روز دوم شهریورماه با ۷۰۹ مورد مرگ روزانه به بالاترین شمار تلفات از ابتدای شیوع کرونا در کشور رسید.

با این وجود، احتمال ورود سویه جدید کرونا با نام «اومیکرون» هشدارهایی را در پی داشته است از این رو کارشناسان حوزه بهداشت و درمان توصیه می کنند که شهروندان باید در کنار واکسیناسیون، همچنان رعایت پروتکل های بهداشتی را جدی بگیرند تا از گزند کرونا و سویه های مرگبار آن در امان بمانند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha