۲ دی ۱۴۰۰، ۹:۰۵
کد خبرنگار: 3140
کد خبر: 84587801
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ورود فضولات حیوانی به سدها باعث طعم و بوی بد آب شرب سقز می‌شود 

سنندج- ایرنا- رییس امور منابع آب شهرستان سقز گفت: ورود فضولات حیوانی ۱۹ روستای بالادست به سد چراغ ویس باعث طعم و بوی نامطبوع آب شرب سقز می شود.

عباس جاوید روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ورود فضولات حیوانی و انسانی به سدها با توجه به رشد جلبک ها، علاوه بر تغییر طعم و بوی آب شرب، فرایند تصفیه آب را هم با مشکل مواجه می کند.

وی با بیان اینکه روستاهای بالادست سد چراغ ویس مرتفع و کوهستانی و اکثر اهالی این روستاها به دامداری مشغول هستند، افزود: رها کردن و تجمع فضولات حیوانی در مسیر آبراهه ها و شستشوی این فضولات توسط آب باران باعث انتقال این فضولات و شیرابه آن به داخل سد چراغ‌ویس و در نتیجه پایین آمدن کیفیت آب می شود.

وی راهکار حل این معضل در روستاهای بالادست سد چراغ ویس و شهید کاظمی را راه اندازی تصفیه خانه در خروجی این روستاها برای فاضلاب انسانی و همچنین جمع آوری فضولات حیوانی و انتقال آن به کارخانه ورمی کمپوست برای تولید و تهیه کود الی برشمرد.

رییس امور منابع آب سقز یکی دیگر از راهکارهای کاهش بار آلودگی سد را آبگیری کامل آن عنوان کرد و گفت: لازمه آبگیری کامل سد چراغ ویس تخلیه منازل تملک شده روستای میرده و همچنین احداث جاده جایگزین هفت روستای بالا دست این سد است که باید برای این ۲ مورد اعتبارات لازم جذب شود.

جاوید با اشاره به اینکه ظرفیت حجم سد چراغ ویس ۸۵ میلیون متر مکعب است و در حال حاضر ۳۹ میلیون مترمکعب آب پشت سد وجود دارد، اضافه کرد: با تمام ریسک های موجود پارسال ۵۵ میلیون متر مکعب آب را پشت این سد ذخیره کردیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر آب شرب سقز نسبت به چند ماه قبل وضعیت بهتری به لحاظ طعم و بو دارد، یادآور شد: علیرغم وجود طعم و بوی اندک، آب شرب سقز سالم و کاملا بهداشتی است و اگر بارش برف و باران افزایش یابد و همچنین آبگیری بالاتر برود آلاینده های زیست محیطی نیز کاهش پیدا می کند و در نتیجه آب شرب کیفیت بهتری خواهد داشت.

جاوید تاکید کرد: برای حل مشکل طعم و بوی آب شرب سقز باید دستگاه میکرو استرینر و اوزن زنی را در تصفیه خانه شماره ۲ نصب و راه اندازی کنیم که تهیه این دستگاه ها به بیش از ۹۰۰ میلیارد ریال اعتیار نیاز دارد.

سقز با بیش از ۲۲۶ هزار نفر جمعیت دومین شهرستان پر جمعیت استان کردستان است که در ۱۹۰ کیلومتری شمال سنندج مرکز این استان قرار دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha