سیلی سیل و سوز سرما در لارستان فارس

۱۵ دی ۱۴۰۰، ۱۲:۲۲
کد خبر: 84603090
سیلی سیل و سوز سرما در لارستان فارس

لارستان- ایرنا- تصاویر غمبار، چهره های افسرده، چشمان اشکبار و ملتمس مادری سیل زده، نگاه بهت آمیز مرد غمگین نشسته در کنج خانه ویرانش و چهره غمناکانه کودکان فرو رفته درگل ولای انباشت شده در ایوان خانه همه گویای عمق فاجعه و خرابی های ناشی از وقوع بارش های سیل آسای اخیر در لارستان فارس است.

سوزش سرمای زمستان دشورای ها و نگرانی های سیل زدگان را افزون تر ساخته است؛ مردم اینجا در مناطق سیل زده به ویژه در بیرم لارستان سخت ترین و دردناکانه ترین لحظات از عمرشان را در حال سپری کردن هستند.

تصور و باورش برای مردم سیل زده سخت و دردناک است اما باید بگویم که برخی خانوارها در بیرم لارستان حتی کل زندگی شان را از دست داده اند.

اگر چه اردوگاه اسکان موقت برای خانوارهای تخریب شده و متاثر از سیل ویرانگر نیز در برخی مناطق برپا شده است اما دل کندن خانواده ها حتی ازباقی مانده های از ویرانی های سیل هم برایشان سخت وچه بسا ناممکن است؛ البته که باید به آنها حق داد.

صحنه های دلخراش و مصیبت های جانکاه

سیل جنوب و شرق فارس توام بود با مصیبت های غمبار و رنج آمیز که غمبارترینش جان سپردن و قربانی شدن ۶ تن در شهرهای بیرم و لار و زرین دشت و داراب و مُهر و لامرد بود.

رنجدیده تر و تلخ تر و غمگین تر وهراس انگیزتر از همه مصیبت های جانکاه سیل در جنوب فارس آن فرد روستایی و عشایر بیچاره ای در روستای زاهد محمود و یا بیرم و صحرای باغ و یا بنارویه لارستان است که همه دارایی اش یعنی چند گوسفند همراه با آغلشان طعمه سیل شده است.

سیلی سیل و سوز سرما در لارستان فارس

یا آن مردی بیرمی در بند سیلی که فریادکنان ناله مظلومیت خواهی سر داد؛ او که یک کارگر ساده است عمر و جوانی اش را همه به کار و سختی و رنج و فقر گذرانده و با وجود چندسال کار و تلاش و تحمل گرمای سوزان عسلویه اما بیکباره و در چشم بهم زدنی کل زندگی اش را از دست رفته می بیند.

زخم ناسور در شهر قدیم لار باز شد

بامداد روز دوشنبه یکی از تلخ ترین صحنه ها و غمبارترین مصیبت های سیل به وقوع پیوست؛ هجوم و ریزش تخته سنگ روی یک خانواده ۲ نفره در محله پاقلعه شهر قدیم لار بی گمان شاید تلخ ترین حادثه از بروز ویرانی ها و خسارات های ناشی ازبارش های سنگین و ناگهانی سه روز گذشته در لارستان و جنوب فارس بود.

 در این حادثه دلخراش و پس از ساعت ها تلاش نیروهای آتش نشانی لار مادر کهنسال و نابینا از زیر آوار و ریزش تخته سنگ نجات یافت.

همچنین عصر آن روز  دوشنبه نیز با تلاش نیروهای امداد و نجات هلال احمر و آتش نشانی لار جسد بی جان این جوان قربانی بارش های سیل آسا یافت شد.

جسد بی جان این جوان پس از ساعت ها تلاش و ریزش برداری و خرد شدن سنگ های عظیم سرانجام حوالی ظهر دوشنبه پیدا شد؛ که البته روز گذشته نیز همین جسم بی جان در مراسمی با حضور مردم و مسئولان شهر دوباره و تا ابد به دل خاک سپرده شد.

یادآور شویم که خطر در این محله (پاقلعه) همچنان در کمین است و تاکنون ۱۳خانوار با تصمیم ستاد مدیریت بحران شهرستان لارستان از خانه هایشان دور شده اند و در مکان های ایمن اسکان یافته اند و اقلام مورد نیاز غذایی و پوشاک و گرم کننده های زمستانی نیز در اختیار این خانواده ها قرار داده شده است.

سختی و دردناکی این مصیبت آنجا و آنگاه بر دوش مردم لار سخت سنگینی می کرد که درست و در همین نقطه سال ها پیش یعنی در سال ۱۳۳۹ زلزله ای مهیب و دهشتبار از دل زمین بالا می آید ویکباره موجی ازهراس و دلهره و مصیبت را برای این شهر و مردمش رقم می زند و بیش از ۸۰ درصد خانه و کاشانه را ویران و بالای ۴۰۰ تن را نیز در خاک مدفون کرد.

مردم لار هرگاه مصیبتی عمومی و صحنه ای اینچنین از خشم و قهر طبیعت به سراغشان می آید یاد آن روزهای سخت و مصیبت بار و آن زلزله مهیب می کنند؛ که این بار هم چنین شد.

 بیرم محاصره در سیل و فرو رفته درغم

در حادثه غمبار و داغدار دیگر ناشی از وقوع سیل و بارش های سنگین در لارستان فارس زنی میانسال و از مددجویان کمیته امداد شهر بیرم در رودخانه فصلی این شهر غرق می شود و طعمه سیل شد.

خبرهای رسیده و تصاویر و کلیپ ها همچنین از شهر و بخش بیرم در همسایگی عسلویه حاکی از وضعیتی بحرانی و بغرنج برای بسیاری از خانواده ها و ساکنان این شهر دارد.

یکی از شهروندان در همین زمینه با ارسال تصاویری از آبگرفتگی شدید منازل مسکونی و تحمل خسارات سنگین از وقوع سیل و بارش های دو روز گذشته سخن گفت و خواستار شتاب بخشی برای کمک و امدادرسانی نیروها و دستگاه های خدمات رسان شده است.

این شهروند بیرمی گفت که حتی در برخی مناطق و منازل در قسمتی از شهر تا ارتفاع ۲متر آب بالا آمده و باعث وحشت و تخلیه مردم از منازل خود شده است.

او تصریح کرد که حتی شامگاه دوشنبه و با نفوذ و هجوم آب به خانه ام تنها کاری که کردم خانواده ام را از مرگ و غرق شدن در آب نجات دادم و به منزل یکی از اقوام در بخش دیگری از شهر پناه بردم.

شب سرد پس از سیل در بیرم

یکی از فعالان فرهنگی و اجتماعی شهر بیرم لارستان همچنین گفت: طی شبانه روز گذشته وضعیتی بحرانی و سخت بر مردم سیل زده این شهر گذشت و بسیاری از خانواده ها حتی تا صبح بیدار ماندند.

وی تصریح کرد: مردم بیرم کمک هایی فراتر از اقلام خوراکی و یا پوشاک می خواهند؛ برخی خانواده ها هنوز همچون دریاچه است.

او میگوید: مردم و بسیاری از خانواده های درگیر سیل و اآبگرفتگی همچنان نیازمند ماشین آلات سنگین و تجهیزات و پمپ های آبکش برای تخلیه آب هستند.

همچنین از خبرها و مصاحبه های مردمی از دیگر بخش ها و روستاهای لارستان اگر چه میزان خسارات به سنگینی بخش بیرم نبود اما خسارت های زیادی نیز برای کشاورزان و روستاییان و عشایر مناطق مختلف بهمره داشته است.

خسارت بالای ۹۰ میلیارد ریال به بخش کشاورزی جویم

اولاد حسین مسئول جهاد کشارزی جویم لارستان گفت: وقوع سیل و طغیان رودخانه ها باعث خسارات بالای ۹۰ میلیارد ریالی به بخش کشاورزی و باغ های این منطقه شده است.

مهدی مظفری مدیر جهاد کشاورزی لارستان نیز گفت: خسارت ها در این حوزه بسیار بالاست و تا ظهر امروز چهارشنبه برآورد ریالی از میزان خسارت های سنگین به این بخش اعلام می شود.

وی تصریح کرد: کارشناسان در زیرمجوعه های مختلف بخش کشاوری لارستان به مناطق اعزام شده اند ودر حال بررسی نهایی از میزان خسارات هستند.

دهیار و برخی اهالی روستای زاهد محمود هم با ارسال تصاویر و کلیپ هایی از خسارات شدید به بخش کشاورزی و دام هایشان خبر داده اند.

ریزش کوه شاه نشین در بنارویه

از دیگر خبرهای حوادث ناشی از بارش های سیل آسا باید به ریزش بخشی از کوه (قلعه)شاه نشین یکی از آثار و بنایای تاریخی شهر بنارویه لارستان فارس در عصر یکشنبه ۱۲ دیماه ۱۴۰۰ نیز اشاره کرد که در اثر ریزش این قلعه به برخی خانه های مسکونی در پایین دست نیز خساراتی وارد شد.

همچنینی خبرهای رسیده در بنارویه حاکی است که سیل به بسیاری از تاسیسات آب و برق و و بخ کشاورزی این منطقه خسارات سنگین وارد کرد و زمین در برخی میادین شهر نیز فرونشست داشته است.

اداره منابع طبیعی لارستان را آب فرا گرفت

شامگاه یکشنبه نیز اداره منابع طبیعی لارستان دچار آبگرفتگی شدید شد.

مسعود لادنی اگرچه از حضور به موقع دستگاه های خدمات رسان برای کمک و تخلیه آب در همان ساعات اولیه خبر داد؛ اما گفت که خسارت های زیادی به تاسیسات و تجهیزات این اداره وارد کرد.

مسدود شدن خیابان ها و میادین شهر لار

برخی خیابان ها و میادین شهر لار از جمله میدان مرکزی شهر و میدان امام رضا (ع) نیز برای ساعاتی مسدود و رفت و امد خودروها در خیابان های شهر به سختی و کندی صورت می گرفت.

عمق فاجعه سیل در لارستان بالا است

اما گویا این دردها و مشاهده صحنه های دلخراش و خرابی های سیل از چشم مسئولان دور نمانده؛ این فریادها چه بسا رساترو عمیق تر و جدی تر به گوش مسئولان محلی ، ملی و استانی نیز رسیده است.

سرپرست فرماندار لارستان در همین زمینه گفت: عمق فاجعه سیل در برخی مناطق از جمله بیرم بالاست و بسیاری از منازل مسکونی به طور ۱۰۰درصد تخریب و بیش از ۲۰۰ خنه در بیرم نیز بالای ۶۰ درصد خسارت دیده اند.

داریوش دهقان تصریح کرد: امدادرسانی و کمک به سیل زدگان بدن شک در توان شهرستان و حتی استان نیست و به طور حتم نیازمند همت و تصممی درخور از سوی دولتمردان سیزدهم هستیم.

او تصریح کرد: البته عمق فاجعه و ویرانی های سیل به مقامات و مسئولان اجرایی در دولت از طریق استاندار فارس نیز گزارش شده و منتظر تصمیم و تامین اعتبار و اعزام نیروها و کمک های سازمان ها و وزارتخانه های مختلف هستیم.

وی ابراز داشت: البته حجم خرابی ها و نیازمندی های مردم در بخش های مردم نیز به گونه ای بالاست که علاوه بر همت و کمک های مردم نیازمند مشارکت عظیم و کمک های مردمی و گروه های مختلف جهادی و بسیج و انجمن های مردمنهاد از اقصی نقاط کشور هستیم.

گاز و برق همه مناطق سیل زده وصل است

معاون عمرانی فرماندار لارستان نیز گفت: با وجود سنگینی و حجم بالای خرابی های سیل به ویژه در بخش های بیرم و صحرای باغ و مناطقی از بخش مرکزی لارستان اما با تلاش نیروهای امدادی و خدمات رسان وضعیت تا حدودی عادی شده و هم اینک نیز گاز، برق و آب همه مناطق وصل است.

احمد دلاور به ایرنا گفت: جاده های ارتباطی به خصوص در بخش بیرم نیز باز است، تاکنون سه اکیپ شامل تیم های ارزیاب بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان فارس در مناطق مختلف از جمله بیرم لارستان حضور دارند و مشغول ارزیابی میزان خسارات هستند.

وی تصریح کرد: ظرف ۴۸ ساعت آینده میزان کلی خسارات و تخریب منازل آسیب دیده از سیل از سوی کارشناسان بنیاد مسکن اعلام خواهد شد.

وی بیان کرد: تاکنون بیش از ۳۰۰ خانوار سیل زده بیرم لارستان امدادرسانی شده اند و اقلام مورد نیاز شامل مواد خوراکی، پوشاک و چادر نیز بین آنها توزیع شده است.

مددجویان سیل زده صاحب مسکن می شوند

مدیرکل کمیته امداد امام (ره) استان فارس هم گفت: منازل مسکونی تخریب شده ناشی از وقوع سیل در بخش بیرم لارستان در کمترین زمان ممکن ساخته و بازسازی خواهد شد.

محمد بذرافشان افزود: هم اینک و با دستور و تاکید استاندار فارس، کار توزیع بیش از ۳۰۰ بسته معیشتی اعم از برنج، روغن، قند و سایر اقلام و مایتاج ضروری و خوراکی بین سیل زدگان منطقه بیرم آغاز شده است.

وی اضافه کرد: برخی وسایل برقی خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد در این منطقه دچار خسارت شده و از بین رفته که در اسرع وقت نسبت به تامین این وسایل اقدام خواهد شد.

بذرافشان گفت: همچنین بر اساس برآورد اولیه حدود ۶۰ منزل مسکونی مددجویان منطقه بیرم لارستان دچار تخریب ۱۰۰ درصدی و برخی منازل نیز بین ۴۰ تا ۶۰ درصد تخریب شده که در کمترین زمان ممکن برای احداث و بازسازی این منازل اقدام خواهیم کرد.

مدیرکل کمیته امداد فارس اضافه کرد: منازلی که به صورت ۱۰۰درصد تخریب شده و قابل سکونت نیست بر اساس براورد و ارزیابی کارشناسان و معرفی آنها به کمیته امداد با قید فوریت مسکن جدید ساخته خواهد شد و خانه هایی که دچار آسیب شده نیز کار بازسازی و مرمت آنها نیز در دستور کار این نهاد قرار خواهد گرفت.

بذرافشان گفت: از آنجا که زن میانسال قربانی شده سیل اخیر در بیرم لارستان از مددجویان زیر پوشش کمیته امداد بوده اقدامات و کمک های لازم برای خانواده متوفی در شهر بیرم از ساخت مسکن تا تامین اقلام مورد نیاز در دستور کار قرار گرفته است.

۳۵۱ خانوار سیل زده در جنوب فارس امدادرسانی شدند

مدیرعامل هلال احمر فارس گفت: همچنین تاکنون ۳۵۱ خانواده  و منازل مسکونی شهرهای جنوبی فارس که دچار آبگرفتگی شدید شده بودند از سوی عوامل امدادی تخلیه آب شده اند.

حسین درویشی در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: همچنین  ۲هزارو ۳۵۱ خانوار این استان در مناطق مختلف به ویژه در شرق و جنوب درگیر سیل و بارش های سیل آسا روزهای اخیر هستند .

وی بیان کرد که بر اساس بررسی های اولیه سیل تاکنون پنج نفر را کشته و به حدود هشت هزار نفر هم در مناطق مختلف آسیب رسانده است.

وی یادآور شد: بیشترین میزان آسیب ها و مصیبت های سیل اخیر در منطقه اشکنان لامرد و بیرم لارستان بوده که امدادرسانی ها و خدمات اولیه به سیل زدگان در این مناطق با قوت و جدیت ادامه دارد.

او گفت: همچنین از ابتدای بارندگی‌ها یعنی از هشتم دیماه تاکنون ۲۴ شهرستان فارس درگیر سیل، آبگرفتگی و برف و کولاک شده است.

درویشی افزود: در پی وقوع بارش‌ها و نزولات جوی سامانه اخیر هشت هزار و ۱۶۸ نفر در فارس آسیب دیده اند که از این تعداد پنج تن کشته شدند.

وی تصریح کرد: تاکنون کار امدادرسانی به هشت هزار و ۱۸۶ نفر از سیل زدگان در مناطق مختلف از سوی این جمعیت انجام شده است.

مدیرعامل هلال احمر فارس تاکید کرد: تاکنون و در این مدت ۲۲ خانوار سیل زده اسکان اضطراری داده شده اند و ۱۸۳ تیم عملیاتی با ۷۰۰ نفر نیروی امداد و نجات نیز کار امداد رسانی به حادثه دیدگان را انجام داده اند.

وی ادامه داد: همچنین تاکنون ۱۴۲ خودروی عملیاتی و ۱۰۲ خودروی امدادی به مناطق سیل زده در سطح استان اعزام شده اند.

اعطای وام ۱۵۰ میلیون تومانی به سیل زدگان

اما خبر خوش و امیدوارکننده را نیز رییس سازمان مدیریت بحران کشور داده و گفته که دولت با ارزیابی نهایی و میزان برآورد خسارات با جدیت در کنار سیل زدگان خواهد بود وتا سقف یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات کم بهره با نرخ سود پنج درصد در مناطق شهری و چهار درصد در رستاها اعطا می کند.

اسماعیل نجار در گفت وگو با خبرنگار ایرنا فارس اظهار داشت: مبلغ ۳۰۰ میلیون ریال نیز کمک بلاعوض برای منازل تخریب شده و همچنین ۲۰۰ میلیون ریال برای تعمیر و بازسای واحدهای دچار خسارت ناشی از سیل و آبگرفتگی در مناطق شهری و روستایی اعطا خواهد کرد.

وی بیان کرد:هنوز برآورد میزان خسارات در مناطق سیل زده در جنوب کشور و شهرهای جنوبی فارس گزارش نشده و ارزیابان و کارشناسان بنیاد سکن انقلاب اسلامی در حال ارزیابی نهایی هستند.

نجار بیان کرد: کمک ها و ارایه خدمات به سیل زدگان از سوی دستگاه های خدمات رسان و امدادی نیز بر اساس سطح حوادث پیش بینی شده که در ماده ۱۱ قانون مدیریت بحران نیز به صراحت بیان شده است.

 معاون وزیر کشور یادآور شد: مردم و سیل زدگان مطمئن باشند که دولت در کنار و پشتیبانی آنها خواهد بود و به محض برآورد خسارت نیز اعتبار لازم برای خانوارهای سیل زده تمین خواهد شد.

وی با بیان اینکه این میزان تسیهلات و کمک ها برای هر خانواده سیل زده قرار خواهد گرفت، گفت: بر اساس قانون ساخت و تعمیر و بازسازی واحدهای مسکونی به بنیاد مسکن انقلابی اسلامی محول شده است.

نجار به تجربه های ساخت و بازسازی واحدهای مسکونی از سوی دولت و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در سیل ۱۳۹۸ و همچنین زلزله کرمانشاه اشاره کرد و گفت: در سیل ۹۸ بیش از ۸۳ هزار واحد مسکونی احداث و بالای ۱۰۰ هزار واحد نیز تعمیر شد.

معاون وزیر کشور گفت: همچنین در زلزله کرمانشاه نیز افزون بر ۵۳ هزار واحد مسکونی بازسازی و احداث و بیش از ۸۳ هزار واحد هم تعمیر و بهسازی شد.

نجار به برخی مخاطرات طبیعی و تغییرات اقلیمی در سطح دنیا و کشورمان طی سال های اخیر اشاره کرد و گفت: باید این واقعیت را پذیرفت که ایران از جمله مناطق در معرض این تغییرات و خطرات طبیعی است.

وی با بیان اینکه در سیل اخیر پنج نفر در استان فارس و درشهرهای داراب، زرین دشت، لامرد، مُهر و بیرم لارستان قربانی سیل شدند، گفت: برغم همه هشدارها ، اخطارها و پیش بینی های هواشناسی اما باز هم برخی شهروندان با بی احتیاطی و گاه کم توجهی در مسیر رودخانه های فصلی قرار می گیرند و یا خود را بی محابا به دل سیل بی رحم و خطرناک می زنند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha