جذب ۸ درصد سرمایه‌گذاری خارجی مصوب در خراسان جنوبی

بیرجند - ایرنا - معاون اقتصادی اداره کل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی گفت: یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در این استان مصوب شده که تاکنون فقط حدود هشت درصد این رقم جذب شده است.

محمد بهروزی‌فر روز دوشنبه در دومین نشست مشترک دبیرخانه‌های شوراهای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان‌های شرق کشور که ویدئوکنفرانسی در اتاق بازرگانی بیرجند برگزار شد افزود: برای جذب سرمایه‌ ایرانیان مقیم خارج از کشور لازم است که همه حوزه‌های امنیتی، انتظامی، اقتصادی، دیپلماسی و سرمایه‌گذاری در کنار هم با یک نوع تفکر و نگاه قرار گیرند.

وی تصریح کرد: سرمایه‌گذار خارجی وقتی وارد کشور می‌شود شرایط را با کشورهای دیگر می‌سنجد و انتظار دارد از حداقل استانداردها در کشوری که سرمایه‌گذاری می‌کند، بهره‌مند شود.

معاون اقتصادی اداره کل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی گفت: در خراسان جنوبی به‌رغم تلاش‌های صورت گرفته اما سرمایه‌گذار خارجی جذب نشده که نشان‌دهنده وجود موانع و مشکلات این بخش به‌ویژه فضای کسب و کار است.

وی افزود: در جذب سرمایه‌گذاران ایرانیان مقیم خارج از کشور باید به مسائل فرهنگی، امنیتی و انتظامی نیز توجه شود و فقط نباید به دنبال راهکار اقتصادی باشیم.

بهروزی‌فر با پیشنهاد اینکه بسته‌های حمایتی برای سرمایه‌گذاران خارجی به‌صورت عام و برای ایرانیان خارج از کشور به‌صورت خاص در نظر گرفته شود گفت: همچنین تعریف پروژه‌های قابل قبول و فرصت‌هایی که بتوانند این افراد در آن سرمایه‌گذاری کنند، باید ایجاد شود.

وی اظهار داشت: ۲ یا سه سال است که لایحه قانون مشارکت امور خصوصی دولت ارائه شده و در کمیسیون‌های دولت نیز مصوب شده ولی در مجلس باقی مانده است که اگر تبدیل به قانون شود در مشارکت عمومی و خصوصی به سرمایه‌گذاران خارجی کمک می‌کند.

تعریف پروژه‌ها و تفاهم‌نامه‌های مشترک با کشورهای محل اقامت ایرانیان خارج از کشور همچنین انعقاد تفاهم‌نامه‌های خواهرخواندگی بین شهرهای محل تولد و اقامت سرمایه‌گذاران از دیگر پیشنهادات بود که معاون اقتصادی اداره کل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی مطرح کرد.

وی افزود: می‌توان با کمک ایرانیان خارج از کشور محصولات مختلف کشاورزی، استراتژیک و صنعتی را برندسازی کرد و لازم است ایران یک قانون خاص برای ایرانیان مقیم خارج از کشور داشته باشد.

بهروزی‌فر با اشاره به اینکه پنج درصد جمعیت ایران در خارج از کشور زندگی می‌کنند اظهار داشت: از این ظرفیت باید استفاده کرد و در این زمینه لایحه‌ای تنظیم و به مجلس ارائه شود.

ظرفیت عظیم ایرانیان خارج از کشور

رییس نمایندگی وزارت امور خارجه در خراسان جنوبی نیز در این نشست گفت: ظرفیت ایرانیان خارج از کشور و حضور در کشورهای مختلف یک ظرفیت عظیم است که برای استفاده حداکثری از آن نیازمند ارایه راهکارهای پایدار و مدبرانه از سوی دولت سیزدهم هستیم.

مهدی حیدری‌فرد گفت: استفاده از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور نیازمند تغییر نگاه است لذا نگاه سیاسی و امنیتی‌محور باید به نگاه اقتصادی، جذب حداکثری و همراه با عطوفت نظام جمهوری اسلامی ایران تبدیل شود.

وی ادامه داد: با توجه به تجربیات ما جامعه ایرانیان خارج از کشور به‌ویژه در اروپا جزو طبقات فرهیخته هستند و به طور مشخص در آلمان جایگاه‌های رفیع در ساختار سیاسی و اجتماعی دارند.

رییس نمایندگی وزارت امور خارجه در خراسان جنوبی با بیان اینکه نقطه ضعف ما در جامعه ایرانیان خارج از کشور پراکندگی این جامعه است گفت: نیاز داریم با ایجاد اتحادیه یا انجمن و برگزاری همایش و سمینار این جامعه را ابتدا شناسایی و بعد آنها را کنار هم و زیر یک چتر واحد جمع کنیم.

وی با تاکید بر لزوم رفع موانع و مشکلات موجود در این مسیر اضافه کرد: در بخش شناسایی باید متولی و ارگان اصلی این کار برای شناسایی و جذب این افراد در داخل کشور مشخص شود که وزارت امور خارجه و شورای عالی ایرانیان خارج از کشور می‌توانند متولی این کار باشند.

حیدری‌فرد داشتن بانک اطلاعاتی جامع از ایرانیان خارج کشور را جزو الزامات دانست و گفت: به عنوان راهکار عملیاتی و پایدار پیشنهاد این است که یک کارشناس متخصص در بخش امور ایرانیان خارج از کشور در وزارت امور خارجه حضور داشته باشد تا رابطی بین کنسولگری و رایزنان اقتصادی سفارت باشد.

وی با اشاره به اینکه باید عملگرایانه صحبت و واقع‌گرایانه تصمیم بگیریم افزود: یکی از مهمترین موضوعات در حال حاضر تسهیل سرمایه‌گذاری خارجی در ایران است.

رییس نمایندگی وزارت امور خارجه در خراسان جنوبی گفت: در شرایط نوسانات ارزی، مشکلات انتقال پول و بروکراسی شدید اداری لازم است ابتدا این مشکلات رفع شوند و بعد جذب سرمایه‌گذاری خارجی یا ایرانیان خارج از کشور را داشته باشیم.

وی بیان کرد: ایجاد پایگاه جامع اطلاعات نهادهای ذیربط درخصوص ایرانیان خارج از کشور، ایجاد امنیت سرمایه‌گذاری و تسهیل سرمایه‌گذاری خارجی در ایران از الزامات جذب سرمایه‌های خارج از کشور است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha