۵ مرداد ۱۴۰۱، ۱۲:۳۵
کد خبرنگار: 1936
کد خبر: 84834131
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

تاریخ سه هزار ساله هگمتانه چشم انتظار حمایت‌های رییس جمهور

همدان- ایرنا- «منظر تاریخی شهری از هگمتانه تا همدان»، تنها گزینه روی میز ایران برای ثبت جهانی، نیازمند نگاه ویژه رییس جمهور و وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای اختصاص اعتبار است.

به گزارش ایرنا، استان همدان که در دامان کوه الوند پهنه گسترانیده با تمدن سه هزار ساله از کهن‌ ترین شهرهای جهان و پایتخت نخستین شاهنشاهی ایران در دوران مادها بوده‌ است که به واسطه دارا بودن بیش از یک هزار و ۸۰۰ اثر تاریخی و گردشگری در سال ۸۵ با مصوبه مجلس شورای اسلامی به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران معرفی شد.

این استان با دارا بودن آثار تاریخی و باستانی ارزشمندی همچون تپه هگمتانه، کتیبه های گنجنامه، آرامگاه بوعلی سینا، آرامگاه باباطاهر، گنبد علویان و جاذبه های طبیعی همچون غار علیصدر هم‌ اکنون به عنوان پنجمین شهر گردشگری کشور شناخته می‌ شود.

بهره مندی از این گونه آثار تاریخی و در کنار آن مزیت متمایزی همچون تپه باستانی هگمتانه که با عنوان ثبت جهانی منظر تاریخی هگمتانه گزینه روی میز برای ثبت جهانی است، در توسعه گردشگری داخلی و خارجی این استان تاثیر بسزایی دارد.

پرونده ثبت جهانی «منظر تاریخی شهری از هگمتانه تا همدان» شامل تپه هگمتانه، بازار و بافت تاریخی است که برای ثبت جهانی آماده‌سازی شده است.

تاریخ سه هزار ساله هگمتانه چشم انتظار حمایت‌های رییس جمهور

منظر تاریخی هگمتانه در شهر همدان مسیر «آرامگاه بوعلی تا آرامگاه باباطاهر» را شامل می شود که با ثبت این اثر، میراث فرهنگی این محدوده شامل بافت تاریخی، بازار سنتی، مسجد جامع و پیاده راه‌های شهر همدان حفظ می‌شود.

براساس اعلام وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، پرونده ثبت جهانی هگمتانه به یونسکو ارسال شده و در بین آثار تاریخی و فرهنگی ایران برای ثبت جهانی در یونسکو، منظر تاریخی هگمتانه در اولویت نخست قرار دارد.

در چنین شرایطی اختصاص اعتبارات در سفر رییس جمهور به همدان برای بازسازی و محوطه سازی این اثر ارزشمند سرعت ثبت آن  را بالا می برد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان در استانه سفر رییس جمهور به استان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به ضرورت استان در ثبت جهانی منظر تاریخی شهری از هگمتانه تا همدان، اختصاص اعتبار به این اثر از مهمترین موضوعاتی است که در سفر رییس جمهوری به همدان پیگیری می شود.

«علی مالمیر» ادامه داد: در سفر هیات دولت به همدان اعتباراتی باید پیش بینی شود تا بتوانیم عملیات مقدماتی را در هگمتانه و بافت تاریخی داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: تپه هگمتانه در شهر همدان که ارثیه مادها بر سرزمین هگمتانه، مادستان و اکباتان است، این روزها در اندیشه جهانی شدن است، این تپه تاریخی که شهری از مادها را در درون خود جای داده است، ۳۰ هکتار از گوشه شهر همدان را به خود اختصاص داده است.

مالمیر اظهار داشت: پرونده ثبت جهانی «منظر تاریخی شهری از هگمتانه تا همدان» شامل تپه هگمتانه، بازار و بافت تاریخی است که برای ثبت جهانی آماده‌سازی شده است.

پیگیری مرمت بافت های تاریخی شهری و روستایی

وی تاکید کرد: منظر تاریخی هگمتانه در شهر همدان مسیر «آرامگاه بوعلی تا آرامگاه باباطاهر» را شامل می شود که با ثبت این اثر، میراث فرهنگی این محدوده شامل بافت تاریخی، بازار سنتی، مسجد جامع و پیاده راه‌های شهر همدان حفظ می‌شود.

تاریخ سه هزار ساله هگمتانه چشم انتظار حمایت‌های رییس جمهور

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان ادامه داد: از دیگر طرح های مهم در سفر رییس جمهور نیز کمک و توجه به مرمت و ساماندهی بافت های تاریخی شهری و روستایی در استان است.

مالمیر آماده سازی و ساماندهی دستکندهای استان را از دیگر طرح هایی عنوان کرد که در سفر رییس جمهوری به همدان پیگیری می شود و افزود: در همدان علاوه بر شهر زیرزمینی سامن، دستکند زیر زمینی ارزانفود و دستکند قلعه جوق و دستکند زیرزمینی صالح آباد از منحصر به فردترین دستکندهای ایران محسوب می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: همدان جزو معدود استان‌هایی است که پایگاه دستکند دارد و وجود شهرهای زیرزمینی در این استان بی نظیر است و حفظ اثر مهم‌ترین اولویت میراث فرهنگی است.

آغاز عملیات اجرایی محوطه سازی بارگاه حیقوق نبی (ع)

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان ادامه داد: یکی از مهمترین طرح هایی که در سفر رییس جمهور پیگیری می شود ساماندهی و بازآفرینی بارگاه حیقوق نبی (ع) است.

تاریخ سه هزار ساله هگمتانه چشم انتظار حمایت‌های رییس جمهور

وی گفت: آرامگاه حیقوق نبی(ع) بنایی قدیمی بازمانده از عصر سلجوقی با معماری مخروطی در آغوش تویسرکان آرمیده و به عنوان نماد گردشگری مذهبی در غرب کشور هر سال گردشگران بسیاری را به سمت خود جذب می‌کند.

حضرت حیقوق نبی(ع) بر اساس روایات معتبر و متواتر کتاب های تاریخی و افراد دارای اعتبار، یکی از پیامبران بنی اسرائیل است که قریب به ۲ هزار و ۶۰۰ سال قبل در عصرˈ یهو یاقیمˈ و ˈصدقیاˈ پادشاهان یهود در منطقه اورشلیم می زیسته است. 

حیقوق نبی(ع) پس از حضرت شعیا(ع) به مقام نبوت مبعوث شده و در دوران کودکی هم عصر با حضرت الیاس نبی(ع) بوده چنانکه بر اساس نقل های معتبر تاریخی وارد شده که حیقوق نبی(ع) در دوران طفولیت به علت بیماری از دنیا رفت و الیاس نبی(ع) او را در آغوش کشید و با تضرع و دعا زندگی دوباره وی را از هستی آفرین طلب کرد و ایشان حیات دوباره یافت. 

برخی از مورخان بر این باورند که کلمه ˈحیقوقˈ به معنای در آغوش کشیده شده از همین واقعه تاریخی نشات گرفته است. 

حضرت حیقوق(ع) در زمان ˈبختنصرˈ پادشاه بابل با گروه بسیاری از بزرگان و اشراف بنی اسرائیل و تعدادی از پیامبران و بستگان آنها به اسارت بابلیان درآمد اما پس از فتح بابل توسط کوروش کبیر به تشویق پیروان خود به منطقه کنونی تویسرکان عزیمت کرد.

متولیان فرهنگی استان تاریخی و فرهنگی همدان با بیش از یک هزار و ۸۰۰ اثر که حدود یک هزار اثر آن ثبت ملی شده است امیدوارند در سفر رییس جمهوری و هیات دولت به این استان و اختصاص اعتبارات ویژه صنعت گردشگری را رونق و توسعه دهند.

آیت الله رییسی رییس جمهور در سی امین سفر استانی دولت روز پنج شنبه ۶ مردادماه جاری به دارالمومنین و دارالمجاهدین همدان سفر می کند.

به گزارش ایرنا، رییس جمهور در چندماهه اخیر و از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم ضمن یک سفر به شهرستان های استان تهران، به ترتیب به استان‌های خوزستان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، فارس، اردبیل، سمنان، زنجان، لرستان، یزد، قم، هرمزگان، گیلان، گلستان، مازندران، خراسان رضوی، البرز، قزوین، آذربایجان غربی، خوزستان (سفر سرزده به آبادان / ‏‬ متروپل)، آذربایجان شرقی، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، خراسان شمالی، کردستان، کرمانشاه و مرکزی سفر کرده است.

استان همدان سی امین مقصد سفرهای استانی رییس جمهور و هیات دولت است.

خبرها و گزارش های بیشتر از سفر استانی رییس جمهور به این استان را در پرونده خبری «دیار هگمتانه میزبان سی‌امین سفر استانی رییس جمهور» دنبال کنید.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha