۱ خرداد ۱۴۰۲، ۷:۳۸
کد خبرنگار: 1226
کد خبر: 85096895
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

تحرک به طرح نهضت ملی مسکن در خراسان‌شمالی

۱ خرداد ۱۴۰۲، ۷:۳۸
کد خبر: 85096895
تحرک به طرح نهضت ملی مسکن در خراسان‌شمالی

بجنورد-ایرنا- سالانه ساخت ۱۱ هزار و ۶۹۰ واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن خراسان شمالی هدفگذاری شده است که اجرای آن در ۲ سال گذشته با نوساناتی همراه بود و اخیرا با تامین ۸۱۴.۸ هکتار زمین، تحرک بیشتری یافته است.

به گزارش ایرنا، طرح "نهضت ملی مسکن" یکی از اقدامات مهم دولت سیزدهم است که بر مبنای اجرای قانون "جهش تولید مسکن" مصوب مجلس شورای اسلامی از همان آغاز به کار دولت اجرا شد و مهمترین تحول آن نسبت به طرح‌های قبلی از جمله مسکن ملی و مسکن مهر در تغییر الگوی ساخت و تعداد است.

این طرح در خراسان شمالی از همان آغاز اجرا با نوسانات زیادی همراه بود ولی بررسی ها نشان می‌دهد که این طرح بدون توقف هر چند در مواقعی کند ولی در حال اجرا است و هر چه که پیش می رود، روند آن بر روی سیکل مثبتی قرار می گیرد.

سهم خراسان شمالی از این طرح سالانه ۱۱ هزار و ۶۹۰ واحد مسکونی و در مدت چهار سال، ۴۶ هزار و ۷۶۱ واحد مسکونی است که سهم سه شهر بزرگ آن به ترتیب برای بجنورد ساخت ۲۲ هزار و ۱۴۲ واحد، شیروان پنج هزار و ۵۶۸ واحد و اسفراین هفت هزار و ۷۹۸ واحد در مدت چهار سال است.

در مجموع ساخت حدود ۱۸ هزار واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن در دست ساخت است و حدود ۲۵ هزار نفر در این استان واجد شرایط ثبت نام در طرح نهضت ملی مسکن شدند ضمن اینکه امکان ساخت مسکن در قالب طرح نهضت ملی مسکن به صورت ویلایی در برخی شهرهای استان وجود دارد و این اقدام در شهرستان های گرمه، جاجرم و اسفراین انجام شده است.

بر پایه آمار اداره کل راه شهرسازی خراسان شمالی؛ اکنون در شهر بجنورد ساخت چهار هزار و ۱۵۴ واحد مسکن دولتی(بدون احتساب خودمالکی) با رشد فیزیکی ۲۸ درصد، در اسفراین ساخت یکهزار و ۱۲۰ واحد مسکن دولتی با پیشرفت فیزیکی ۳۲ درصد و در شیروان هم ساخت ۳۰۶ واحد مسکن با پیشرفت فیزیکی ۲۰ درصد در حال اجرا است.

تحرک به طرح نهضت ملی مسکن در خراسان‌شمالی

هدفگذاری ساخت سالانه ۱۱ هزار و ۶۹۰ واحد

بر پایه آمارها و اظهارات اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی؛ قرار است در استان سالانه ۱۱ هزار و ۶۹۰ واحد مسکونی و در مدت چهار سال ۴۶ هزار و ۷۶۱ واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن احداث شود که سهم شهر بجنورد از این تعداد ساخت ۲۲ هزار و ۱۴۲ واحد، شیروان پنج هزار و ۵۶۸ واحد و اسفراین هفت هزار و ۷۹۸ واحد در مدت چهار سال است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی در این خصوص اظهار کرد: اکنون در شهر بجنورد ساخت چهار هزار و ۱۵۴ واحد مسکن دولتی (بدون احتساب خودمالکی) در ۲ نقطه از این شهر آغاز شده است و اجرای این طرح ۲۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

قاسم قاسمی با بیان اینکه پیشرفت اجرای طرح ساخت مسکن دولتی در اسفراین وضعیت بهتری دارد افزود: در این شهر ساخت یکهزار و ۱۲۰ واحد مسکن دولتی بدون احتساب خودمالکی آغاز شده است و این طرح ۳۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در شیروان هم ساخت ۳۰۶ واحد مسکن دولتی با ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی آغاز شده است.

وی ادامه داد: در مجموع ساخت پنج هزار و ۹۹۶ واحد در این سه شهر آغاز شده و ساخت این واحدها ۲۸ درصد پیش رفته است.

تحرک به طرح نهضت ملی مسکن در خراسان‌شمالی

تایید درخواست ۲۵ هزار متقاضی

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی در مورد تعداد متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن گفت: تاکنون ۶۹ هزار و ۸۲۶ نفر با ثبت نام در سامانه، متقاضی دریافت مسکن در قالب طرح نهضت ملی مسکن در استان شدند که از این تعداد ۲۵ هزار نفر شرایط دریافت مسکن را دارند و برای بیش از ۶ هزار نفر تخصیص پروژه انجام شده است.

علی فخرانی با بیان اینکه تاکنون بیش از هشت هزار نفر از متقاضیان، آورده اولیه خود را به حساب بانکی واریز کردند تصریح کرد: تلاش داریم تا در سال آتی برخی پروژه های نهضت ملی مسکن در قالب گروه های ساخت افتتاح شود.

وی افزود: پروژه های طرح نهضت ملی مسکن در همه شهرهای استان در حال اجرا است و خراسان شمالی رتبه دهم کشور در اجرای این طرح را دارد.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی با بیان اینکه تامین زمین برای ساخت مسکن در شهرهای آشخانه و شیروان با مشکل مواجه است اظهار کرد: در شهر آشخانه الحاق ۷۰ هکتار و در شیروان نیز ۸۰ هکتار زمین در حال تامین است و اجرای این طرح در این شهرستان ها از این پس سرعت می گیرد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی ادامه داد: در مجموع ۸۰۰ هکتار زمین برای ساخت مسکن در قالب اجرای طرح نهضت ملی مسکن تامین شده است و در این زمینه مشکلی وجود ندارد.

تحرک به طرح نهضت ملی مسکن در خراسان‌شمالی

تامین ۸۱۵ هکتار زمین

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی در ادامه گفت: تاکنون ۸۱۴.۸ هکتار زمین برای ساخت مسکن دولتی در قالب اجرای طرح نهضت ملی مسکن در استان تامین و زمین مورد نیاز برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن در بیش از ۲۰ نقطه شهری استان تامین شده است.

وی با اشاره به اینکه تامین زمین برای چهار شهر زیارت، آوا، غلامان و یکه سعود مقدور نیست افزود: نبود فقدان حریم مصوب، نبود زمین ملی در محدوده، مرغوبیت زمین های کشاورزی و ریزدانگلی مالکیت سبب شده است تا تامین زمین در این شهرها با مشکل مواجه شود.

قاسمی با بیان اینکه مشکلی در تامین زمین مورد نیاز اجرای طرح نهضت ملی مسکن در بیشتر شهرهای استان وجود ندارد گفت: برای شهر بجنورد ۴۹ هکتار موجودی خالص مسکونی در گلستان شهر، ۱۱ هکتار توافق با ارتش، ۳۶ هکتار توافق با سپاه پاسداران و ۴۰ هکتار اراضی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی واقع در حلقه سنگ تامین شد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی با بیان اینکه مجموع سهم دولت از توافق سه گانه به مساحت ۲۸ هکتار خالص مسکونی است، گفت: پیشنهاد الحاق ۶۰ هکتار از اراضی ضلع غربی گلستان شهر و ۳۰ هکتار از اراضی ضلع شرقی شهرک فرهنگیان به معاونت شهرسازی و معماری برای تغییر کاربری، الحاق و تهیه طرح تفکیکی ارسال شد.

وی ادامه داد: در شهر اسفراین ۲۵ هکتار موجودی اراضی ملی و ۴۵ هکتار اراضی ملی خارج از محدوده و حریم شهر اسفراین در معاونت املاک، حقوقی، شهرسازی و معماری در حال بررسی است.

قاسمی خاطرنشان کرد: برای شهر شیروان ۱۲ هکتار موجودی خالص مسکونی و ۸۵ هکتار توافق با مالکین و نقشه برداری اراضی مذکور به اتمام رسیده است و زمین های تپه خانلق هم به مساحت بیش از ۱۰ هکتار برای ستاد اجرایی فرمان امام(ع) معرفی شد.

وی تصریح کرد: اینک برای شهر راز ۲۹ هکتار، گرمه ۴۰ هکتار، حصارگرمخان ۱۱ هکتار، ایور ۲۵ هکتار، درق ۲۵ هکتار، لوجلی ۲ هکتار، قوشخانه ۲ هکتار، شوقان ۱۰ هکتار، سنخواست پنج هکتار و قاضی ۲ هکتار موجودی اراضی ملی ناخالص مسکونی است و نقشه برداری توپوگرافی انجام شده و در مرحله طراحی سایت پلان است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی اظهار کرد: برای شهر آشخانه ۲۵ هکتار و فارج ۳.۶ هکتارتوافق با مالکان نهایی و در مرحله تهیه نقشه آماده سازی زمین ها است.

تحرک به طرح نهضت ملی مسکن در خراسان‌شمالی

واگذاری ۲۰۰ قطعه زمین طرح جوانی

مدیرکل راه وشهرسازی خراسان شمالی در خصوص عملکرد طرح نهضت لی مسکن در این استان ادامه گفت: ۲۰۰ قطعه زمین ۲۰۰ مترمربعی در مرحله اول واگذاری زمین در قالب طرح جوانی جمعیت در استان به متقاضیان واگذار شد.

قاسم قاسمی اظهار کرد: واگذاری زمین های طرح جوانی جمعیت در مرحله اول در گلستان شهر بجنورد به خانواده های بالای سه فرزند آغاز و کلنگ ساخت منازل برزمین زده شد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: ۲ هزار و ۳۸۰ نفر در ۲۲ شهر استان برای دریافت زمین در قالب طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت ثبت نام کرده و واجد شرایط هستند.

وی گفت: از این تعداد؛ یکهزار و۴۵۷ درخواست در بجنورد، ۲۲۷ درخواست در شیروان، ۲۸۷ درخواست در اسفراین، ۸۷ درخواست در آشخانه، ۱۱۰ درخواست در جاجرم، ۴۰ درخواست در فاروج، ۲۸ درخواست در گرمه، ۴۸ درخواست در ایور، ۳۶ درخواست در درق، ۱۲ درخواست در صفی آباد و ۱۲ درخواست در شوقان ثبت شده است.

قاسمی اضافه کرد: همچنین ۱۳ درخواست در راز، ۶ درخواست در غلامان، سه درخواست در تیتکانلو، ۲ درخواست در حصار و گرمخان، سه درخواست در پیش قلعه، سه درخواست در یکه صعود، ۲ درخواست در چناران شهر و در شهرهای آوا، زیارت، سنخواست و قاضی هر کدام یک درخواست در سامانه ثبت شده است.

وی یادآور شد: زمین ها در قالب طرح جوانی جمیعت به صورت رایگان در اختیار متقاضیان قرار می گیرد و والدین دارای سه فرزند یا بیشتر که یک فرزندشان پس از تاریخ ۲۴ مهر ماه ۱۴۰۰ به دنیا آمده است، مشمول این طرح هستند.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی افزود: البته در برخی از شهرهای جدید استان از جمله چناران شهر، آوا و یکه سعود به علت نداشتن حریم مصوب باید موضوع تامین زمین از بنیاد مسکن انقلاب اسلامی پیگیری شود.

متقاضیان واجد شرایط قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت می‌توانند با مراجعه به سامانه ثبت نام کنند تا مراحل قانونی برای واگذاری اقساطی زمین اقدام شود.

تحرک به طرح نهضت ملی مسکن در خراسان‌شمالی

۲ هزار و ۵۰۰ واحد آماده بهره‌برداری

استاندار خراسان شمالی که هفته گذشته از طرح نهضت ملی مسکن بجنورد بازدید کرده بود در این خصوص گفت: ۲ هزار و ۵۰۰ واحد طرح نهضت ملی مسکن در سطح استان آماده بهره برداری است که تا ۲ ماه آینده با حضور وزیر راه و شهرسازی افتتاح خواهد شد.

محمدرضا حسین نژاد اظهار کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۱ تاکنون ۱۸ هزار و ۶۶۰ واحد استان در دست ساخت است که با توجه عملکرد در هر شهرستان پیشرفت فیزیکی متفاوتی دارد.

نماینده عالی دولت در خراسان شمالی بیان کرد: از جمله در شهرستان اسفراین هزار و ۱۰۰ واحد مسکن آماده بهره برداری است که پروژه ساریگل این شهرستان نیز با ۱۸۸ واحد ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

حسین نژاد خاطرنشان کرد: از ابتدای آغاز طرح نهضت ملی مسکن در استان تلاش شده است تا در تمامی شهرستان ها الحاق به محدوده ها با سرعت بیشتری انجام شود و زمین های مدنظر آماده ساخت باشد.

وی افزود: همچنین یکی دیگر از ویژگی هایی که در مسکن ملی در دستور کار قرار گرفت، اعطای زمین بدون معارض به صورت ویلایی برای متقاضیان خودمالکی است که این امر در شهرستان های گرمه، جاجرم و بخشی از اسفراین انجام شده است.

استاندار خراسان شمالی در ادامه افزود: این استان در حوزه نهضت ملی مسکن جزو ۱۰ استان برتر است که در تلاشیم با همکاری دستگاه های متولی این رتبه ارتقا یابد.

خراسان شمالی با یک میلیون نفر جمعیت در شمالشرق کشور واقع است و ۲۵ نقطه شهری دارد که ۴۴ درصد از جمعیت این استان در روستاها سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha