مطالبه گری رسانه ها مشارکت انتخاباتی را افزایش می دهد/ فضای مطبوعات باید بازتر شود+فیلم

همدان-ایرنا- جمعی از فعالان رسانه ای همدان با حضور در میزگرد خبرگزاری ایرنا ضمن تاکید بر اینکه فضای مطبوعات و رسانه ها برای بیان حرف های جامعه باید بازتر شود تا شاهد مشارکت حداکثری مردم در پای صندوق های رای باشیم، عنوان کردند مطالبه گری صحیح در فضای رسانه مشارکت انتخاباتی را افزایش می دهد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، کمتر از ۲ هفته به مهم ترین رخداد کشور در سال جاری یعنی انتخابات زمان باقی مانده است، در این میان باید از اصحاب رسانه به عنوان یکی از گروه های مرجع و موثر در برگزاری انتخاباتی باشکوه و سالم یاد کرد.

نقش رسانه ها در کمک به مشارکت افراد جامعه در عرصه های مهمی چون انتخابات بر هیچ کس پوشیده نیست، رسانه ها می توانند با آگاهی بخشی صحیح میان مردم در درجه نخست به حضور بیشتر شهروندان پای صندوق های رای کمک کرده و هم در معرفی نامزدهای اصلح به جامعه ایفای نقش کنند.

انتخابات به عنوان یکی از ارکان مهم مردم سالاری، دمکراسی و مشارکت مردم بر حاکمیت و سرنوشت است و در این میان رسانه ها با افزایش سطح آگاهی جامعه و تشویق حضور مردم در پای صندوق های رای جهت انتخاب صالح ترین افراد نقش بی بدیل و انکارناپذیری دارند.

در ادامه میزگرد خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) همدان را با حضور نصرت الله طاقتی احسن مدیر مسوول روزنامه همدان پیام، اردشیر مظاهری سرپرست روزنامه جمهوری اسلامی در همدان و زهره پوروهابی مدیر مسوول پایگاه خبری فرایش و سردبیر روزنامه سپهر غرب را می خوانید.

فعالان رسانه همدان در این میزگرد به سوالاتی چون نقش رسانه ها در مشارکت مردم، نقش جهاد تبیین در جلب مشارکت در پای صندوق های رای و تاثیر حضور حداکثری جامعه در افزایش اقتدار کشور در عرصه های بین المللی و کمک به حل مسایل داخلی پاسخ دادند.

مطالبه گری رسانه ها مشارکت انتخاباتی را افزایش می دهد/ فضای مطبوعات باید بازتر شود+فیلم

جهاد تبیین رسانه ها در مشارکت بیشتر مردم پای صندوق های رای اثرگذار است

مدیر مسوول روزنامه همدان پیام گفت: انتخابات برای ما رسانه ها از توجه ویژه ای برخوردار است و فرصتی است که نقش و تاثیرگذاری ما را بیشتر نمایان می کند.

نصرت الله طاقتی احسن افزود: انتخابات پیش‌رو در قیاس با انتخابات قبلی از حساسیت بالاتری برخوردار است، مردم جامعه را نسبت به این رخداد مهم با سه دیدگاه می بینیم، عده ای که ۱۰۰درصد رای می دهند، عده ای که فعلا می گویند رای نمی دهیم و گروهی نیز هنوز مردد هستند و به تصمیم گیری قطعی نرسیدند.

وی در خصوص عوامل افزایش مشارکت مردم در پای صندوق های رای، اظهار کرد: اعتقاد دارم ۷۰ درصد مشارکت مردم به تصمیمات کلی نظام و حاکمیت و ۳۰ درصد نیز به نقش رسانه ها، کاندیداها و مجریان انتخابات بازمی گردد.

مدیر مسوول روزنامه همدان پیام گفت: بخشی از عوامل موثر در مشارکت انتخاباتی به حضور پررنگ گروه‌ها و احزاب برمی‌گردد و بخشی دیگر به اینکه حاکمیت چه فضایی ایجاد کند بستگی دارد.

طاقتی احسن افزود: بخشی از حضور مردم که چه کسانی بیایند و رای بدهند نیز به فضای باز رسانه ها و ایجاد فرصت ها مربوط می شود، انتظار ما از مجریان برای برگزاری انتخابات باشکوه‌تر این است که زمینه مناسب و فضای بازتری را برای رسانه ها در جهت طرح مطالبات جامعه و معرفی نامزدها ایجاد کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا انتخابات پرشور در قدرت چانه زنی ما در جامعه بین المللی تاثیر دارد نیز گفت: تجربه ده ها انتخابات نشان می‌دهد که حضور مردم به نظام مشروعیت بیشتری می‌دهد و جوامع بین الملل چشمشان به چگونگی حضور مردم ما در پای صندوق های رای است.

مدیر مسوول روزنامه همدان پیام افزود: رسانه های دشمن با سیاه نمایی می‌خواهند عملکرد نظام را تضعیف کنند و در این زمان نقش مثبت روشنگری رسانه های انقلابی و رسانه هایی که در چارچوب قوانین کشور فعالیت می کنند با جهاد تبیین نمایان می شود.

طاقتی احسن تصریح کرد: رسانه های ما در شرایط کنونی از زیرساخت‌ های لازم و کافی اقتصادی و نیروی انسانی برای روشنگری و جهاد تبیین برخوردار نیستند، به خصوص رسانه های بخش خصوصی برای اینکه در عرصه انتخابات پای کار بیایند نیاز به حمایت دولت دارند بنابراین حاکمیت باید رسانه ها را تامین کند تا بتوانند با چند برابر توان جهاد تبیین را انجام دهد و امکانات اولیه برای آنها فراهم شود تا بتوانند مردم را برای حضور در انتخابات متقاعد کنند.

وی با بیان اینکه جهاد تبیین رسانه ها در مشارکت بیشتر مردم در انتخابات موثر است،دامه داد: رسانه ها همیشه و در همه عرصه ها حامی نظام، دولت و انقلاب بوده اند و با انگیزه قابل قبولی رسالت خود را در عرصه جهاد تبیین و تلاش برای مشارکت حداکثری به انجام می رسانند و برهمین اساس مجریان انتخابات باید از این ظرفیت چشمگیر قانونی به بهترین شکل استفاده و حمایت کنند.

مدیر مسوول روزنامه همدان پیام با اشاره به اینکه با تجربه انتخاباتی ۱۳ ساله این رسانه به نظر می‌ رسد حساسیت اجتماعی انتخابات در مردم هنوز شکل نگرفته است،افزود: هنوز شور و نشاط و حساسیت اجتماعی را نمی‌بینیم.

طاقتی احسن با بیان اینکه ملت ایران مردمی بالغ تر از سایر مردم منطقه هستند و دموکراسی بیش از ۱۰۰ سال در کشورمان حاکم بوده است،گفت: مردم ایران از تحمل و درک بالایی برخوردار هستند، شرایط سخت جنگ را طاقت آوردند، هر کجا لازم بوده سفره ها را کوچک کردند اما باز هم پای اهداف انقلاب و نظام ایستاده اند و پای صندوق های رای آمدند.

وی در پاسخ به این که اولویت نامزدها باید چه باشد، اظهار کرد: اولویت های کاندیداها باید حرف های مردم و چالش‌های آنها باشد، هر کسی در این دوره می‌خواهد از مردم رای بگیرد باید چالش‌های مردم را ببیند و تمرکز و حساسیت را بر رفع چالش‌های مردم بگذارد که تلاش برای رفع این چالش‌ها زیر بنای حضور مردم در انتخابات است.

مدیر مسوول روزنامه همدان پیام ادامه داد: اگر به دنبال تحکیم نظام هستیم باید بررسی کنیم و ببینیم در ۴۵ سال گذشته چه کارهایی کردیم، نقاط قوت و ضعف را بررسی کنیم و برهمین اساس اصلاح نواقص و اقداماتی که موجب رفع عقده و ناامیدی مردم شود در دستور کار قرار گیرد.

طاقتی احسن، فضای باز رسانه ای را یکی از راهکار های ایجاد شور و نشاط انتخاباتی برشمرد و افزود: باید فضا برای رسانه ها باز شود و اجازه دهیم که مردم حرف خود را در آنها بزنند زیرا نظام مال مردم است، مردم حرف بزنند و پای صندوق بیایند بهتر است تا اینکه حرف نزنند و پای صندوق نیایند.

مدیر مسوول روزنامه همدان پیام توصیه کرد: برای ایجاد شور و نشاط انتخاباتی باید اجازه دهیم یک سری از حرف ها و انتقادات گفته شود و در حوزه رسانه ها نیاز است فضا را محدود نکنیم زیرا رسانه های داخل معاند نیستند و چارچوب های انقلاب را پذیرفتند و ایجاد این فضا به افزایش مشارکت کمک می‌کند.

وی یادآور شد: مردم همواره در همه عرصه ها با انقلاب همدل و همراه بودند و هستند و مسوولان نیز باید مطالبات آنها را بشنوند و به خواسته های آنها پاسخ دهند.

مطالبه گری رسانه ها مشارکت انتخاباتی را افزایش می دهد/ فضای مطبوعات باید بازتر شود+فیلم

فضای رسانه ای کشور برای مشارکت بیشتر مردم باید بازتر شود

سرپرست روزنامه جمهوری اسلامی در همدان نیز در این نشست با بیان اینکه ما از اول انقلاب رفراندوم را داشتیم که در آن تقریبا همه جامعه به جمهوری اسلامی آری گفتند،افزود: حساسیت و اهمیت انتخابات ایجاب می‌کند رسانه ها در تشویق اذهان عمومی در انتخابات مشارکت لازم را داشته باشند و برای تحقق این مهم باید مسوولان حمایت مادی و معنوی از رسانه ها را در دستور کار قرار دهند.

اردشیر مظاهری اظهار کرد: باید این را هم در نظر داشت که مجلس جایگاه تاثیر گذاری می‌تواند در اوضاع کشور داشته باشد و اگر مردم به این درجه از عقلانیت برسند که نماینده یکی از ارکان مهم حاکمیت است و چه نقشی در سرنوشت آنها دارد نیازی به این همه تبلیغات گسترده برای مشارکت نیست.

وی با بیان اینکه در اوایل انقلاب حضور مردم در انتخابات پرشورتر بود،ادامه داد: الان در این برهه از زمان طیف های مختلفی علاقه مند هستند کاندید شوند و حضور داشته باشند و این فضا از نظر حضور احزاب تاثیر گذار کمرنگ تر شده که در مشارکت انتخاباتی اثر منفی دارد و اگر فضا باز تر شود حضور مردم پررنگ تر می شود.

سرپرست روزنامه جمهوری اسلامی همدان با بیان اینکه زمینه حضور مردم را در عرصه های اجتماعی باید بیشتر فراهم کنیم که یکی از نتایج آن کمک به مشارکت هرچه بیشتر در رخدادهایی نظیر انتخابات است، یادآور شد: برگزاری برنامه های گرامیداشت دهه فجر در اوایل انقلاب دولتی نبود و به صورت مردمی برگزار می‌شد، هر جا سعی کنیم حضور مردم خودش جوش باشد مانند برپایی آیین های سوگواری محرم تاثیر گذاری بیشتری دارد.

مظاهری اظهار کرد: معتقدم اینکه شاید برخی افراد جامعه تصمیم به عدم مشارکت گرفته باشند شاید به دلیل عملکرد و تصمیم‌های اشتباه برخی اشخاص و مسوولان بوده است که اعتقاد دارند حضور اکثریت مردم مهم نیست، اما مقام معظم رهبری تاکید دارند که حضور پررنگتر باشد و این مساله آثار مثبت خود را در عرصه های بین المللی دارد.

وی ادامه داد: هم اکنون کمیت بیشتر شده چهره های جدید و ناشناخته وارد شدند و فکر می کنم که احزاب شناسنامه دار ما باید حضور بیشتری داشته باشند تا مردم را برای حضور پررنگتر در انتخابات تشویق کنند و افراد تاثیر گذار به منظور تشویق مردم برای حضور در پای صندوق های رای باید ورود بهتری پیدا کنند.

سرپرست روزنامه جمهوری اسلامی همدان گفت: باید با رعایت مر قانون این شائبه در اذهان مردم ایجاد نشود که از قبل افراد تعیین شده اند تا زمینه حضور پررنگتر مردم فراهم شود.

سرپرست روزنامه جمهوری اسلامی همدان گفت: ما هر چه مجلس قوی تر داشته باشیم تاثیر گذاری قوی تری در عرصه بین‌المللی خواهیم داشت و مشارکت مردم نیز خیلی در این خصوص تاثیر دارد، وظیفه ما رسانه ها در مقطع حساس کنونی این است که این مهم را باید در جامعه تبیین کنیم.

مظاهری اظهار کرد: رسانه می‌تواند تاثیرگذاری مطلوبی در عرصه انتخابات داشته باشد و زمینه ساز حضور پررنگ مردم باشد که خوشبختانه رسانه های همدان خوب در این عرصه وارد شدند.

سرپرست روزنامه جمهوری اسلامی همدان با اشاره به اینکه رسانه های استان محجوب و توانمندی است اما تا حدود زیادی در حوزه جهاد تبیین و بیان اقدامات نظام دستشان خالی است و بضاعت مالی و انسانی لازم را در اختیار ندارند.

مظاهری اظهار کرد: باید تمامی طرح ها و رخداد بزرگی چون انتخابات پیوست فرهنگی و رسانه ای داشته باشد اما دریغ از پیوست فرهنگی، اگر می خواهیک جهاد تبیین به درستی شکل بگیرد نیاز به حمایت مادی از رسانه ها دارد و حمایت معنوی فقط کارساز نیست.

این فعال رسانه ای با بیان اینکه رسانه های ما ظرفیت بالایی برای دعوت مردم و هر چه مشارکت بیشتر باشد در عرصه بین المللی حرف های بیشتری برای گفتن داریم، ادامه داد: فضا برای رسانه ها باید باز شود، رسانه ها نیز در مقابل باید نیمه پر لیوان را ببینند.

وی ادامه داد: در بخش اقدامات زیر بنایی و زیرساخت‌های انجام شده ما طبق فرمایش نماینده ولی فقیه در استان همدان، در زیرساخت‌های فرهنگی مشکل داریم و به رغم تعدد دستگاه‌های فرهنگی اما کاستی ها زیاد است و عدم اطلاع رسانی به موقع موجب شده تا مردم از خیلی کارهای خوب و ارزنده اطلاعات چندانی نداشته باشند.

سرپرست روزنامه جمهوری اسلامی همدان گفت: در جریان پرونده فساد اخلاقی فردی بنام سلامت در همدان، یک فردی از آن سوی مرزها جمعیتی را جلوی دادسرا کشاند، چرا جامعه رسانه ای استان آنقدر دست بسته است که نمی تواند افکار عمومی را خط دهی کند و درست هدایت کند.

سرپرست روزنامه جمهوری اسلامی همدان در ادامه با بیان اینکه مقابله با فساد باید در راس برنامه های نامزدها قرار بگیرد، گفت: مقابله با فساد بسیار مهم است، فساد که شکل می‌گیرد عملکرد خوب حاکمیت را زیر سوال می‌برد، به نظر من یک نماینده اگر می خواهد پاسخگوی افکار عمومی مردم باشد باید برنامه ریزی جامع برای مقابله با فساد داشته باشد، زیرا این مساله در جامعه ایجاد بد بینی کرده است.

این فعال رسانه ای با بیان اینکه مسوولان باید ظرفیت خود را بالا ببرند،گفت: نقدی که از مسوولان می‌شود این است که آستانه تحمل آنها کم است تا جهاد تبیینی صورت می‌گیرد و از مسوولی نقد می‌شود مسوولان معترض می‌شوند، شکایات از رسانه ها بیشتر می شود.

مظاهری با بیان اینکه نامزدها باید فکری نیز برای بهبود وضع سفره مردم و معیشت آنها داشته باشند، اظهار کرد: امروز از نظر فرهنگی عقب ماندگی داریم مشکلات معیشتی هم مردم را در تنگنا قرار داده و نمایندگان مجلس در حذف قوانین بی اثر و انباشتگی قانون می‌توانند نقش کلیدی ایفا کنند.

سرپرست روزنامه جمهوری اسلامی در همدان با اشاره به نقش کرسی های آزاداندیشی در مشارکت انتخاباتی، اظهار کرد: کرسی های آزاد اندیشی زیاد مطرح شده اما به معنای واقعی برگزار نشد، باید حرفها شنیده شود و حرف زدن مردم می‌تواند مشارکت را بیشتر کند.

مظاهری همچنین گفت: صدا و سیما به این موضوع پرداخته و طیف های مختلف دعوت را کرده و طرح موضوع شده که آثار خوبی دارد به شرطی که مستدام باشد و صرف زمان انتخابات نباشد که همه چهره ها بتوانند سخن بگویند اما بعد از انتخابات فضا بسته نشود.

مطالبه گری رسانه ها مشارکت انتخاباتی را افزایش می دهد/ فضای مطبوعات باید بازتر شود+فیلم

مطالبه گری صحیح رسانه ها مشارکت در پای صندوق های رای را افزایش می دهد

مدیر مسوول پایگاه خبری فرایش و سردبیر روزنامه سپهر غرب نیز در این میزگرد گفت: ما در اتمسفر اندیشه ای زندگی و تنفس می‌کنیم که مردم فصل الخطاب و ستون هستند همان طور که حضرت علی (ع) فرمودند اگر حضور مردم نبود مسوولیت را نمی‌پذیرفتم و برهمین اساس حضور مردم در نظام فکری جمهوری اسلامی جایگاه خاصی دارد که در تمام دوران ها بروز و ظهور داشته است و در در دوران ما به عنوان مردم‌سالاری دینی نمود پیدا کرده است.

زهره پور وهابی گفت: از همان روزهای اول انقلاب این مردم بودند که با حمایت از امام خمینی (ره) انقلاب را محقق کردند و طبق بررسی ها در طول تاریخ تنها نظامی که وجود خود، سبک سیاسی و قانون اساسی اش را به رای گذاشته جمهوری اسلامی بوده است که در همان روزهای اول این کار را کرد،بنابراین نگاه اصلی این نظام براساس حمایت مردم و توجه به مردم است.

وی ادامه داد: به مرور این فضا خدشه دار شده و مردم فکر می‌کنند که به آنها توجه نشده، اگرچه مقام معظم رهبری در صحبت‌های اخیر و طی سال ها بر اصل بودن مردم تاکید دارند و در موقعیت‌های مختلف این موضوع را ثابت کردند.

سردبیر روزنامه سپهر غرب نیز گفت: وظیفه ما رسانه ها است که این موضوع را مرور کنیم و پیش چشم مردم بیاوریم؛ برخی مفاهیم بزرگ نیاز به تذکر و تکرار دارد و مردمی بودن و اثرگذاری مردم را ما رسانه باید پیش چشم بیاوریم و متذکر شویم.

پور وهابی گفت: در عین حال سیاست گذاران نیز باید فضاهای جدیدی را ایجاد کنند برای اینکه مردم اثرگذاری خود را بیشتر ببینند، یکی از دلایل کاهش مشارکت و شک هایی که شکل گرفته برای این است که مردم اثرگذاری لازم خود را در مجلس ندیدند.

وی ادامه داد: یکی از وظایف نماینده های ما این است که اثرگذاری مردم در حوزه انتخابیه خود را نشان دهند و مردم احساس نکنند که رای دادند و تمام شد، این وظیفه نماینده است که مردم را در تصمیم سازی و سیاست گذاری خود مشارکت دهد، مردم باید نماینده را بعد انتخابات در کنار خود ببینند و مورد مشورت قرار بگیرند و تنها در این صورت است که مردم سال‌های سال مانند سرمایه عظیم پای کار می‌مانند و نگرانی در زمینه مشارکت ایجاد نخواهد شد.

سردبیر روزنامه سپهر غرب با بیان اینکه رسانه های جریان انقلاب باید هوشمندانه به فعالیت پرداخته و به جهاد تبیین بپردازند،گفت: اکنون با توجه به اثرگذاری رسانه، بخشی از سبد فکری مردم را رسانه ایجاد می‌کنند، گوشی خود رسانه است، رسانه باید خوب تشخیص دهد که از کجا ایجاد پیام را شروع کند و به کجا ختم کند تا مخاطب ارتباط خوبی با پیام برقرار کند.

پور وهابی گفت: رسانه های ما این دلسوزی را برای نظام و کشور دارند و می‌دانند که فضا را باید به سمتی ببرند که برای ماندگاری استقلال و آزادی و امنیت کشور موثر واقع شود، چون وقتی در کل منطقه نگاه می کنیم در می‌یابیم که مسائل مختلفی هست که می‌تواند امنیت منطقه و ما را به خطر بیاندازد.

وی با بیان اینکه مطالبه گری صحیح رسانه ها در این ایام مشارکت در پای صندوق های رای را افزایش می دهد، ادامه داد: رسانه ها با تبیین نقاط قوت واقع بینانه باید روش مطالبه گری درست را اجرا کنند و مردم احساس کنند که دیده می‌شوند و رسانه گلایه های آنها را به بهترین شکل بیان می‌کند که اگر این اتفاق بیافتد مردم سبک درست مطالبه گری را در می یابند و دیده می‌شوند و احساس می‌کنند که دیده می‌شوند و امیدوار می شوند و همه این ها در مشارکت آنان در انتخابات موثر واقع می شود.

مدیرمسوول پایگاه خبری فرایش و سردبیر روزنامه سپهر غرب گفت: رسانه ها اکنون ۲ وظیفه دارند، هم خبر خوب بدهند و هم نقاط قوت را واقع بینانه پیش چشم بیاورد و در عین حال مطالبه گری را ادامه دهد که چه انتظاراتی از کاندیداها وجود دارد.

پور وهابی گفت: نماینده مجلس باید نگاه ملی باید داشته باشد، باید هم تبیین کننده استانداردهای جامعه باشد و هم به طور واقع بینانه قول‌هایی را بدهد که مطمئن باشد می‌تواند عملیاتی کند.

وی ادامه داد: متاسفانه سطح بخشی از فضاهای رقابتی انتخابات مجلس خیلی کاهش پیدا کرده از این جهت که برخی نامزدها به مسائلی می پردازند که اصلا جزو وظایف نماینده نیست مثلا قول آسفالت راه یک روستا را می دهند، در حالی که نگاه کاندیدای مجلس باید ناظر و بالادستی باشد، آنان قولی که می دهند سرمایه ایجاد می‌کند اگر عملی شود سرمایه تقویت می‌شود و اگر عملی نشود مصداق سرمایه سوزی است در نتیجه کاندیدا، باید در چهارچوب وظایف خود در مجلس قول دهد و پای آن بایستد.

پوروهابی اظهار کرد: نماینده ای که سطح نگاه مردم را پایین می‌بیند یه مسائل پیش و پا افتاده می‌پردازد شان جایگاه نمایندگی مجلس را نمی‌داند و نگه نمی‌دارد و در نتیجه باید به دنبال افراد نخبه برای نمایندگی مجلس برویم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha