گروسی: در مسیر قطار نظام سنگ اندازی نکنیم/ قهرمانی: قهر با صندوق رای راه حل مشکلات نیست

کرج - ایرنا -" ناصر گروسی" رییس جمعیت تحول و پیشرفت اسلامی ایرانی، " علی قهرمان" عضو شورای مرکزی حزب ترقی" و حسین امیر سیف الدینی " دبیرجامعه اسلامی کارگران در استان البرز در میزگرد انتخاباتی ایرنا بر مشارکت و حضور آگاهانه مردم برای تقویت اقتدار ملی، ترسیم افق های روشن برای کشور و شکل گیری مجلس قوی تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، این روزها بانزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره خبرگان رهبری در شرایطی که رهبر انقلاب، علاج دردهای مزمن کشور را در حضور مردم در صحنه تعیین سرنوشت انتخابات عنوان می‌کنند، یکی از بازیگران موثر عرصه سیاست جامعه، تشکل‌ها و احزاب سیاسی هستند که بر مشارکت حداکثری در انتخابات تاکید دارند.

احزاب به عنوان گروه های موثر سیاسی که در برگیرنده تمام سلایق و علایق مردم هستند نقش بی بدیلی را در تحکیم پایه های نظام اسلامی و مردم سالاری دینی ایفا می کنند و هرچه فعالتر و جدی تر در مناسبات مختلف کشور حضور داشته باشند می توانند نمایندگی بهتری از نوع افکار مختلف داشته باشند تا در جهت تامین منافع ملی کشور فارغ از گرایش ها و علایق مختلفی که دارند به میدان می آیند تا برگ زرین دیگری را از حضور در تاریخ جمهوری اسلامی رقم زنند .

با نگاهی به تنوع واکنش‌ها و موضع‌گیری‌های افراد منتسب به جناح‌های سیاسی مختلف می توان به این مهم دست یافت که اهمیت افزایش مشارکت و شکل‌گیری رقابت سیاسی در این دوره انتخابات برای احزاب نیز مورد توجه قرار گرفته، بنابراین احزاب با هر نوع تفکری که دارند این روزها حضور حداکثری را در راس تمام برنامه های سیاسی خود قرار داده و پیروزی را در میدان مشارکت و نه انتخاب فرد مورد نظر خود می دانند .

امنیت، سلامت، مشارکت و رقابت چهار مولفه ای است که رهبر معظم انقلاب در امر انتخابات مطرح فرموده اند و هرچه میزان مشارکت مردمی در انتخابات بالاتر رود پشتوانه نظام اسلامی قوی تر خواهد بود که بیانگر آن است که مردم همراه با نظام و حاکمیت هستند.

از آنجایی که هدف اصلی در انتخابات ارتقای کارآمدی و اداره بهینه کشور است حضور حداکثری و پرشور در انتخابات پیش رو بیانگر انسجام و وحدت ملی در اذهان جهانیان خواهد بود و ضربه مهلکی به دشمنان نظام اسلامی است که همواره با تفرقه افکنی درصدد هستند تا به اهداف شوم خود در ایران اسلامی دست یابند.

در استان البرز به عنوان سی و یکمین استان کشور حدود ۶۰ حزب و تشکل سیاسی مجوز فعالیت از کمیسیون ماده ۱۰ قانون احزاب دارند که دراین دوره انتخابات نیز مانند دوره های قبل تمام هم و غم خود را با هدف حفظ منافع ملی و خنثی سازی توطئه های دشمنان بسترسازی برای حضور و مشارکت حداکثری مردم قرار داده اند .

با توجه به اهمیت موضوع میزگردی تحت عنوان " احزاب و انتخابات " با محورهای موضوعی تبیین ضرورت مشارکت در انتخابات، چرایی رای دادن و سهیم بودن در رویدادهای سیاسی کشور با حضور برخی از احزاب در خبرگزاری جمهوری اسلامی استان البرز از جمله " حسین امیر سیف الدینی " دبیرجامعه اسلامی کارگران استان البرز،" علی قهرمان" عضو شورای مرکزی حزب ترقی ، " ناصر گروسی" رییس جمعیت تحول و پیشرفت اسلامی ایرانی استان البرز برگزار شد.

سووال: مشارکت درانتخابات چه تاثیری درآینده کشور دارد و چرا باید رای دهیم ؟

حسین امیر سیف الدینی دبیر جامعه اسلامی کارگران استان البرز: پاسخ: باید در این موضوع مهم فصل الخطاب را فرمایشات رهبر معظم انقلاب قرار داد چرا که حضور هرچه پرشور مردم در انتخابات تضمین کننده اقتدار و امنیت ملی است .

گروسی: در مسیر قطار نظام سنگ اندازی نکنیم/ قهرمانی: قهر با صندوق رای راه حل مشکلات نیست

انتخابات در هر کشوری موجب مقبولیت و مشروعیت آن کشور می شود، انتخابات پشتوانه ای برای اجرایی شدن برنامه های توسعه است، بنابراین مشارکت حداکثری مردم موجب همبستگی ملی، قدرت و استحکام ایران اسلامی به خصوص درعرصه سیاست خارجی می شود .

بدون تردید اتکای نظام اسلامی به مردم قدرت منطقه ای را به صورت فزاینده ای افزایش می دهد و حضور حداکثری در انتخابات ترفند های دشمنان قسم خورده جمهوری اسلامی از جمله آمریکا و اسراییل را خنثی می کند .

سووال: فضای حاکم برانتخابات استان البرز را چگونه ارزیابی می کنید؟

امیر سیف الدینی دبیر جامعه اسلامی کارگران استان البرز: پاسخ: ما به سهم خودم در حزب جامه اسلامی کارگران استان البرز با برگزاری جلسات و نشست های مختلف سیاسی و تبیینی تلاش داشتم تا ضرورت مشارکت حداکثری در انتخابات پیش رو بیش از پیش برای مردم بیان کنم و این را یک تکلیف می دانم .

این روزها در استان البرز نیز مانند سایر استان های کشور اولویت با حضور حداکثری است بنابراین در دوازدهمین دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره خبرگان رهبری با اتکا به فرمایشات رهبر معظم انقلاب حضور حداکثری را در اولویت قرارداده ایم .

تنور انتخابات در البرز در حال گرم شدن است

تنور انتخابات در استان البرز براساس رصد های انجام شده درحال گرم شدن است و فضایی آرام و پرشور برای مشارکت حداکثری داریم اگرچه مشکلاتی احزاب استان البرز به رغم فضای باز سیاسی که در دولت سیزدهم برای فعالیت آنها مهیا شده به دلیل نداشتن خانه احزاب وجود دارد اما این مهم نیز با با قول های مساعد داده شده از سوی استاندار البرز در حال حل شدن است.

بنابراین فرهیختگان ، روحانیون و افراد شاخص طی نشست های مختلف که برگزار شده و هر هفته نیز برگزار می شود بر مشارکت حداکثری برای حل مشکلات و افق روشن کشور تاکید دارند.

جامعه اسلامی کارگران استان البرز انتخابات را نماد حرکت اسلامی در کشور می داند چرا که انتخابات، هدیه‌ اسلام به ملت است و می‌تواند برای کشور و ملت ما یک وسیله‌ مصونیت و یک نمودار اقتدار باشد و کشور را در مقابله‌ با چالش‌های گوناگون جهانی، از گذشته مستحکم‌تر کند.

مردم می‌دانند که شرکت در انتخابات علاوه بر اینکه یک فریضه و وظیفه دینی، ملی و اجتماعی است، زمینه را برای نمایش اقتدار ملی و کارآمدسازی سازمان‌ها و نهادها برای تحقق اهداف کشور نیز فراهم می‌کند.

عملکرد دولت مردم را امیدوار کرده است

به نظر من باید دراین دوره از انتخابات یک عملکرد ویژه ای باید داشته باشیم و رهبر معظم انقلاب از اول سال تا به امروز تاکید داشتند بر مشارکت حداکثری بنابراین احزاب و گروه ها هماهنگ با ایشان باید عمل کنند که دراین راستا باید طوری عمل کرد که مردم جذب شوند .

عملکرد دولت در رابطه با انتخابات خوب بوده و استقبال مردم از رییس جمهوری در سفر اخیر ایشان به استان البرز تکرار ۲۲ بهمن بود بطوریکه نماد عینی این مهم نخبگان استان البرز هستند که در نشستی با رییس جمهور اعلام رضایت از عملکرد دولت داشتند ، اگرچه برخی از مشکلات وجود دارد اما با پای کاری احزاب و مشارکت حداکثری در سایه وحدت و همدلی می توان آن را مرتفع کرد .

سووال: مشارکت در انتخابات چه تاثیری درآینده کشور دارد و چرا باید رای دهیم ؟

" ناصر گروسی" رییس جمعیت تحول و پیشرفت اسلامی ایرانی استان البرز: پاسخ: مشارکت در انتخابات دخالت مردم در سرنوشت خود است و مردم با حضور حداکثری در انتخابات سرنوشت خود را در دست می گیرند و این مشارکت حداکثری بارها در طول تاریخ پیروزی جمهوری اسلامی به اثبات رسیده است .

گروسی: در مسیر قطار نظام سنگ اندازی نکنیم/ قهرمانی: قهر با صندوق رای راه حل مشکلات نیست

بنابراین احزاب نیز از سهم خود در افزایش مشارکت غافل نیستند، امروز گرایش های مختلفی در سطح جامعه وجود دارد که مردم می توانند در قالب یکی از این احزاب خود را پیدا کنند چرکه احزاب با توجه به تعدد گرایش ها و سلایق مختلف می توانند بستری برای مشارکت حداکثری باشند به شرط آنکه اهمیت این موضوع برای اعضا و گروه های مختلف مردمی به خوبی تبیین شود .

مشارکت در انتخابات مجلسی قوی را در بردارد

رهبر معظم انقلاب بارها از آحاد ملت عزیز ایران دعوت کردند که در انتخابات شرکت کنند چراکه ما معتقدیم در نظام ما، مردم همه کاره هستند و باید در سرنوشت خود موثر باشند، می توان گفت مشارکت مردم در انتخابات برای تشکیل مجلسی قوی و کارآمد مهم است. هرچه مشارکت در انتخابات بیشتر، مجلسی قوی‌تر روی کار خواهد آمد.

در قانون اساسی اداره امور کشور از راه انتخابات و از راه آرای عمومی است و قانون اساسی ما پذیرفته مردم تعیین کننده باشند چنانچه حضرت امام (ره) فرمودند میزان رای مردم است و در قانون اساسی جمهوریت نظام برای تمام دوران ها را مشخص کرده است .

انتخابات بحث اصلی در عرصه های تصمیم گیری و تعیین سرنوشت است که دراین زمینه ساز و کار رسانه از اهمیت بالایی برخوردار شده چراکه امروز صرفا با رسانه های نوشتاری مواجه نیستیم با رسانه هایی و با گسترده ای تشکیل رسانه ها در فضاهای مجاز نیز برخوردار داریم که باید از آمادگی لازم برخوردار بود .

در بخش رسانه ای خیلی خوب عمل نکردیم و نمی کنیم و باید رسانه ها بتوانند مخاطبان را راضی کنند و درعین حال ماموریت دفاع از حقوق مردم را را نیز مدنظر داشته باشند چراکه دفاع از جریان و گروه خاصی نباید باشد .

مردم از عمل نکردن به شعارهای داده شده ناراحت هستند بنابراین هرکسی توانمندی دارد باید به میدان بیاید چرا که همچنان مردم نسبت به آرمان ها و ارزشهای انقلاب اسلامی عرق دارند و همچنان با نثار جان عزیزان خود برای حفظ آنها کوشا هستند .

سووال: آیا فضا برای فعالیت احزاب در این دوره از انتخابات فراهم شده است؟

گروسی: پاسخ: از محسنات نظام اسلامی آن است که در قانون اساسی جایگاه برای احزاب دیده شده و این جایگاه را برای مردم دیدند که اگر بخواهند مشارکت کنند مشارکت آنان باید نهادینه شود .

پس می توان گفت که کسانی که قانون اساسی را پس از انقلاب اسلامی تدوین کردند به خوبی می دانستند باید سلایق و علایق مختلف در کشور در عرصه های مختلف حضور داشته باشند و احزاب علی رغم عدم پختگی در برخی از موارد بد هم عمل نکردند اگرچه در یک جاهایی ضعیف و درجاهایی قوی بودند و می بینیم که جمهوری اسلامی قائل به تحزب است و به نظر می رسد با ظرافت تمام، احزاب زمانی تایید می شود که در خدمت مردم باشند چنانچه در فرمایشات بنیانگذار جمهوری اسلامی و رهبر معظم انقلاب این مهم کاملا مشهود است .

احزاب نمی توانند انتخابات را در انحصار خود نگه دارند

احزاب نقش مهمی در انتخابات دارند اما نمی توانند انتخابات را در انحصار خود نگه دارند چراکه احزاب نباید درحقیقت منافع ملی را فدای منافع حزبی و گروهی خود کنند و در نظام جمهوری اسلامی به این مهم بسیار توجه شده است . اما در این برهه از زمان دعوت از خود مردم داریم که حتی اگر از احزاب قهر کردند یا احزاب عملکرد خوبی نداشنتد نمی شود به پای کل نظام گذاشت

به هرحال مشکلات و گرفتاری های اقتصادی در کشور وجود دارد و طبیعی است و این مشکلات نه در کشور بلکه در جوامع دیگر نیز دیده می شود اما دشمنان پیکان را به سمت ایران اسلامی گرفته اند و کوچکترین نارسایی را بزرگ نمایی می کنند درحالی که خود با مشکلات بزرگتری مواجه هستند.

منافع ملی محور مشترک همه احزاب است و از سوی دیگر منافع ملی با عدم حضور مردم در تضاد است، بنابراین باید در بحث مشارکت حداکثری اقدامات موثری داشت چراکه فعالیت های گسترده ای را از سوی رسانه های معاند نظام اسلامی برای عدم حضور مردم در پای صندوق های رای شاهد هستیم .

اما احزاب مجوز گرفته اند و تعهد به منافع ملی دارند بنابراین باید به صحنه بیایند و این مشارکت مردم را بیشتر کنند چرا که نظام جمهوری اسلامی همواره در طول تاریخ پیروزی جمهوری اسلامی با تکیه بر اصل وحدت و همبستگی از گذرگاه های تاریک و فتنه عبور کرده است .

در استان البرز نیز که رهبر معظم انقلاب از سال ۷۶ آن را ایران کوچک نامیدند و حضور قومیت های مختلف را در آن شاهد هستیم باید از فرصت قومیت ها هرچه بیشتر بهره برد چرا که بسترها برای مشارکت حداکثری در این استان نیز فراهم است .

هر ۲ جناح سیاسی سیاه نمایی نکنند

در بحث احزاب در کشورهای دیگر به ویژه آمریکا می بینیم که احزاب به مردم تحمیل می شوند، جمهوری خواه یا دموکراتیک فرقی ندارد اما در ایران اسلامی احزاب در چارچوب مر قانون با نگاه به منافع ملی فعالیت دارند و امروز باید احزاب کشور چه اصول گرا چه اصلاح طلب کمافی سابق بدانند که همه یک خانواده هستیم و هر آسیبی کشور ببیند متوجه همگان خواهد بود .

در مقطع حساسی هستیم به نظر خود من در این کشور کار زیاد انجام شده و خیلی کار باید انجام می شد و نشد اما از هر ۲ جناح سیاسی نباید سیاه نمایی کنیم چرا که هزینه شده برای این جریان های سیاسی و باید آنها را حفظ کنیم چراکه اجماع استکبار و دشمنان اسلام برعلیه ایران نشان دهنده آن است که موفق عمل کرده ایم و اگر در بحث صنایع نظامی به قدرتی رسیدیم بازدارندگی ما را نشان می دهد .

در بحث های علمی پیشرفت های زیادی داشتیم این روند وحدت و همبستگی باید ادامه یابد، نوک پیکان دشمن به سمت کشور ماست و قطار نظام به رغم کاستی های گذشته که مانده، در حال حرکت است و سنگ اندازی نکنیم.

قهر کردن از انتخابات راهش نیست و سعه صدر بیشتری داشته باشیم بطوریکه باید هرچه بیشتر بچه های انقلاب را کنار هم قرار دهیم و امروز دنبال سلطه گری در جهان نیستیم بلکه دنبال استقلال هستیم.

همه احزاب در بحث مشارکت، حداکثر متفق القول هستند و معتقدیم تنها راه اعمال نظر و سلیقه برای حضور در انتخابات است و اگر بحث هایی هم به دلیل اختلاف سلیقه بین احزاب وجود دارد، به هرحال در انتخابات حضور پیدا می کنند بنابراین بهتر است در انتخابات حضور داشته باشیم و بهترین نظر را داشته باشیم چراکه اصل مشارکت مورد تاکید حزب ما است .

قهر کردن با صندوق رای راه حل مشکلات نیست

سووال: مشارکت درانتخابات چه تاثیری درآینده کشور دارد و چرا باید رای دهیم ؟

" علی قهرمان" عضو شورای مرکزی حزب ترقی : پاسخ: من معتقدم که قهر کردن با صندوق رای راه حل مشکلات نیست ، قطعا تشکیل مجلسی قوی است که می تواند در حل مشکلات کشور موثر واقع شود و از سوی دیگر مشارکت حداکثری مردم در انتخابات ضامن امنیت کشور است.

دشمنان از مدت ها قبل برنامه های خود را برای کاهش مشارکت مردم در انتخابات و ناامید کردن آنان از صندوق رای کلید زده اند. مردم با مشارکت حداکثری در انتخابات در وهله اول دشمن را از اهداف شوم خود ناامید کرده و در وهله دوم به دشمن این پیام را خواهند داد که این مردم ایران هستند که برای کشور خود تصمیم گیری می کنند و مردم بر اساس فرامین رهبر معظم انقلاب پای صندوق‌های رای خواهند آمد و حضور حداکثری در انتخابات خواسته همگانی است.

گروسی: در مسیر قطار نظام سنگ اندازی نکنیم/ قهرمانی: قهر با صندوق رای راه حل مشکلات نیست

وقتی پایه های نظام بر مبنای جمهوریت و اسلامیت بنا نهاده شده است لاجرم مسیر تجلی اراده ملت در اداره امور کشور از طریق شرکت در انتخابات است.

اما آنچه میزان مشارکت مردم در انتخابات را تعیین می کند بر ۲ اصل مهم استوار است یکی اینکه مردم در میان کاندیداها فردی را که بتواند افکار و عقاید آنها را نمایندگی کند را ببینند و این فرد توانایی پیگیری خواسته های آنها را داشته باشد.

اصل بعدی دیدن نتایج عملی انتخابشان در جامعه و کشور است یا به عبارت دیگر میزان تحقق وعده های کاندیداها اعم از انتخابات ریاست جمهوری یا نمایندگی مجلس یا شورای شهر یا حتی مجلس خبرگان پس از رای آوردن و انتخاب شدن توسط مردم می باشد.

اما از سوی دیگر معتقدیم در این شرایط باید کاری کرد چون هرچه میزان مشارکت کمتر شود، منتخبین به جای اینکه نمایندگی کل مردم را داشته باشند فقط و فقط نمایندگی جناح سیاسی خود را خواهند داشت و در این مسیر منافع ملی فدای منافع سیاسی و جناحی می شود که متاسفانه در ادوار گذشته شاهد این امر بودیم .

هر بار که جناحی قدرت را به دست آورد شروع به تخریب جناح رقیب کرد و تمام کاستی ها و مشکلات‌ را بر گردن رقیب قبلی انداخت. لذا در این دوره از انتخابات مجلس، حضور و مشارکت مردم باید به دور از رنگ و بوی جناحی و سیاسی اعم از اصولگرا و اصلاح طلب باشد،

با این وصف انتخابات به عنوان فرایند رقابت گروه‌ ها با محترم شمردن سلیقه ها و دیدگاه های سیاسی مردم، آن ‌ها را به حقوق سیاسی شان آگاه می ‌سازد و باور شهروندان را در رعایت ارزش ‌های مردم سالارانه تقویت می‌ کند.

اما وجود هدف مشترک در بین مردم و احساس تعلق در جامعه به افزایش مشارکت اجتماعی همواره کمک می‌کند.

از سوی دیگر باید این نکته را مدنظر داشت که کاهش مشارکت سبب کمرنگ شدن هویت اجتماعی و ملی می شود، بنابراین قهر کردن با صندوق رای راه حل مشکلات نیست.

بنابراین مشارکت مردم در تعیین حق خود ، تقویت و بازسازی اعتماد عمومی ،برقراری ارتباط بر اساس منافع ملی با جامعه بین‌الملل از مولفه های مهمی است که باید در کشور مورد توجه قرار گیرد که در همه این موارد حفظ اقتدار و توجه به منافع ملی ضرورتی انکاناپذیر است .

مهاجر پذیر بودن استان البرز مخصوصا شهر کرج از اقوام و استان‌های مختلف کشور، محرومیت این استان به دلیل مجاورت با پایتخت، عدم تخصیص بودجه مناسب و متناسب با جمعیت آن، تعداد کم نمایندگان نسبت به جمعیت این استان باعث شده مردم کرج و استان البرز احساس کنند به تناسب جمعیت خود نقشی در تعیین سیاست‌های کشور و حتی استان خود ندارند که با تمام این اوصاف کاندیدایی که درد و مشکلات مختص مردم البرز و کرج را بهتر درک و عارضه یابی کرده باشد و برای رفع آن برنامه واقعی داشته باشد موفق تر خواهد بود.

واقعیت این است در ایران احزاب مستقل، دارای اساسنامه ، امیدنامه ، برنامه های راهبردی ، بلندمدت برای کشور و هر منطقه نیستیم و عملا جناح های سیاسی، تشکل‌های وابسته به افرادی را شکل داده اند و اسم حزب بر آن گذاشته اند و تا زمانیکه احزاب از نظر تامین منابع مالی شفاف و مستقل از دولت نشوند نمی توان به احزاب موجود امیدی داشت.

ما معتقدیم مشارکت مردم در تعیین سرنوشست خودشان موثر است و این کار باید در دعوت مردم میسر شود، احزابی که در سطح استان حضور دارند با همین شرایط و بضاعتی که دارند مثمر ثمر هستند در افزایش مشارکت و همراهی لازم را خواهند داشت .

از هرآنچه که سبب ناامیدی و عدم شرکت در انتخابات می شود باید دوری کنیم و مردم را تشویق کنیم برای شرکت در انتخابات بطوریکه این مهم برای ما تکلیف است .

رای ما می تواند ایرانی قوی بسازد و در انتخابات ۱۱ اسنفد محقق شود و مردم باردیگر بردهان بد خواهان نظام اسلامی با مشارکت حداکثری می زنند چراکه ما هم ایرانی هستیم وطن خود را دوست داریم فارغ از هر گونه نگاه سیاسی که وجود دارد .

سخن پایانی :

مشارکت ضعیف در انتخابات راه را برای ورود افرادی با شایستگی کمتر باز می‌کند و در نتیجه مجلسی ضعیف به وجود خواهد آمد که توان صیانت از حقوق مردم و قانونگذاری صحیح نخواهد داشت.

این آگاهی سیاسی در طول تاریخ ۴۵ ساله پیروزی انقلاب اسلامی برهمگان به اثبات رسیده و قطع به یقین هیچ حربه ای مانع از مشارکت و حضور در پای صندوق های رای نمی شود و دیدیم که شماری از احزاب استان البرز به رغم تفاوت در سلیقه ها و دیدگاه و شایعه پراکنی هایی که برای عدم حضور آنان در انتخابات وجود دارد با زبانی گویا و رسا موضع خود را اعلام و تاکید کردند که در هرجایگاه و جناح سیاسی که باشند پشتوانه اهداف نظام جمهوری اسلامی هستند .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha