۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۷:۵۸
کد خبرنگار: 2785
کد خبر: 85480335
T T
۴ نفر

برچسب‌ها

آرامستان جدید زنجان، پاسخگوی نیازهای شهر تا ۲۰ سال آینده

زنجان - ایرنا - آرامستان جدید شهر زنجان که از اواخر سال ۹۸ در زمان شیوع کرونا فعالیت خود را آغاز کرد، هم اکنون با ایجاد زیرساخت‌های لازم شکل بهتری به خود گرفته و تا ۲۰ سال آینده پاسخگوی نیازهای شهر است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بسیاری از شهروندان زنجانی آرامستان‌های بالا و پایین شهر زنجان را به خوبی می شناسند، این ۲ مکان در نقاط مرکزی شهر واقع شده و روزهای پایانی هفته مسیرهای منتهی به آن بسیار پرترافیک و شلوغ است.

به گفته مدیران شهری مدتی است ظرفیت دفن اموات در این آرامستان ها مگر برای موارد خاص تکمیل شده است.

ایجاد مشکلات ترافیکی و تکمیل ظرفیت این مزارها موجب شد که مسئولان برای همیشه تدفین اموات را در مزارهای قدیمی ممنوع، و آرامستان جدید شهر زنجان را دورتر از مرکز شهر نرسیده به فرودگاه راه اندازی کنند.

خبرنگار ایرنا برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص با محمدرضا اوجاقلو سرپرست سازمان مدیریت آرامستان‌های شهرداری زنجان گفت و گو کرده است.

آرامستان جدید زنجان، پاسخگوی نیازهای شهر تا ۲۰ سال آینده

ایرنا: در خصوص وضعیت کنونی آرامستان های شهر زنجان توضیح دهید.

هم اکنون ۲ آرامستان در داخل شهر وجود دارد که مدتی است اموات در آنها دفن نمی شود، مگر در موارد خاص مثلا "شهدا" که معمولا مجوز آن از سوی شورای تامین استان صادر می شود.

آمار دقیقی از تعداد اموات دفن شده در این آرامستان ها وجود ندارد.

آرامستان جدید شهر زنجان هم مشکل خاصی ندارد که در صورت قطعی شدن سند آن، دیواره های آن به صورت پیش ساخته ایجاد خواهد شد که این اقدام نیز توسط پیمانکار مربوطه انجام خواهد گرفت؛ با این کار حریم آرامستان مشخص خواهد شد.

هم اکنون این مکان ۵۲ هکتار است و مسائل و مشکلات آن را پیگیر هستیم تا با رفع آنها خدمات رسانی مطلوبی داشته باشیم.

ایرنا: آرامستان جدید از چه زمانی آغاز به کار کرد؟

آرامستان جدید شهر نرسیده به فرودگاه شهر زنجان از زمان شیوع کرونا در بهمن سال ۹۸ آغاز به کار کرد و هم اکنون ماهانه ۲۴۰ تا ۲۵۰ تدفین در آن انجام می‌شود.

از جمله اقدامات انجام شده برای استفاده بهینه از فضای آن، اجرای پیاده روسازی بین قبور و بین قطعه‌ها، اجرای زیرسازی، آسفالت و خاکبرداری برای انجام زیرسازی بخش غربی این محل بوده است.

سازمان مدیریت آرامستان‌های شهرداری زنجان پیگیر ایجاد قبور خانوادگی در آرامستان جدید است که مقدمات اولیه احداث آن مد نظر قرار گرفته که البته این کار نیازمند مصوبه است که پس از اعلام قیمت نهایی متقاضیان می توانند درخواست خود را اعلام کنند.

آرامستان جدید زنجان، پاسخگوی نیازهای شهر تا ۲۰ سال آینده

ایرنا: قیمت قبور در سال جاری چه میزان افزایش داشته است؟

تمامی اقدامات مربوط به دفن و جاگذاری سنگ نشان به غیر از سنگ قبری که خانواده متوفی خریداری می کند برعهده آرامستان است که در مجموع ۸۵ میلیون ریال می شود.

میزان مبلغ کفن و دفن اموات در مقایسه با سال گذشته ۲۰ درصد افزایش یافته است، همچنین برای خدمت رسانی بهتر، سال گذشته ۲ آمبولانس حمل و نقل به ناوگان سازمان اضافه شده است که تجهیز خواهد شد.

پیش از این برای اعزام و جا به جایی اموات در مسافت های طولانی با مشکلاتی مواجه بودیم که با نصب اتاق و یخچال، امکان خدمت رسانی در این نوع آمبولانس ها بهتر از گذشته فراهم خواهد شد.

طی سال جاری اجرای پیاده روسازی بین قبور و بین قطعه‌ها، اجرای زیرسازی و آسفالت و دیگر مسائل آرامستان با جدیت بیشتری انجام خواهد شد.

ایرنا: آرامستان جدید زنجان تا چه زمانی ظرفیت دفن اموات شهر زنجان را دارد؟

پیش از این ۱۹ هکتار از آرامستان در اختیار سازمان مدیریت آرامستان‌های شهرداری زنجان قرار داشت و ۳۲ هکتار دیکر تملک نشده بود که با کارهای انجام گرفته این مشکل تا حدود زیادی برطرف شده است.

پیش بینی ها نشان می دهد در صورت بروز نکردن مشکل و رخدادهای خاص دیگر، آرامستان زنجان تا ۲۰ سال آینده ظرفیت دفن اموات را دارد، در زمان حاضر روزانه به طور میانگین بین هشت تا ۱۴ مورد فوتی در این مکان به خاک سپرده می شود.

آرامستان جدید زنجان، پاسخگوی نیازهای شهر تا ۲۰ سال آینده

ایرنا: شهروندان در برگزاری مراسم تدفین در آرامستان چه نکاتی را رعایت کنند؟

هم اکنون مراسم تشییع اموات هر نیم ساعت در آرامستان جدید زنجان برگزار می شود، درحالیکه برخی شهروندان در مواقعی و بدون هماهنگی با ما زمان تشییع اموات خود را اعلام می کنند که این موضوع، سازمان را با چالش جدی مواجه می کند، بنابراین درخواست می کنیم شهروندان به این موضوع مهم توجه بیشتری داشته باشند.

همچنین شهروندان به نظافت قبور و سطل های زباله تعبیه شده توجه کنند، هرچند این سازمان نیروی انسانی برای این کار دارد اما همکاری شهروندان می تواند به زیبایی بیشتر فضا کمک کند.

آخر هفته یعنی از روز پنجشنبه تا ظهر جمعه اغلب شهروندان برای زیارت قبور به آرامستان می آیند، اما متاسفانه به دلیل همکاری نکردن مردم، آشغال ها و زباله ها خودنمایی و صحنه های ناخوشایندی را ایجاد می کند.

هم اکنون حدود ۵۵ نفر در این سازمان مشغول به کار هستند که پاسخگوی نیازهای کنونی آرامستان است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha