مشاغل ۳۶درصد کمتر از کارمندان و کارگران مالیات پرداخت می‌کنند

تهران- ایرنا- بررسی وضعیت درآمدهای مالیات در سال گذشته نشان می‌دهد که مشاغل ۵۱ هزار میلیارد تومان و کارمندان و کارگران ۸۰ هزار میلیارد تومان مالیات پرداخت کردند؛ یعنی کارمندان و کارگران بیش از ۳۶ درصد بیشتر از مشاغل مالیات داده‌اند، در حالی که درآمد و کسب سود مشاغل بیشتر است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، طبق تحلیل درآمدهای مالیاتی در سال ۱۴۰۲،‏ سهم مالیات مشاغل ۶ درصد از کل این درآمدها است، به طوری که مشاغل در سال گذشته حدود ۵۱ هزار میلیارد تومان مالیات پرداخت کردند، در حالی که سهم مالیات کارکنان بخش خصوصی و عمومی ۱۰ درصد از کل درآمدهای مالیاتی است؛ یعنی کارمندان و کارگران ۱۰ درصد درآمدهای مالیاتی سال گذشته پرداخت کرده‌اند که حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان است.

کارمندان و کارگران پیش از آن که حقوق دریافت کنند مالیات از حقوق آنها کسر شده و بعد حقوق پرداخت می شود، یعنی بدون هیچ وقفه و فرصتی مالیات از این قشر دریافت می شود، این در حالی است نظام مالیاتی این فرصت را به مشاغل و اصناف داده است تا حداقل با تاخیر یک سال و نیمی مالیات پرداخت کنند.

اختصاص مهلت به مشاغل باعث شده تا با توجه به تورم، مالیاتی که پرداخت می‌کنند، نسبت به کل درآمد آنها ناچیز باشد.

تاکید دولت سیزدهم در نظام مالیاتی تکیه بر هوشمندسازی نظام مالیاتی و تقویت مالیات ستانی عادلانه است تا رشد درآمدهای مالیاتی بر اساس اطلاعات شفاف، دقیق و بدون فشار بر مؤدیان از طریق شناسایی مؤدیان جدید و مقابله با فرار مالیاتی صورت گیرد.

وصول ۸۰۵ هزار و ۹۲۲ میلیارد تومان درآمد مالیاتی در سال ۱۴۰۲

طبق گزارش سازمان امور مالیاتی کشور، در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۸۰۵ هزار و ۹۲۲ میلیارد تومان درآمد مالیاتی وصول شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل (حدود ۴۷۲ هزار میلیارد تومان) رشد ۷۱ درصدی و نسبت به بودجه مصوب تحقق ۱۰۸ درصدی را نشان می‌دهد.

بررسی بخش‌های مختلف این گزارش نشان می‌دهد از مجموع درآمدهای مالیاتی سال ‏گذشته، بیش از ۴۸۴ هزار میلیارد تومان (معادل ۶۰ درصد) از محل مالیات‌‏های مستقیم شامل مالیات بر اشخاص حقوقی با ۳۱۳ هزار میلیارد تومان، مالیات بر درآمدها با ۱۴۲ هزار میلیارد تومان و مالیات بر ثروت با ۲۸ هزار میلیارد تومان است.

همچنین در سال ۱۴۰۲، بیش از ۳۲۱ هزار میلیارد تومان (معادل ۴۰ درصد) از محل مالیات بر کالاها و خدمات وصول شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۸۱ درصدی و نسبت به بودجه مصوب تحقق ۱۰۶ درصدی را نشان می‌دهد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار اقتصاد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha