روح الله براتيان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: وضعيت كنوني اتوبوس هاي شهري بجنورد بسيار اسفبار و نيازمند نوسازي است.
وي نياز كنوني ناوگان اتوبوسراني اين شهر براي نوسازي را، با توجه به افزايش قيمت ها، دست كم 800 ميليارد ريال اعلام كرد.
براتيان افزود: سال گذشته قيمت هر دستگاه اتوبوس شهري پنج ميليارد ريال بود كه در سال جاري به 18 ميليارد ريال افزايش يافته است.
وي يادآور شد: براي جبران كمبود اين ناوگان برنامه ريزي شده تا يكهزار ميليارد ريال اوراق مشاركت بگيريم تا بخشي از اين اعتبار براي خريد اتوبوس اختصاص يابد.
وي افزود: بر اين اساس قرار است نيمي از اعتبار يادشده توسط سازمان شهرداري هاي كشور و نيمي توسط شهرداري بجنورد تامين شود.
شهردار بجنورد گفت: از 8 سال پيش دولت يارانه اي براي حمل و نقل عمومي شهرهاي كوچك نمي دهد و اين در حالي است كه هزاران ميليارد ريال براي ايجاد مترو در شهرهاي بزرگ هزينه مي شود.
براتيان با گلايه از اين وضعيت، اظهار داشت: به منظور اجراي مساوات بايد در شهرهاي كوچك نيز اين اعتبارات براي توسعه حمل و نقل عمومي اتوبوسي اختصاص يابد.
شهردار در خصوص افزايش اخير نرخ كرايه اتوبوس درون شهري بجنورد نيز گفت: اين امري طبيعي است زيرا شهرداري درآمد ديگري در اين حوزه ندارد و بايد هزينه هاي اين بخش را از بهره برداران دريافت كند.
براتيان افزود: البته هزينه حمل و نقل عمومي در مسير دانشگاه ها تا ابتداي مهر امسال به ميزان سابق است ولي در درون شهر نرخ كرايه از 4400 به 6 هزار ريال افزايش يافته است.
روزانه 35 تا 40 هزار نفر توسط ناوگان اتوبوسراني بجنورد جابه جا مي شوند.
شهر بجنورد مركز استان خراسان شمالي 220 هزار نفر جمعيت دارد.
ط/5132
بجنورد- ايرنا- شهردار بجنورد گفت: استاندارد عمر ناوگان اتوبوس شهري حداكثر 10 سال اعلام شده اما اتوبوس هاي مركز استان خراسان شمالي به طور ميانگين بيش از 12 سال دارند.