۸ خرداد ۱۳۹۶، ۸:۵۲
کد خبر: 82547820
T T
۰ نفر
تاكید مراجع تقلید بر تداوم رابطه خوب دولت با حوزه علمیه/تقدیر روحانی از حمایت های آیات عظام

قم- ایرنا- حجت اسلام والمسلمین دكتر حسن روحانی روز پنجشنبه چهارم خردادماه سال جاری با سفر به شهر مقدس قم با مراجع عظام تقلید دیدار و این بزرگان در توصیه هایی بر تقویت ارتباط دولت با حوزه علمیه ، ضرورت ترویج معنویت و ارزش های دینی درجامعه، رفع مشكلات اقتصادی و ...تاكید كردند.

به گزارش ایرنا، حضرات آیات عظام وحید خراسانی، مكارم شیرازی، صافی گلپایگانی و شبیری زنجانی همچنین مشاركت بالای مردم در انتخابات 29 اردیبهشت را تحسین كردند و بر این باور بودند به همان اندازه كه مردم به صورت گسترده در انتخابات حاضر و شور آفریدند باید به آنها خدمت شود و باید قدردان آنان باشیم.
آنها همچنین برای موفقیت حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران در مسیر خدمت گذاری بیشتر به مردم، اداره امور كشور و تلاش مضاعف در مسیر رشد و ارتقای معنویت در جامعه دعا كردند.

**آیت الله ناصر مكارم شیرازی مراجع تقلید در دیدار رئیس جمهوری با تاكید بر تقویت رابطه دولت با حوزه ها و مراجع تقلید گفت: دولت رابطه خود را با حوزه قوی تر كند. البته رابطه قوی بوده اما قوی تر كنید، بالاخره حوزه می تواند حامی خوبی در مسائل مختلف باشد.
وی با اشاره به حضور گسترده مردم در انتخابات گفت: آن استقبال پرشور مردم، توقعات و انتظاراتی هم به همراه دارد؛ باید به همان اندازه كه آنها استقبال كردند و واقعا شور آفریدند در مقابلش، به این مردم خدمت كرد.
وی ادامه داد: الحمدلله انتخابات بسیار باشكوه، پرشور و با امنیت برگزار شد و مردم دنیا فهمیدند كه اینجا برخلاف برخی كشورهای منطقه دارای دموكراسی است. كشورهایی كه به قول شما درونشان یك صندوق رأی هم ندیده اند، وقتی نگاه می كنند و دموكراسی ما را می بینند، واقعا وحشت می كنند چون نمی دانند جواب مردم خود را چه بدهند.

*تاكید بر مسائل اخلاقی و دینی
آیت الله مكارم شیرازی همچنین گفت: هرچند اقتصاد مسأله مهم این كشور است، ولی در كنار آن، مسائل اخلاقی و دینی هم نباید فراموش شود. چون اولا ما مسلمانیم و نظام ما هم نظام جمهوری اسلامی است.بنابراین ما پایبند به یك سلسله مسائل اخلاقی هستیم و می دانیم این مسائل در اقتصاد هم تأثیر دارد.
وی ادامه داد: اینها را باید طوری محكم كرد كه متزلزل نشود. بعضی ها خیال نكنند كه اوضاع عوض شده است! ما اساس كارمان اسلام بوده است و همچنان باید به آن اساس وفادار باشیم. از جمله این مسائل، مسأله حجاب است كه از مسائل ضروری اسلام بوده و جای تردید در آن نیست.
این مرجع تقلید بیان داشت: من به یكی از خبرنگاران فرانسوی گفتم شما از این یك متر روسری كه دختران و زنان ما روی سر می اندازند چه ناراحتی ای دارید؟ گفت برای ما خطرناك است، برای حكومت ما خطرناك است. گفتم یعنی همین یك متر! گفت بله همین یك متر. غرض اینكه آنها می خواهند دین را از ما بگیرند، ولی ما باید آن را حفظ كنیم.

*تاكید بر تلاش مضاعف برای رفع مشكلات مردم
آیت الله ناصرمكارم شیرازی در ادامه اظهار داشت: انتظارات مردم را تا آنجایی كه می شود، باید برآورده كرد. البته مشكلات و موانع زیاد است، میراث های گذشته هم میراث خوبی نیست ولی باید با همه اینها مقابله كرد.
وی ادامه داد: ما آمارهای اقتصادی ارائه شده چه راجع به تورم و چه افزایش رشد و... را زیر سؤال نمی بریم ولی مردم می خواهند اثر و نتیجه این آمارها را در زندگیشان ببینند و لمس كنند.

*سبدكالا برای افراد ضعیف
آیت الله مكارم شیرازی بیان داشت: ضمنا در برخی كشورها معمول است كه سبدهای غذایی به كارمندان و به افراد ضعیف جامعه می دهند، اگر سبدهای غذایی در این زمینه داده شود خوب است. ما خودمان برای بسیاری از مناطق محروم كشور كمك می كنیم و سبد غذایی می فرستیم ولیكن در ابعاد وسیع تر، دولت می تواند ان شاءالله در ماه رمضان اقدام كند.

*تاكید بر افزایش كیفیت در تولیدات داخلی
این مرجع تقلید خطاب به رئیس جمهوری گفت: هر چند من می دانم كه شما توجه دارید ولی به عنوان تأكید می گویم باید دعوت به صرفه جویی و مصرف تولیدات داخلی كرد. البته به موازات آن باید سفارش به بالابردن كیفیت در تولیدات داخلی نمود.
وی افزود: مردم وقتی می بینند كیفیت برخی اجناس پایین است خواه ناخواه سراغ جنس خارجی می روند، اگر از طریق رسمی هم نشد از طریق قاچاق وارد می كنند و این مشكلات پیش می آید. لذا تولید كنندگان ما نیاز به آموزش مستمر دارند كه سراغ كیفیت تولید بروند تا بتوان جلوی قاچاق و جلوی واردات از خارج را گرفت.

*یارانه های عمومی
آیت الله مكارم شیرازی در این دیدار همچنین در ارتباط با مساله یارانه ها گفت: از قدیم روی یارانه های عمومی حساسیت داشته و دارم. این مشكل هم باید حل می شود یعنی به آن اشخاص كه واقعا نیازمندند هر چه داده شود سه برابر و یا پنج برابر و... خوب است ولی نه برای متمكنان. برای این كار نیز راه های عملی وجود دارد كه باید روی آن فكرشود.

*تاكید بر اشتغال جوانان
وی با اشاره به وضعیت اشتغال جوانان نیز گفت: اگر پدر خانواده احتیاج به شغل داشته باشد باید او را در اولویت قرار داد. البته به زنان هم می توان شغل داد ولی (در این شرایط سخت) باید اولویت ها را در نظر گرفت. چون پدر، نان آور خانه است و دیگران، نان خور این خانه هستند.
آیت الله مكارم شیرازی بیان داشت: ما نمی توانیم به همه نگاه یكسان داشته باشیم و هر تعدادی كه به آقایان شغل می دهیم به آنها نیز همان تعداد بدهیم. اولویت ها باید در این مسأله در نظر گرفته شود.

*ضرورت افزایش نظارت بر بانك ها
وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: مردم از بانك ها خیلی ناله می كنند. مرتب نامه هایشان برای ما می آید و این نامه ها واقعا نشان می دهد كه بانك ها خیلی فشار می آورند. آن قول هایی كه دادند مبنی بر این كه ارفاق هایی كنند، گاهی عمل شده و گاهی عمل نشد.
آیت الله مكارم شیرازی ادامه داد: اگر این بانك ها تحت نظام درستی قرار بگیرند، مسلما خدمت بزرگی به جامعه می شود. اقتصاد مملكت هم وابسته به بانك هاست تا بانك ها اصلاح نشود، اقتصاد هم اصلاح نخواهد شد.

*پیشنهاد كاهش ساعت كار ادارات در ماه رمضان
این مرجع تقلید در این دیدار به رئیس جمهوری پیشنهاد داد: با توجه به اینكه در بسیاری از كشورهای اسلامی معمول است كه در ماه رمضان یك مقدار از ساعات كار ادارات را كم می كنند و نشان می دهند كه ما طرفدار روزه گرفتن شما هستیم، اگر این موضوع امكان داشته باشد، ما هم با سایر كشورها در این مساله هماهنگ شویم و اهمیت و رسمیت ماه رمضان را در كشور نشان دهیم.

*مناظره های انتخاباتی
آیت الله مكارم شیرازی در ارتباط با مناظره های انتخاباتی گفت: این مناظره ها خواه ناخواه یك آسیب هایی به جامعه رسانده است! این آسیب ها باید برطرف شود و محبت جانشین آن شود، آن ایام یك فضایی بود و حالا ما در فضای دیگری هستیم.
وی خطاب به رئیس جمهوری گفت:مسأله مهمی كه ان شاءالله از نظرتان دور نیست این است كه در این انتخابات، یك اقلیت قوی در مقابل شما بوده است، اینها را باید به كار گرفت. در میان این ها، عقلا و افراد آگاهی وجود دارد كه از آنها باید استفاده كرد.
آیت الله مكارم شیرازی بیان داشت: طوری شود كه همان انسجامی كه گفتید حاصل و معلوم شود كه شما متعلق به همه كشور هستید. من در موقعی كه رأی انداختم گفتم: الحمدلله این انتخابات به نظر من خیلی پرشور است، اما دو مطلب با شما مردم دارم، اول اینكه هركس انتخاب شد رئیس جمهوری همه است و دوم آن كسی كه انتخاب شد همه شما را از خودش بداند، یعنی موضوع طرفینی باشد، نه اینكه همه مسئولان را از جناح خود انتخاب كند.

*تاكید بر انتقاد پذیری
وی همچنین گفت: امیدواریم كه ان شاءالله انتقادپذیری تان را بیشتر كنید و همه كارها به خوبی پیش برود تا مردم نیز همراهی كنند. در این ایام ماه مبارك رمضان باید متوسل به ذات پاك پروردگار شویم و از خدا بخواهیم كمك كند و همه دست به دست هم بدهند و مشكلات را كه حجم آن زیاد است برطرف سازند.
آیت الله مكارم شیرازی نیز خطاب به رئیس جمهوری گفت: شما در بیانات خود، توضیحات خوبی ارائه دادید و ما دعا می كنیم كه ان شاءالله بتوانید همچنان برنامه هایتان را ادامه دهید، شما وعده های خوبی به مردم داده اید، ان شاءالله این وعده ها انجام می شود.

**آیت الله صافی گلپایگانی: پاسخ به انتظارات و توقعات مردم ضروری است
آیت الله صافی گلپایگانی از دیگر مراجع تقلید نیز در دیدار با رئیس جمهوری ، تمام مسئولان اعم از قوای سه گانه و نخبگان را به تلاش بیش از پیش برای پاسخ به انتظارات و توقعات مردم فرا خواند.
وی گفت:دولت نیز در تداوم همه برنامه های مفید و سازنده ای كه برای رفع مشكلات اقتصادی مردم داشته است، باید آن برنامه ها را با هدف رفع سریع تر مشكلات مردم با شتاب بیشتری ادامه دهد.

*تاكید بر تداوم ثبات و آرامش در دولت دوازدهم/ضرورت تقویت رشد و ارتقای معنویت در جامعه
آیت الله صافی گلپایگانی در این دیدار همچنین گفت: همیشه دعاگوی دولت و شخص رییس جمهوری هستم، دولت دوازدهم باید همان رویه ای را كه در دولت یازدهم در ایجاد ثبات و آرامش داشت، پی گیرد.
وی ادامه داد: مهمتر از همه اینها، تلاش مضاعف در مسیر رشد و ارتقای معنویت در عرصه جامعه است.مردم دیندارند و وقتی می بینند دولت در امور دینی خدمت می كند خوشحال می شوند و اینگونه حمایت می كنند، دولت در حوزه تقویت و گسترش معارف اسلامی مثل همیشه باید مورد تاكید قرار گیرد.

*تبریك به دولت به خاطر آرامش و امنیت انتخابات
آیت الله صافی گلپایگانی درادامه با تبریك موفقیت دولت در برگزاری انتخابات با آرامش و امنیت كامل، مشاركت چشمگیر مردم در انتخابات را یكی از نقاط عطف جمهوری اسلامی ایران و موهبتی برای كشور دانست و تاكید كرد: همه نظام و مسئولان باید قدردان این مشاركت گسترده مردم در انتخابات باشند.
آیت الله صافی گلپایگانی در بخش دیگری از سخنان خود به خطاب به رئیس جمهوری گفت: روابط دولت و حوزه پیوسته وسیع و مداوم بوده كه این مورد تقدیر است و باید این روابط پررنگ و موثر میان مرجعیت، حوزه های علمیه و دولت تداوم یافته وبیش از پیش تقویت شود.

**آیت الله موسی شبیری زنجانی از دیگر مراجع تقلید نیز در دیدار با رئیس جمهوری ، ایشان را فرزند و بزرگ شده حوزه و مكتب اهل بیت(ع) دانست و گفت: با توجه به اینكه شما اهل حوزه هستید انتظار ما این است كه دیانت افراد را در درجه اول اهمیت قرار دهید.
وی ادامه داد: افرادی در داخل و خارج كشور هستند كه به شكل های مختلف می خواهند به اعتقادات افراد ضربه بزنند. باید اهتمام داشت كه جلو سم پاشی های آن ها گرفته شود.

*خدمت به مردم بهترین عبادت
آیت الله شبیری زنجانی خاطرنشان كرد: وظیفه سنگینی بر عهده شماست اما باید توجه داشت كه اهل سلوك معتقدند از برترین عباداتی كه در مسیر تقرب به خداوند موثر است، خدمت به مردم است. حالا شما توجه كنید كه مردمی كه شما به آن ها خدمت می كنید مسلمان و شیعه اهل بیت (ع) هستند و این استثناء باعث مضاعف شدن این اجر و پاداش می شود.
وی دعا كردن برای خدمت گزاران به مردم را وظیفه خود دانست و خطاب به رئیس جمهوری منتخب فرمود: زیارت شما و شنیدن تلاش های دولت شما توفیق شد، در این مسیر از خداوند متعال و حضرات معصومان (ع) كمك بگیرید كه بسیاری از گره ها با توكل و توسل باز می شود.

**تاكید آیت الله وحید خراسانی بر گفت وگو با دنیا به نحو احسن
آیت الله وحید خراسانی نیز در دیدار با حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی برای توفیق رئیس جمهوری در اداره امور دعا كرد و گفت: بر طبق دستور قرآن شریف با مردم دنیا باید به نحو حسن گفت وگو نمود، پروردگار متعال می فرماید: با مردم، نیكو سخن بگویید،نه فقط با مسلمین بلكه با ناس و تمام مردم دنیا باید با زبان حسن و نیكو سخن گفت.
وی ادامه داد: این مناصب همانطور كه قرآن شریف می فرماید گذراست. تا می توانید در این مدت به امور دینی و مذهبی و خدمت به مردم اهتمام ورزید.

** روحانی: خود را فرزند حوزه علمیه می دانم
رئیس جمهور اسلامی نیز در دیدارها از علما، مراجع تقلید و حوزه های علمیه به خاطر پشتیبانی از دولت در شرایط سخت تقدیر كرد و گفت: دولت تمام تلاش خود را برای كاستن از فقر ، گسترش تولید و اشتغال بكار گرفته است و در همین راستا می توان به افزایش مستمری سه برابری اقشار كم درآمد و برنامه های گسترده برای بالابردن سقف این كمك ها در دولت دوازدهم اشاره كرد.
وی ادامه داد: من خودم را فرزند حوزه علمیه می دانم و لذا روابط بسیار گرم و صمیمانه و موثر با مراجع عظام و حوزه های علمیه در دولت دوازدهم نیز پیگیری و تداوم می یابد.
روحانی تصریح كرد: حوزه های علمیه، بویژه حوزه علمیه قم و مراجع عظام تقلید یكی از بزرگترین پشتوانه ها و سرمایه های معنوی و فرهنگی ملت و دولت است و بی تردید نظرات مراجع عظام و روحانیت معظم را برای دولت و مردم راهگشا می دانیم.
رییس جمهوری با اشاره به اینكه ما خود را موظف به گسترش معارف دینی و رشد و اعتلای دین و مذهب در جامعه می دانیم، اظهارداشت: تك تك وزرا و مسوولان در دولت در خدمت مراجع و آماده پیگیری رهنمودهای آنان و تبیین مسایل مختلف كشور هستند.
وی در ادامه با تشریح برنامه های انجام شده دولت در ارتباط با موضوع شبكه های اجتماعی،ضمن ارائه گزارشی از برنامه های دولت در ایجاد زیرساخت ها و شبكه ملی اطلاعات ، اظهارداشت: مرحله نخست شبكه ملی اطلاعات افتتاح شده و اجرای فازهای بعدی این شبكه ملی در دولت دوازدهم با شتاب بیشتری ادامه می یابد.
7401/ 6133/ گزارش از : بهمن اطمینان ** انتشار- جعفرمسلمی