۷ مهر ۱۳۹۷، ۱۵:۱۲
کد خبر: 83048210
T T
۰ نفر
اختيار كنترل معاملات مواد اوليه به استان ها واگذار مي شود

قم - ايرنا - معاون وزير صنعت و مديرعامل سازمان صنايع كوچك و شركت شهرك هاي صنعتي ايران با اشاره به مشكل واحدهاي توليدي براي تامين مواد اوليه پليمري و شيميايي گفت: اختيار كنترل معاملات مواد اوليه پتروشيمي دربازار بورس اوراق بهادار تهران به استان ها واگذار مي شود.

به گزارش ايرنا، صادق نجفي روز شنبه درحاشيه بازديد از چند واحد توليدي شهرك صنعتي شكوهيه قم در گفت و گو با خبرنگاران، اظهار داشت: درحال حاضر تامين مواد اوليه و كمبود اعتبار و تسهيلات دو مشكل اساسي صنايع كوچك و متوسط كشور است.
وي با بيان اينكه خوشبختانه مواد پتروشيمي و ساير مواد مورد نياز اين واحدها به صورت رقابتي در بازار معامله هاي بورس اوراق بهادار تهران در حال عرضه است، افزود: در تلاش هستيم، سطح رقابت در اين بازار را كنترل و اختيار آن را به استان ها بدهيم، و به طور حتم نيز اين كار را انجام خواهيم داد.
وي همچنين با اشاره به برنامه هاي دولت براي حل مشكل هاي اعتباري واحدهاي صنايع كوچك گفت: به تازگي آئين‌نامه پرداخت 340هزار ميليارد ريال تسهيلات تبصره 18 به صنايع كوچك ابلاغ شد، و 13هزار ميليارد ريال نيز به عنوان مشوق تبصره 46 براي صادرات، برپايي نمايشگاه و اعزام هيات ها و‌ حضور در نمايشگاه‌ها در نظر گرفته شده است.
وي با اشاره به پيش بيني تسهيلاتي براي شهرك هاي صنعتي مستقر در جوار روستاها از انعقاد تفاهم نامه بين شركت شهرك هاي صنعتي با بانك صنعت و معدن خبر داد و افزود: بر اساس اين قرارداد ، 2هزار ميليارد ريال تسهيلات با نرخ سود 10 تا 13درصد به صورت سرمايه در گردش توسط بانك عامل ياد شده به صنايع كوچك و متوسط اختصاص پيدا مي كند.
معاون وزير صنعت با بيان اينكه متوسط سهم هر واحد صنعتي نيازمند به حمايت، به تناسب نيازهاي آن از يك تا پنج ميليارد ريال و در صورت شدت نياز تا 10ميليارد ريال خواهد بود، افزود: پرداخت اين تسهيلات از هفته گذشته آغاز شده و علاوه بر آن با همكاري مشترك سازمان صنايع كوچك و كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي نيز بسته هاي حمايتي در خصوص ارزش افزوده و ماليات و همچنين تامين اجتماعي در حال تهيه و تصويب است.
وي همچنين پرداخت تسهيلات ارزان قيمت به صنايع كوچك و همچنين در اولويت قرار گرفتن صنايع مذكور براي بهره مندي از جوايز و مشوق هاي صادراتي را به عنوان ديگر اقدام هاي حمايتي از صنايع كوچك دانست و افزود: سازمان صنايع كوچك كشور نيز در راستاي حمايت از واحدهاي توليدي كوچك و متوسط مقرر كرده كه به هر يك از اين واحدها كه بابت‌ جرائم خود بدهي دارند، تا سقف 80درصد بخشودگي داده شود، و براي پرداخت بدهي نيز 60ماه مهلت تعيين شده است.
نجفي با تاكيد بر سياست وزارت صنعت مبني بر توسعه صنايع جديد در اقصي نقاط كشور گفت: به منظور جذب سرمايه گذار، براي واحدهاي استارتاپ و داراي كسب و كار نوپا و جوان و همچنين ساير واحدها از 5 تا 50 درصد تسهيلات تشويقي در نظر گرفته شده است.
معاون وزير صنعت در بخش ديگري از سخنان خود فعاليت هاي صورت گرفته در حوزه صنايع كوچك درقم را خوب ارزيابي كرد و افزود: از بيش از 1300 واحد صنعتي به بهره برداري رسيده در اين استان بالغ بر 90درصد متعلق به صنايع كوچك است، و بي نظيرترين كارها را انجام مي دهند و به كشورهاي اروپايي و آسيايي نيز صادرات مي كنند.
قم داراي هفت شهرك صنعتي شكوهيه، الغدير،چاپ و نشر،سلفچگان، محمود آباد،ثامن الائمه (ع) - قنوات - و فناوري اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و چهار ناحيه صنعتي خورآباد، دستجرد، سيرو و طغرود است.
شكوهيه ، به عنوان بزرگترين شهرك صنعتي قم با بيش از يك هزار هكتار مساحت در كيلومتر12 جاده قديم قم - تهران واقع شده و 72 درصد سرمايه گذاري صنعتي استان با اعتباري بيش از 23 هزار و 476 ميليارد ريال در اين شهرك است.

** معاون هماهنگي امور اقتصادي استانداري قم نيز در گفت و گويي با اشاره به تشكيل كارگروه زير مجموعه كارگروه تسهيل و رفع موانع توليد استان براي پيگيري مشكل مواد اوليه واحدها و همچنين اهميت واگذاري اختيار كنترل معاملات مواد اوليه در بورس به استان ها اظهار داشت: اگر اين امر تحقق پيدا كند مشكلات واحدها در تامين مواد اوليه بهبود خواهد يافت.
مهرداد غضنفري افزود: در صورتي كه مواد اوليه از بورس تهيه و در توليد به كار گرفته نشود، اين اقدام منجر به ضربه اي به توليد و ايجاد تشويش در بازار خواهد شد، از اين رو سازمان صنعت، معدن و تجارت استان چند واحد توليدي كه مواد اوليه خود را از بورس تهيه، ولي وارد فرايند توليد نكردند را شناسايي كرده، و سهميه آنها قطع، و پرونده مربوطه نيز به اداره كل تعزيرات حكومتي ارسال شده است.
وي در عين حال با اذعان به اينكه اين موضوع با مسائل قهري به صورت بنيادين حل نخواهد شد، گفت: كنترل معاملات مواد اوليه در استان باعث مشخص شدن دقيق واحدهاي فعال و ارايه سهميه به آنهاست.
غضنفري همچنين با اشاره به وجود 180 واحد صنعتي مرتبط با حوزه پتروشيمي و نقش موثر آنها در اقتصاد استان افزود: تعدادي از اين واحدها از مدار توليد خارج شدند، كه به محض آمدن ابلاغيه وزارت صنعت در خصوص معاملات بورس، تصميم هاي لازم در مورد آنها اتخاذ خواهد شد.
7403/ 6133/