۱۴ اسفند ۱۳۹۷، ۹:۴۴
کد خبر: 83231702
T T
۰ نفر
حجت الاسلام خوانساري عمر خود را در راه خدمت به اسلام سپري كرد

قم - ايرنا - استاندار قم در پيامي ضمن تسليت ارتحال حجت‌الاسلام والمسلمين حاج سيد مرتضي صالحي خوانساري، از خطيبان كشور آورده است: اين روحاني وارسته، عمري را با اخلاص و تعبد در عرصه مقدس تبليغ و تعظيم شعائر ديني و در راه خدمت به اسلام، قرآن و انقلاب سپري كرد.

در پيام بهرام سرمست كه نسخه اي از آن روز سه شنبه در اختيار ايرنا قرار گرفت آمده است: خبر ارتحال خطيب توانا و با اخلاص اهل بيت عصمت و طهارت (ع) مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمين صالحي خوانساري(رحمه الله عليه)، موجب تاسف و تالم گرديد.
پيام ادامه يافته است: بدون شك ياد و نام نيك وي براي هميشه در خاطر مومنين ومتدينين اين سرزمين و جامعه شريف حوزويان باقي و ماندگار خواهد ماند.
استاندار قم در اين پيام فقدان اين عالم متعهد را به حوزه‌هاي ارزشمند علميه، بيت مكرم، فرزندان گرامي و عموم بازماندگان آن مرحوم تسليت عرض نموده و علو درجات و شادي روح آن فقيد فرزانه را از درگاه خداوند متعال مسالت كرده است.
به گزارش ايرنا، حجت‌الاسلام صالحي خوانساري خطيب دهه‌هاي گذشته تهران، نماينده يك دوره مجلس شوراي اسلامي، مسئول بعثه آيت‌الله‌ نوري‌همداني و از پايه‌گذاران كميته‌هاي انقلاب اسلامي به دليل عارضه بيماري سرطان و تحمل يك دوره درمان، صبح روز سيزدهم اسفندماه امسال دارفاني را وداع گفت.
مرحوم حجت‌الاسلام صالحي خوانساري، متولد سال 1318 شمسي در شهر خوانسار بود. وي در 14 سالگي و در سال 1333 هجري شمسي، پس از اتمام دروس ابتدايي، به حوزه علميه خوانسار وارد شد و تحت نظر آيت الله مرحوم حاج حسين علوي خوانساري، دروس پايه و مقدمات را گذراند.
صالحي خوانساري پس از اتمام مقدمات، براي ادامه تحصيل به قم آمد؛ ولي ضرورت زندگي وي را به تهران كشاند و در مدرسه مرحوم آيت الله مجتهدي ادامه تحصيل داد تا در كنار تحصيل، تدريس نيز داشته و تقريبا اكثر كتاب‌هايي را كه خوانده، تدريس كند.
وي، فقه و اصول را نزد استاد حاج شيخ حسين كني (استاد مرحوم آيت الله مهدوي كني)، خارج فقه و اصول را به مدت 7 سال در محضر آيت الله ميرزا علي آقا فلسفي و فلسفه را نزد استاد سيد رضا صدر گذراند.
اين روحاني كه از 20 سالگي منبر مي‌رفت و در داخل و خارج از كشور به تبليغ ديني مشغول بود در 23 سالگي توسط ساواك بازداشت شد و بعد از آن، به هر منبري كه مي‌رفت، گزارش آن به ساواك مي‌رسيد كه نتيجه اين گزارش‌ها يا دستگيري، يا احضار بود.
راه اندازي كميته انقلاب اسلامي ايران همراه با مرحوم آيت الله مهدوي كني، فرماندهي كميته تهران، نماينده امام(ره) و مسئول عقيدتي سياسي شهرباني كشور، مسئول جذب، گزينش و استخدام روحانيان سراسر كشور در نيروي انتظامي و يك دوره نمايندگي در مجلس شوراي اسلامي، از مسئوليت‌هاي ايشان در نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران بود.
1175 /