۲۶ اسفند ۱۳۹۷، ۱۹:۴۴
کد خبر: 83246934
T T
۰ نفر
گردشگری اولویت اصلی قم در بهره برداری از دریاچه نمك است

قم - ایرنا - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم گفت: گردشگری نخستین اولویت استان در ‌استفاده از ظرفیت های دریاچه نمك است و استخراج و فرآوری نمك جزو اولویت های بعدی محسوب می شود.

به گزارش ایرنا، محمود سیجانی عصر یكشنبه در ششمین جلسه شورای معادن قم در تالار امام جواد(ع) استانداری اظهار داشت: دریاچه نمك از ظرفیت های اقتصادی بالایی برخوردار است و نباید به سادگی از كنار آن عبور كنیم.
وی در واكنش به مخالفت های اداره كل حفاظت محیط زیست این استان مبنی بر انجام عملیات استخراج و اكتشاف در دریاچه نمك به دلیل مخاطرات زیست محیطی متاثر از آن بیان كرد: بر اساس مطالعات و ارزیابی های زیست محیطی صورت گرفته و همچنین طبق گفته كارشناسان محیط زیست و رئیس حفاظت محیط زیست كشور، منشاء آلودگی هوای قم دریاچه نمك نیست.
سیجانی گفت: نباید بواسطه برخی فرضیه های اثبات نشده، استان را از ثروت عظیم و خدادادی كه در این دریاچه وجود دارد محروم كنیم.
وی همچنین با اشاره به اینكه مطالعات دریاچه نمك از سال 74 آغاز و طی چند مرحله بروزرسانی شده است، خاطرنشان كرد: بر اساس یافته های علمی حاصل از این پژوهش ها، كمترین تردیدی در وجود مواد معدنی در این دریاچه نیست و حتی در مقطعی ارزش آن حتی تا 20 میلیارد دلار نیز برآورد شده است.
دریاچه نمك در ناحیه شرقی استان قم و در حد فاصل سه استان قم، سمنان و اصفهان قرار گرفته و بزرگترین دریاچه فصلی و فراشور كشور است كه حدود 200 هزار هكتار وسعت داشته و یك سوم آن در محدوده جغرافیایی استان قم قرار گرفته است و دارای ساختار زمین شناختی كم نظیر شامل پوسته نمكی و حاشیه باتلاقی است. 
این دریاچه كه در دهه های گذشته از طریق رودخانه های كرج، جاجرود، شور، قمرود و قره چای كاملا پرآب بوده است، اكنون با قطع حقابه ها، خشكسالی مستمر و برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی كه باعث پیشروی آب های فراشور در سفره های زیرزمینی به سمت دشت ها و نابودی پوشش گیاهی و اكوسیستم منطقه شده، به یكی از كانون های فعال القاء ریزگردها در منطقه تبدیل شده است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم گفت: در حال حاضر استان اصفهان و بویژه شهرستان كاشان به لحاظ گردشگری استفاده های خوبی را از این دریاچه دارد و قم نیز به عنوان یكی از سه استان همجوار این دریاچه باید از مزایای آن بهره مند شود.
وی یادآور شد: قم از طریق بخش باتلاقی دریاچه نمك به آن متصل است، از این رو آلودگی های زیست محیطی ناشی از نفوذ ریزگردهای نمكی تهدیدی برای این استان به شمار نمی آید.
سیجانی همچنین تهیه یك نقشه راه دقیق برای معادن استان را مورد توجه قرار داد و افرود: بخش معدن نیز مانند صنعت دارای یك نقشه راهبردی است، كه در سطح ملی تهیه شده و هدف ما تهیه یك برش استانی از آن است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود پیگیری ثبت نشان تجاری سنگ عقیق قم را از جمله فعالیت های سال 97 سازمان صمت استان برشمرد و گفت: این اقدام ارزش افزوده زیادی را برای هنرمندان و صنعتگران فعال در حوزه سنگ های زینتی و تولید انگشتر به همراه دارد.
وی با اشاره به تلاش های صورت گرفته برای ثبت جهانی عقیق قم افزود: تحقق این امر مستلزم تامین هزینه ای بالغ بر یك هزار فرانك سوییس است.

** دریاچه نمك قم در حال تبدیل شدن به كانون گرد و غبار است
مدیركل حفاظت محیط زیست قم نیز در این جلسه با اذعان به اینكه وضعیت دریاچه نمك به لحاظ وجود خاك رس موجود در سطح آن و رژیم رطوبتی نامناسب در مقایسه با پنج سال پیش وخیم تر شده است، اذعان داشت: این دریاچه در عین آنكه یك فرصت بسیار ارزشمند است، ولی نباید از تهدیدهای آن غفلت شود.
سید رضا موسوی گفت: هنگامی كه یك اكوسیستم آبی مورد آسیب واقع شود، جبران آن كار دشواری بوده و هزینه های چند هزار میلیاردی را به دنبال دارد.
وی تصریح كرد: دریاچه نمك قم هم اكنون كانون تولید گرد و غبار نیست، ولی طبق روند فعلی در آینده شاهد این معضل خواهیم بود.

** سید محمد تقی سجادی مدیركل منابع طبیعی و آبخیزداری قم نیز در بخشی از این جلسه با اشاره به مطالعه های انجام شده در عرصه پیرامونی دریاچه نمك افزود: منابع طبیعی استان طی چهار سال گذشته در یك هزار هكتار از 50 هزار هكتار واقع در عرصه های متصل به دریاچه نمك كارهای مطالعاتی را دنبال كرده و در راستای كاهش نفوذ ریزگردها، طرح كاشت انواع گیاه و درختچه را در دستور كار قرار داده است.
7403 / 1175