۱۶ شهریور ۱۳۹۷، ۱۲:۱۵
کد خبر: 83025442
T T
۰ نفر
سالانه پنج هزار نوزاد بیمار در خراسان رضوی متولد می شوند

مشهد- ایرنا- رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های غیر واگیر دانشگاه علوم پزشكی مشهد گفت: سالانه چهار تا پنج هزار نوزاد دچار اختلالات ژنتیكی در مناطق زیر پوشش این دانشگاه در خراسان رضوی متولد می شوند.

دكتر بابك اقبالی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تعداد نوزادانی را كه با بیماریهای ژنتیك در كشور به دنیا می آیند سالانه 50 تا 70 هزار نفر عنوان كرد و افزود: سه تا پنج درصد نوزادان متولد شده در ایران به بیماریهای ژنتیك مبتلا هستند.
وی افزایش سن ازدواج را یكی از عوامل موثر در افزایش بیماری های ژنتیك و نقص زمان تولد دانست و اظهار داشت: افزایش سن ازدواج و سن زیاد پدران، بروز بیشتر بیماری های ژنتیك در زمان تولد را موجب شده است.
وی با تاكید بر ضرورت غربالگری ژنتیك هنگام ازدواج گفت: این خدمت فقط آن دسته از بیماری های ژنتیك را پوشش می دهد كه در زمان ازدواج قابل شناسایی هستند.
اقبالی افزود: غربالگری و مشاوره ژنتیك باعث تاخیر، عدم ازدواج یا ممنوعیت ازدواج نخواهد شد، بلكه در صورت نیاز، مشاوره و مراقبت های لازم قبل از بارداری را الزامی خواهد كرد.
دانشگاه علوم پزشكی مشهد حدود پنج میلیون نفر از جمعیت 6 میلیون و 500 هزار نفری استان خراسان رضوی را زیر پوشش دارد و مابقی این جمعیت توسط پنج دانشكده و دانشگاه علوم پزشكی در تربت حیدریه، تربت جام، نیشابور، گناباد و سبزوار خدمات رسانی می شوند.
3027 / 6053