۱۳ مهر ۱۳۹۷، ۱۰:۱۱
کد خبر: 83054877
T T
۰ نفر

وزنه برداري خراسان رضوي نيازمند سالن ورزشي

۱۳ مهر ۱۳۹۷، ۱۰:۱۱
کد خبر: 83054877
وزنه برداري خراسان رضوي نيازمند سالن ورزشي

مشهد- ايرنا- وزنه برداري از جمله رشته هايي است كه به خاطر آسيب نرسيدن به وزنه برداران نياز به امكانات و تجهيزات مخصوص دارد و نمي توان امكانات سخت افزاري آنرا در هر سالن ورزشي مستقر كرد كه در اين راستا كمبود سالن يكي از مشكلات وزنه برداران خراسان رضوي است.

وزنه برداري از جمله رشته هاي پرطرفدار ميان جوانان ايراني است و چندين سال هم عنوان قويترين مردان جهان به وزنه برداران ايراني رسيده است.
موفقيت در وزنه ‌برداري فقط به قدرت بدني بستگي ندارد، توانايي ‌هاي پرتابي بدن يا همان قدرت انفجاري براي اجراي سريع حركت در موفقيت وزنه ‌برداران نقش مهمي دارد و براي رسيدن به اين توانايي هم نياز به تمرينات مستمر با تجهيزات و امكانات استاندارد است.
با وجود استعدادهاي وزنه برداري كه در خراسان رضوي وجود دارد اين استان هنوز نتوانسته ورزشكاران ملي پوش در اين رشته داشته باشد.

* پيشبرد اهداف نيازمند سالن و تجهيزات است
يكي از مربيان وزنه برداري در مشهد به خبرنگار ايرنا گفت: براي پيشبرد اهداف وزنه برداري استان با يك سالن وزنه برداري نمي شود كار كرد زيرا مسافت طولاني و هزينه رفت و آمد ورزشكاران را كه اغلب از اقشار متوسط هستند دلسرد مي كند.
رضا باخدا با بيان اينكه دست كم در چهار گوشه شهر بايد چهار سالن وزنه برداري باشد افزود: اداره ورزش و جوانان و فدراسيون هم بايد در اين زمينه كمك كنند.
وي با بيان اينكه تجهيز يك سالن دست كم هفت ميليارد ريال هزينه دارد اظهار داشت: از اين همه پول كه در فوتبال هزينه مي شود اندكي نيز به وزنه برداري اختصاص دهند.
وي گفت: در سالن هاي ورزشي آموزش و پرورش، دانشگاه فردوسي، سالن ورزشي كارگران و در مجموعه ورزشي شهيد بهشتي هم مي توان گوشه اي را به وزنه برداري اختصاص داد.
باخدا افزود: وزنه برداران جوان حمايت و تغذيه مناسب مي خواهند و استعدادهاي بسيار در رشته وزنه برداري استان وجود دارد اما هرز مي روند.
وي با بيان اينكه وضعيت تجهيزات وزنه برداري در اين استان نيز ايده آل نيست اظهار داشت: هم اكنون 30 وزنه بردار در سالن ورزشي تختي با وسايل معيوب و فاقد استاندارد لازم تمرين مي كنند.
وي گفت: وزنه برداري نياز به حمايت و تبليغات دارد و با توجه به جمعيت چند ميليون نفري خراسان رضوي و مشهد استعدادهاي فراوان در اين رشته داريم كه اگر به اين رشته جذب شوند اين استان از قطب هاي وزنه برداري كشور مي شود.
اين مربي وزنه برداري با بيان اينكه فقط يك سالن ورزشي در مجموعه ورزشي تختي وجود دارد و فدراسيون هم حمايت نمي كند افزود: اگر حمايت لازم انجام شود اين استان طي چهار سال به يكي از قطب هاي وزنه برداري تبديل مي شود و مشهد در رديف سه تيم نخست كشور قرار مي گيرد.
وي اظهار داشت: هم اكنون نوجواناني همچون مهدي سيدان، اميد خوش خرام و شهريار بهنام در اين استان هستند كه اگر حمايت شوند آينده درخشاني در انتظار آنهاست.
وي گفت: اگر بخش خصوصي همانطور كه در ورزش پرورش اندام سرمايه گذاري كرده وارد رشته وزنه برداري هم بشود، آينده اين ورزش درخشان خواهد شد و گرنه حركت هاي لاك پشتي راه به جايي نمي برد.

* مسوولان حمايت نمي كنند
يكي از وزنه برداران مشهد هم گفت: 22 سال سن و 9 سال سابقه تمرين با كسب مقامهاي مختلف در شرق كشور و كشور دارم و هم اكنون در وزن 94 كيلو گرم وزنه برداري مي كنم.
سيد شهريار بهنام با بيان اينكه مسئولان استان حمايت نمي كنند و از نظر منابع مالي هم مشكل داريم افزود: با اينكه در برخي مسابقات با هزينه اداره كل ورزش و جوانان به مسابقات اعزام مي شويم اما در برخي مسابقات هم با هزينه شخصي حضور پيدا مي كنيم.
وي اظهار داشت: وزنه برداران ساير استانها حامي مالي دارند و بعد از كسب مقام جوايز مختلف دريافت مي كنند اما ما وعده و وعيد بدون عمل مي شنويم كه باعث دلسردي ما مي شود.

* از نظر امكانات سالني ضعيف هستيم
سرپرست هيات وزنه برداري خراسان رضوي هم گفت: حدود 70 وزنه بردار مرد و 25 وزنه بردار زن در اين استان فعاليت دارند و اين رشته در شهرستان هاي فريمان، قوچان، سبزوار، تربت حيدريه و تربت جام هم فعال است اما از نظر سالن تخصصي وزنه برداري كمبود داريم.
عليرضا حبيب پور با بيان اينكه با كمكهاي اداره كل ورزش و جوانان و همچنين امكانات سخت افزاري كه به خاطر مسابقات وزنه برداري بانوان كشور در مرداد ماه به تجهيزات وزنه برداري مشهد افزوده شده چيزي نسبت به ديگر استانها كم نداريم افزود: هم اكنون خراسان رضوي از نظر امكانات سخت افزاري وزنه برداري جزو هشت استان اول كشور است.
وي اظهار داشت: با شرايط اقتصادي موجود مي توان گفت سهم خود را از تجهيزات مورد نظر گرفته ايم، تجهيزاتي كه هم اكنون به استان افزوده شده است داراي استاندارهاي جهاني است.
وي گفت: اگر حامي ورزش وزنه برداري نيز پيدا شود مي توانيم با توجه به استعدادهاي موجود در ليگ وزنه برداري تيم كامل ارائه دهيم.

* اداره كل ورزش و جوانان از هياتها حمايت مي كند
مدير امور توسعه ورزش اداره كل ورزش و جوانان خراسان رضوي هم در اين باره گفت: اين اداره نسبت به وظايف و مسئوليتهايي كه دارد همه توان خود را براي حمايت از هياتهاي ورزشي استان به كار مي گيرد و در رشته وزنه برداري دست كم يك ميليارد ريال براي برگزاري مسابقات وزنه برداري بانوان كشور در مرداد ماه هزينه شد.
امير زارعي افزود: احداث سالن ورزشي نيازمند هزينه بيشتري است، زيرساختهاي ورزش وزنه برداري به دليل سنگيني تجهيزات آن بايد اساسي باشد به همين خاطر در هر سالن ورزشي موجود نمي توان رشته وزنه برداري را مستقر كرد.
وي اظهار داشت: هياتهاي ورزشي بايد نسبت به پيدا كردن حامي مالي اقدام كنند و اداره كل ورزش و جوانان هم به آنها كمك مي كند ولي شرايط اقتصادي و هزينه هاي سنگين به گونه اي است كه سرمايه گذاران به سختي قبول مي كنند كه تيمداري كنند.
7507 / 6053