۱۲ دی ۱۳۹۷، ۷:۴۴
کد خبر: 83155809
T T
۰ نفر
2،4 ميليون تن نهاده دامي سالانه در خراسان رضوي توزيع مي شود

مشهد- ايرنا- رئيس سازمان جهاد كشاورزي خراسان رضوي گفت: سالانه دو ميليون و 400 هزار تن نهاده هاي دام و طيور شامل 1.5 تن جو، كنجاله سويا و ذرت دامي به عنوان خوراك دام و 900 هزار تن خوراك طيور در اين استان بين دامداران و پرورش دهندگان توزيع مي شود.

مجتبي مزروعي روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: تاخير در انتقال نهاده ها به خراسان رضوي طي ماههاي گذشته موجب بروز مشكلاتي براي دامداران و مرغداران استان شده بود كه اين مشكلات رفع شده است.
وي ادامه داد: در همين راستا افزايش سهم جا به جايي نهاده هاي دامي از طريق خطوط ريلي در شوراي كشاورزي خراسان رضوي مورد موافقت قرار گرفت. هم اكنون 15 درصد نهاده هاي دامي استان از طريق خطوط ريلي جابه جا مي شود كه اين ميزان تا 30 درصد افزايش يافت.
رئيس سازمان جهاد كشاورزي خراسان رضوي گفت: حجم سالانه توليد جو در اين استان 850 هزار تن و 50 درصد ميزان مصرف دام و طيور است لذا به همين ميزان جو از خارج وارد مي شود. كنجاله سويا نيز به صورت 100 درصدي از خارج استان وارد مي شود و ذرت دامي نيز به ميزان 90 درصد وارداتي است.
وي افزود: هزينه هاي انتقال نهاده ها با كاميون از بنادر و جنوب كشور به اين خراسان زياد است بنابراين بايد از ظرفيت ريلي موجود در منطقه سرخس استفاده شود زيرا فرصت خوب و اقتصادي براي انتقال كالاهاي اساسي و نهاده هاي كشاورزي است. بايد از ظرفيتهاي موجود و امكانات بخش خصوصي نيز در اين زمينه بهره برداري موثر انجام شود.
مزروعي به مشكلات موجود بر سر راه حمل و نقل و انتقال نهاده ها به خراسان رضوي نيز اشاره و بيان كرد: نياز روزانه بيش از سه هزار تن به واردات نهاده ها و توقف چند روزه سامانه حمل و نقل كه موجب انباشت 30 هزار تن بار مانده در جنوب و شمال كشور شده بود بخشي از اين مشكلات است.
خراسان رضوي 14،6 ميليون واحد دامي در اختيار دارد. سالانه يك ميليون و 200 هزار تن محصولات در حوزه دام و طيور اين استان توليد مي شود.
7496/1858