۱۴ دی ۱۳۹۷، ۸:۰۳
کد خبر: 83158114
T T
۰ نفر
دوگانگی ارائه خدمات به خودروهای دوگانه سوز ناایمن

مشهد- ایرنا- خودروهایی كه به صورت ناایمن در كارگاه های غیرمجاز دوگانه سوز شده اند در مراكز آزمون مخازن سی.ان.جی سازمان ملی استاندارد پذیرش نمی شوند اما به منزله بمب های متحرك با تردد در شهر از جایگاههای سی.ان.جی سوخت دریافت می كنند.

مدیركل استاندارد خراسان رضوی خرداد ماه امسال طی گفت و گو با خبرنگار ایرنا از توقف سوخت گیری و خدمات دهی به خودروهای دوگانه سوز غیرمجاز در این استان تا 6 ماه دیگر خبر داده بود.

* تداوم سوخت گیری خودروهای دوگانه سوز ناایمن
علیرضا جمیع گفته بود خودروهای دوگانه سوز كارگاهی و غیرمجاز تا 6 ماه دیگر فرصت دارند به صورت كارخانه ای و استاندارد گازسوز شوند در غیر این صورت سوختگیری نخواهند شد.
به گفته وی این تصمیم برای حفظ ایمنی بیشتر شهروندان و پیشگیری از وقوع حوادث ناشی از نصب تجهیزات غیراستاندارد در این خودروها اتخاذ شده است.
با ورود به دهمین ماه از سال جاری علت اجرایی نشدن این طرح را از مدیركل استاندارد این استان جویا شدیم.
وی گفت: با توجه به شرایط موجود و اینكه بسیاری از دارندگان خودروهای دوگانه سوز غیر مجاز و كارگاهی جزو اقشار كم درآمد و ضعیف جامعه هستند عدم سوخت رسانی به آنان دارای تبعات منفی است لذا این طرح فعلا متوقف شده است.

* هشدار نسبت به انفجار مخازن سی.ان.جی
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی كارفرمایی جایگاههای سی.ان.جی خراسان رضوی نیز با ارسال نامه ای به رسانه ها با عنوان 'هشدار در خصوص انفجار مخازن سی.ان.جی دستگاری شده و فرسوده در جایگاههای عرضه سوخت' نسبت به بلاتكلیفی وضعیت خودروهای گازسوز كارگاهی اعتراض كرد.
سید محمد رضا رضوی راد در بخشی از این نامه آورده است: در استان خراسان رضوی به دلیل به رسمیت شناخته نشدن خودروهای دوگانه سوز كارگاهی از سوی اداره كل استاندارد، مراكز بازرسی و آزمون از تست مخازن این خودروها خودداری می كنند در حالی كه جایگاه های سی.ان.جی استان موظف به سوخت رسانی به این خودروها می باشند ، این تناقض آشكار همواره تهدیدی برای مالكان و بهره برداران جایگاههای سی.ان. جی استان می باشد.
وی با تشریح عواقب عدم استاندارد سازی خودروهای دوگانه سوز كارگاهی به خبرنگار ایرنا گفت: پیش از این قرار بود خودروهای دوگانه سوز شده كارگاهی به مراكز معاینه فنی ارجاع داده شوند تا از طریق مراكز آزمون مخازن سی.ان.جی به نوعی استاندارد سازی گردند تا در انتهای این فرایند كارت خودرو آنها به دوگانه سوز تغییر كند اما طرح متوقف شد چرا كه سازمان ملی استاندارد تست مخازن این خودروها را قبول نمی كند و اكنون اظهار نظری ندارد.

* مراكز آزمون مخازن سی.ان.جی می توانند ایمنی خودروهای دوگانه سوز را تایید كنند
رضوی راد كه به عنوان عضو هیات مدیره شركت 'توس پترو گاز' در زمینه آزمون مخازن سی.ان.جی نیز فعالیت دارد گفت: آزمایشاتی كه در مراكز آزمون مخازن سی.ان.جی انجام می شود ، استاندارد و ایمنی كیت و سیلندر را بررسی می كند و از این جهت می توان گفت دریافت تاییده این آزمونها برای فعالیت و استاندارد سازی این خودروها كافی است.
وی شمار خودروهای دوگانه سوز كارگاهی در استان را به اندازه تعداد خودروهای دوگانه سوز كارخانه ای اعلام كرد و گفت: وقوع حادثه و بروز احتمالی انفجار در مراكز سی.ان.جی استان به دلیل دستكاری مخازن خودروهای دوگانه سوز كارگاهی به دارندگان این جایگاه ها لطمات بسیار وارد می كند.
مدیر كل استاندارد خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: از آنجایی كه گازسوز شدن كارگاهی خودروها، لوله ها، تجهیزات، اتصالات و سیم كشی خودرو را تحت تاثیر قرار می دهد مراكز آزمون مخازن سی.ان.جی قادر به تایید استاندارد این خودروها نیستند.

*مراكز آزمون مخازن سی.ان.جی مختص گازسوزهای كارخانه ای است
محمد رضا جمیع تاكید كرد: مراكز آزمون مخازن سی.ان.جی تنها برای تایید استاندارد خودروهایی سازماندهی و تجهیز شده اند كه توسط كارخانه های خودروساز گازسوز می شوند لذا این مراكز به هیچ وجه نمی توانند ایمنی تجهیزات خودروهای گازسوز كارگاهی را تایید نمایند.
وی گفت: تجهیز خودروهای دوگانه سوز كارگاهی در مراكزی صورت گرفته كه هیچ شناسنامه ای ندارند و بر تجهیزات و اقدامات آنان هیچ نظارتی وجود ندارد.
جمیع اظهار داشت: 36 مركز آزمون مخازن سی.ان.جی در استان فعالیت دارند كه مورد تایید این اداره كل می باشند و ماهانه قادرند 30 هزار آزمون مخازن سی.ان.جی را انجام دهند.

* رفع بلاتكلیفی دوگانه سوزهای كارگاهی
وی خاطر نشان كرد: از طرفی باید توجه داشت سازمان استاندارد نیز خواستار رفع بلاتكلیفی وضعیت خودروهای ناایمن دوگانه سوز می باشد اما باید در این خصوص تصمیمی در سطح كشور اتخاذ كردد.
وی گفت: فرایند تایید ایمنی خودروهای دوگانه سوز كارگاهی باید بوسیله مراكز معاینه فنی، پلیس راهنمایی و رانندگی و كارخانه های سازنده تایید و برای آنها كارت خودرو دوگانه سوز صادر شود لذا تعیین تكلیف سوخت گیری این خودروها علاوه بر نظر اداره استاندارد به همكاری سایر دستگاهها نیز نیاز دارد.

* استاندارد سازی خودروهای دوگانه سوز كارگاهی نیازمند تاسیس مراكز خاص
وی گفت: در كنار فعالیت شركتهای دارای صلاحیت باید مراكزی تحت نظارت كارخانه های سازنده خودرو در مراكز تعمیرات مجاز ایجاد شود تا نسبت به تایید یا رد استاندارد خودروهای دوگانه سوز كارگاهی اقدام كرده و مراجع قانونی كارت این خودروها را از بنزین سوز به دوگانه سوز تغییر دهند.
180 جایگاه سوخت سی.ان.جی در خراسان رضوی وجود دارد كه بخشی از آنها دو منظوره هستند.
بر اساس اعلام رئیس دبیرخانه دائمی 'سی. ان.جی' كشور بیش از یك میلیون دستگاه خودرو دوگانه سوز با مخازن فرسوده 'سی.ان. جی' در كشور وجود دارد كه هر سال به تعداد آنها افزوده می شود.
همچنین حدود پنج میلیون و 300 هزار خودرو دوگانه سوز در كشور وجود دارد كه 2 میلیون خودرو از این تعداد به صورت غیر مجاز گازسوز شده اند.
3321 / 6053