۱۸ فروردین ۱۳۹۸، ۱۷:۲۲
کد خبر: 83268318
T T
۰ نفر

توليد نشاء كشت جاليزي خربزه در تربت جام افزايش يافت

۱۸ فروردین ۱۳۹۸، ۱۷:۲۲
کد خبر: 83268318
توليد نشاء كشت جاليزي خربزه در تربت جام افزايش يافت

مشهد- ايرنا- مدير جهاد كشاورزي تربت جام گفت: در سال زراعي كنوني افزون بر 14ميليون نشاء خربزه در اين شهرستان توليد شد كه اين ميزان نسبت به سال گذشته 10 درصد افزايش دارد.

اصغر خوشخو روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: 75 درصد سطح كشت جاليز شهرستان تربت جام به روش مالچ پلاستيكي كشت مي شود و ميانگين توليد خربزه در هر هكتار در اين شهرستان 20 تن است.
وي با بيان اين كه سطح زير كشت خربزه در تربت جام 12 هزار هكتار است ادامه داد: زودرس بودن محصول، صرفه جويي در مصرف آب، بازارپسندي و مبارزه با آفات از مهمترين مزاياي كشت نشايي جاليز است و اين روش كشت، صرفه جويي 30 درصدي مصرف آب در مزارع را در پي دارد.
مدير جهاد كشاورزي تربت جام با اشاره به فعاليت هشت واحد كشت گلخانه اي در اين شهرستان گفت: هم اكنون 25 درصد مزارع خربزه اين شهرستان به روش نشايي و بيش از 9 هزار هكتار از اين مزارع به روشهاي نوين آبياري كشت مي شود.
خوشخو افزود: برداشت اين محصول اوايل تير ماه هر سال آغاز مي شود و تا شهريور ماه ادامه دارد و در اين مدت در هر هكتار 80 نفر- روز مشغول به كار مي شوند.
وي ادامه داد: تربت جام به لحاظ سطح زير كشت خربزه رتبه نخست استان خراسان رضوي را از آن خود كرده است.
تربت جام 45 هزار هكتار اراضي كشاورزي و 14 هزار بهره بردار بخش كشاورزي دارد و سالانه بيش از 25 نوع محصول باغي و 28 نوع محصول زراعي در اين شهرستان توليد مي شود.
مركز شهرستان تربت جام كه 65 درصد جمعيت آن به كشاورزي و دامپروري اشتغال دارند در فاصله 165 كيلومتري جنوب شرقي مشهد قرار دارد.
1922/7494