۲۰ فروردین ۱۳۹۸، ۱۵:۰۲
کد خبر: 83271233
T T
۰ نفر

مسابقات كشتی با چوخه قهرمانی كشور در فیروزه آغاز شد

۲۰ فروردین ۱۳۹۸، ۱۵:۰۲
کد خبر: 83271233
مسابقات كشتی با چوخه قهرمانی كشور در فیروزه آغاز شد

مشهد- ایرنا- بیست و سومین دوره مسابقات كشتی با چوخه قهرمانی كشور در روستای گرماب شهرستان فیروزه آغاز شد.

رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان فیروزه روز سه شنبه در حاشیه برگزاری این مسابقات به خبرنگار ایرنا گفت: این رقابتهای یك روزه با حضور 200 چوخه كار در وزنهای 66، 74، 84، 96 و به علاوه 96 از استانهای خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، كرمانشاه، البرز، تهران، مازندران، گرگان، قم و سمنان برپا شده است.
محمدحسین قائمی افزود: گود كشتی با چوخه گرماب دومین گود بزرگ كشتی با چوخه كشور پس از گود زینل خان اسفراین است كه هر سال به هنگام برگزاری این مسابقات پذیرای 25 هزار تماشاچی و علاقه مند از سراسر كشور می شود.
وی ادامه داد: برای تكمیل و ساخت جایگاه تماشاچیان و میهمانان ویژه این گود، پنج میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است اما با وجود این سال گذشته 'طرح جامع گود كشتی' برای ساخت مجتمع فرهنگی ورزشی گرماب تهیه و ارائه شد بودجه ای به این امر اختصاص نیافت.
رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان فیروزه گفت: امسال 700 میلیون ریال توسط بخش خصوصی و كمكهای مردمی برای برگزاری این مسابقات جمع آوری شده است.
فرماندار فیروزه نیز در همین خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: ‌با استقبالی كه مردم از ورزش كشتی با چوخه می كنند گود كشتی گرماب نیازمند توسعه بیشتری است.
ابوالفضل حكیم پور افزود: ورزشهای سنتی باعث ایجاد نشاط در بین مردم به خصوص جوانان می شوند و در این ارتباط با توجه به استقبالی كه از برگزاری كشتی با چوخه در گود كشتی گرماب صورت می گیرد این گود از ظرفیت بسیار مناسبی برخوردار است.
كشتی با چوخه یكی از معروفترین ورزشهای محلی ایران است و از دیرباز در میان كردهای خراسان یا همان كرمانج ها رواج داشته است و در بسیاری از مراسم محلی به خصوص جشنهای عروسی و ایام نوروز در روستاها به اجرا در می آمده است
روستای پنج هزار نفری گرماب در 19 كیلومتری جنوب غرب فیروزه قرار دارد.
مركز شهرستان 42 هزار نفری فیروزه در 152 كیلومتری غرب مشهد واقع شده است.
1922/9869